Znak W-1 składa się z żółtej tarczy z czarną obwódką i naniesionej na nią czarną cyfrą lub liczbą. Znaki te stają zawsze bezpośrednio przed mostem o ruchu jednokierunkowym lub 100 m przed przyczółkiem mostu. Co najistotniejsze, nie jest to informacja dla kierowców osobówek.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoŻółte ograniczenie prędkości nie jest ograniczeniem prędkości
Znaki W, wśród których znajduje się opisywany znak W-1, są znakami wojskowymi, czyli takimi, które powinny interesować wyłącznie żołnierzy biorących udział np. w ćwiczeniach. Jako że tych ostatnimi czasy nie brakuje, to i znaków W-1 może pojawiać się coraz więcej. Nie są to jednak ograniczenia prędkości dla pojazdów wojskowych, co może sugerować ich forma. Znak W-1 oznacza klasę obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym.
Co oznacza liczba lub cyfra na znaku W-1
Czym jest klasa obciążenia mostu? W ramach standardów NATO, zgodnie z umową STANAG 2021, państwa członkowskie ustalają klasy obciążenia dla mostów i innych obiektów inżynieryjnych. Zasady te mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności ruchu wojskowego.
- Klasyfikacja MLC - co to takiego?
Numer MLC (Military Load Classification) to wskaźnik wytrzymałości mostów, wiaduktów, a także promów i tratw, który określa maksymalne obciążenie, jakie mogą one bezpiecznie przenosić. To właśnie ten numer wskazuje, jakie pojazdy mogą legalnie i bez ryzyka korzystać z danego obiektu. Ważne jest, aby pojazdy o klasie równiej lub niższej niż wskazana dla mostu mogły przejechać bez przeszkód.
- Jakie są klasy obciążenia według NATO?
NATO wyróżnia 16 klas obciążenia - od MLC 4 do MLC 150. Oznacza to, że każda klasa ma przypisane standardowe obciążenie, które może być generowane przez pojazdy kołowe lub gąsienicowe. Przy czym obciążenie to nie jest równoznaczne z masą pojazdu — to kluczowy element dla planowania przemieszczeń wojsk.
- Jak wyznaczane są klasy obciążenia?
Standardy nie narzucają konkretnego sposobu wyznaczania klas obciążenia. Może to być proces obliczeniowy lub próbne obciążenie. W Polsce, w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie, stworzono metodę MILORY, która umożliwia szybkie określenie wojskowych klas obciążenia. Metoda ta wymaga jednak szczegółowej wiedzy o konstrukcji danego mostu.
Chociaż cywilni kierowcy rzadko muszą martwić się o klasy obciążenia mostów, dla wojska są one niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i sprawności operacji. Wojskowi muszą potrafić odczytać te klasyfikacje i odpowiednio się do nich stosować, aby zapewnić bezproblemowe przemieszczanie sprzętu w terenie.
Pamiętajmy, że system klasyfikacji MLC jest istotny nie tylko dla wojska, ale także dla inżynierów i projektantów infrastruktury, którzy muszą zapewnić odpowiednią wytrzymałość mostów i dróg na potrzeby obronne państwa.
Co oznaczają pozostałe znaki W
Oprócz znaku W-1 na liście znaków wojskowych znajdują się jeszcze:
W-1 klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
W-2 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym
W-3 klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych
W-4 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych
W-5 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych
W-6 szerokość mostu lub środka przeprawowego
W-7 wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu