Logo
WiadomościAktualnościŻółte ograniczenia prędkości już stoją przy polskich drogach. Czym różnią się od zwykłych

Żółte ograniczenia prędkości już stoją przy polskich drogach. Czym różnią się od zwykłych

Znak W-1 wygląda jak zwykłe ograniczenie prędkości, z tą różnicą, że wartość liczbowa jest zapisana na żółtej, a nie biało-czerwonej tarczy. Dzięki temu bardziej rzuca się w oczy, ale dla wielu kierowców pozostaje zagadką. Tym bardziej że znaki W-1 zawsze stają przed mostami, na których ruch odbywa się jednokierunkowo.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Znak W-1
Auto Świat
Znak W-1

Znak W-1 składa się z żółtej tarczy z czarną obwódką i naniesionej na nią czarną cyfrą lub liczbą. Znaki te stają zawsze bezpośrednio przed mostem o ruchu jednokierunkowym lub 100 m przed przyczółkiem mostu. Co najistotniejsze, nie jest to informacja dla kierowców osobówek.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Czym różni się znak W-1 od zwykłego ograniczenia prędkości?
Jakie obiekty są oznaczane znakiem W-1?
Co oznacza liczba na znaku W-1?
Jakie są inne znaki wojskowe oprócz W-1?

Żółte ograniczenie prędkości nie jest ograniczeniem prędkości

Znaki W, wśród których znajduje się opisywany znak W-1, są znakami wojskowymi, czyli takimi, które powinny interesować wyłącznie żołnierzy biorących udział np. w ćwiczeniach. Jako że tych ostatnimi czasy nie brakuje, to i znaków W-1 może pojawiać się coraz więcej. Nie są to jednak ograniczenia prędkości dla pojazdów wojskowych, co może sugerować ich forma. Znak W-1 oznacza klasę obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym.

Co oznacza liczba lub cyfra na znaku W-1

Czym jest klasa obciążenia mostu? W ramach standardów NATO, zgodnie z umową STANAG 2021, państwa członkowskie ustalają klasy obciążenia dla mostów i innych obiektów inżynieryjnych. Zasady te mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności ruchu wojskowego.

  • Klasyfikacja MLC - co to takiego?

Numer MLC (Military Load Classification) to wskaźnik wytrzymałości mostów, wiaduktów, a także promów i tratw, który określa maksymalne obciążenie, jakie mogą one bezpiecznie przenosić. To właśnie ten numer wskazuje, jakie pojazdy mogą legalnie i bez ryzyka korzystać z danego obiektu. Ważne jest, aby pojazdy o klasie równiej lub niższej niż wskazana dla mostu mogły przejechać bez przeszkód.

  • Jakie są klasy obciążenia według NATO?

NATO wyróżnia 16 klas obciążenia - od MLC 4 do MLC 150. Oznacza to, że każda klasa ma przypisane standardowe obciążenie, które może być generowane przez pojazdy kołowe lub gąsienicowe. Przy czym obciążenie to nie jest równoznaczne z masą pojazdu — to kluczowy element dla planowania przemieszczeń wojsk.

  • Jak wyznaczane są klasy obciążenia?

Standardy nie narzucają konkretnego sposobu wyznaczania klas obciążenia. Może to być proces obliczeniowy lub próbne obciążenie. W Polsce, w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie, stworzono metodę MILORY, która umożliwia szybkie określenie wojskowych klas obciążenia. Metoda ta wymaga jednak szczegółowej wiedzy o konstrukcji danego mostu.

Chociaż cywilni kierowcy rzadko muszą martwić się o klasy obciążenia mostów, dla wojska są one niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i sprawności operacji. Wojskowi muszą potrafić odczytać te klasyfikacje i odpowiednio się do nich stosować, aby zapewnić bezproblemowe przemieszczanie sprzętu w terenie.

Pamiętajmy, że system klasyfikacji MLC jest istotny nie tylko dla wojska, ale także dla inżynierów i projektantów infrastruktury, którzy muszą zapewnić odpowiednią wytrzymałość mostów i dróg na potrzeby obronne państwa.

Co oznaczają pozostałe znaki W

Oprócz znaku W-1 na liście znaków wojskowych znajdują się jeszcze:

W-1 klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym

W-2
W-2Żródło: Materiały prasowe

W-2 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym

W-3
W-3Żródło: Materiały prasowe

W-3 klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych

W-4
W-4Żródło: Materiały prasowe

W-4 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych

W-5
W-5Żródło: Materiały prasowe

W-5 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych

W-6
W-6Żródło: Materiały prasowe

W-6 szerokość mostu lub środka przeprawowego

W-7
W-7Żródło: Materiały prasowe

W-7 wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium