Znak W-1 składa się z żółtej tarczy z czarną obwódką i naniesionej na nią czarną cyfrą lub liczbą. Znaki te stają zawsze bezpośrednio przed mostem o ruchu jednokierunkowym lub 100 m przed przyczółkiem mostu. Co najistotniejsze, nie jest to informacja dla kierowców osobówek.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Żółte ograniczenie prędkości nie jest ograniczeniem prędkości
Znaki W, wśród których znajduje się opisywany znak W-1, są znakami wojskowymi, czyli takimi, które powinny interesować wyłącznie żołnierzy biorących udział np. w ćwiczeniach. Jako że tych ostatnimi czasy nie brakuje, to i znaków W-1 może pojawiać się coraz więcej. Nie są to jednak ograniczenia prędkości dla pojazdów wojskowych, co może sugerować ich forma. Znak W-1 oznacza klasę obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym.
Co oznacza liczba lub cyfra na znaku W-1
Czym jest klasa obciążenia mostu? W ramach standardów NATO, zgodnie z umową STANAG 2021, państwa członkowskie ustalają klasy obciążenia dla mostów i innych obiektów inżynieryjnych. Zasady te mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności ruchu wojskowego.
- Klasyfikacja MLC - co to takiego?
Numer MLC (Military Load Classification) to wskaźnik wytrzymałości mostów, wiaduktów, a także promów i tratw, który określa maksymalne obciążenie, jakie mogą one bezpiecznie przenosić. To właśnie ten numer wskazuje, jakie pojazdy mogą legalnie i bez ryzyka korzystać z danego obiektu. Ważne jest, aby pojazdy o klasie równiej lub niższej niż wskazana dla mostu mogły przejechać bez przeszkód.
- Jakie są klasy obciążenia według NATO?
NATO wyróżnia 16 klas obciążenia - od MLC 4 do MLC 150. Oznacza to, że każda klasa ma przypisane standardowe obciążenie, które może być generowane przez pojazdy kołowe lub gąsienicowe. Przy czym obciążenie to nie jest równoznaczne z masą pojazdu — to kluczowy element dla planowania przemieszczeń wojsk.
- Jak wyznaczane są klasy obciążenia?
Standardy nie narzucają konkretnego sposobu wyznaczania klas obciążenia. Może to być proces obliczeniowy lub próbne obciążenie. W Polsce, w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie, stworzono metodę MILORY, która umożliwia szybkie określenie wojskowych klas obciążenia. Metoda ta wymaga jednak szczegółowej wiedzy o konstrukcji danego mostu.
Chociaż cywilni kierowcy rzadko muszą martwić się o klasy obciążenia mostów, dla wojska są one niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i sprawności operacji. Wojskowi muszą potrafić odczytać te klasyfikacje i odpowiednio się do nich stosować, aby zapewnić bezproblemowe przemieszczanie sprzętu w terenie.
Pamiętajmy, że system klasyfikacji MLC jest istotny nie tylko dla wojska, ale także dla inżynierów i projektantów infrastruktury, którzy muszą zapewnić odpowiednią wytrzymałość mostów i dróg na potrzeby obronne państwa.
Co oznaczają pozostałe znaki W
Oprócz znaku W-1 na liście znaków wojskowych znajdują się jeszcze:
W-1 klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym
W-2 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym
W-3 klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych
W-4 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych
W-5 klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych
W-6 szerokość mostu lub środka przeprawowego
W-7 wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu