• Audi A6 łączy przestronne nadwozie z fantastyczną jakością wykonania, zaawansowaną techniką i świetnymi właściwościami jezdnymi
  • Wybór auta ułatwia dość zróżnicowana gama silników - od diesli, przez benzyniaki aż po hybrydy plug-in - i napędów: na przednią oś lub 4✕4
  • Z myślą o prawdziwych miłośnikach sportowych wrażeń Audi przygotowuje topową wersję RS 6 Avant

Audi A6 - historia modelu

Audi A6 w świecie aut premium klasy wyższej ma już ugruntowaną pozycję i od wielu dekad skutecznie konkuruje m.in. z BMW serii 5, Mercedesem klasy E, teraz także z Volvo S90/V90 oraz Jaguarem XF. Pierwsze egzemplarze tej serii pojawiły się na rynku w 1994 r., ale w rzeczywistości było to po prostu Audi 100, które przy okazji liftingu wraz z wprowadzonymi modyfikacjami zyskało również nową nazwę. W efekcie pierwsza generacja A6, określana jako C4, produkowana była jedynie przez trzy lata (do 1997 r.).

Audi 100/A6 (1990-1997) Foto: Auto Świat
Audi 100/A6 (1990-1997)

Pierwsze całkowicie niezależne Audi A6 (C5) zadebiutowało w 1997 r. podczas wystawy motoryzacyjnej w Genewie. W tym samym roku pierwsze egzemplarze dotarły do klientów, a w 1998 r. nabywcy mogli już wybierać pomiędzy sedanem i wersją kombi, określaną przez Audi mianem Avant. Niemal całkowicie zrywająca z dotychczasową stylistyką, druga generacja stała się chętnie wybieranym modelem. Powodów przemawiających za wyborem modelu z Ingolstadt było kilka, m.in. dość wysoki poziom bezpieczeństwa, przestronne wnętrze, duży bagażnik (przede wszystkim w sedanie: 550 l), a także szeroka paleta dostępnych silników. Do wzrostu popularności modelu przyczyniły się także sportowe S6 oraz uterenowione kombi - A6 Allroad. Ta druga konstrukcja seryjnie wyposażona była w napęd na cztery koła oraz pneumatyczne zawieszenie, które umożliwiało podniesienie nadwozia i tym samym zwiększenie prześwitu. Dzięki temu Audi A6 Allroad w terenie mogło rywalizować z wysokiej klasy SUV-ami.

Audi A6 - lata produkcji 1997-2005 Foto: Auto Świat
Audi A6 - lata produkcji 1997-2005

Na trzecią generacją Audi A6 (C6) miłośnicy marki musieli poczekać do 2004 r., kiedy to podczas paryskiej wystawy motoryzacyjnej światło dzienne ujrzał model zaprojektowany przez Waltera de Silvę. Auto zyskało dłuższe o 119 mm (4915 mm) i szersze o 45 mm (1855 mm) nadwozie, co przełożyło się na jeszcze większą ilość miejsca dla pasażerów. Co ciekawe, chociaż pojemność bagażnika w wersji sedan zmniejszyła się o 5 l (do 545 l), to równocześnie znacząco wzrosła przestrzeń bagażowa kombi - bagażnik Audi A6 Avant trzeciej generacji mieści od 565 do 1660 l. W dwa lata po debiucie modelu światło dzienne ujrzała nowa wersja uterenowionego A6 Allroad. W porównaniu z drugą generacją A6-ki modele C6 zachowały dość bogate wyposażenie, a do tego gwarantowały jeszcze wyższy komfort jazdy i były dużo nowocześniejszymi konstrukcjami.

Audi A6 2005
Audi A6 2005

Na prawdziwy komfort i prestiż mogli liczyć użytkownicy czwartej generacji Audi A6 (C7), która została oficjalnie zaprezentowana w grudniu 2010 r., a szerokiej publiczności przedstawiona podczas wystawy motoryzacyjnej w Ameryce Północnej w 2011 r. W tej generacji Audi A6 wymiary praktycznie pozostały bez zmian, ale projektanci zdecydowali się na zwiększenie rozstawu osi, co pozwoliło wygospodarować dodatkową ilość miejsca dla pasażerów. W przypadku sedana odbyło się to kosztem bagażnika, którego pojemność zmniejszyła się do 530 l. Żadnych zastrzeżeń nie budziła natomiast jakość zastosowanych materiałów oraz ich spasowania, te mogły uchodzić za wzorzec w segmencie Audi A6, a także poziom wyciszenia wnętrza oraz komfort podróży, w czym duży udział miały siedzenia, szczególnie przednie.

Audi A6 Allroad 2013 Foto: Onet
Audi A6 Allroad 2013

Audi A6 obecnie - piąta generacja modelu

Jeśli Audi A6 czwartej generacji można nawet dzisiaj uznać za nowoczesne auto, to obecnie oferowane Audi A6 piątej generacji (C8) należałoby określić już mianem supernowoczesnej konstrukcji. Auto zostało pokazane pod koniec lutego 2018 r., a jego oficjalna premiera odbyła się podczas 88. wystawy motoryzacyjnej w Genewie w marcu 2018 r. Miesiąc później gamę modelu poszerzyła wersja Avant, a rok później dołączyły także sportowa odmiana Audi S6 oraz uterenowione Audi A6 Allroad.

Audi A6 5. generacja C8 2018 rok sedan Foto: Audi
Audi A6 5. generacja C8 2018 rok sedan

W 2019 r. producent z Ingolstadt sprawił niespodziankę także fanom prawdziwie sportowych emocji - w sierpniu zostało zaprezentowane Audi RS6 Avant, które wykorzystując silnik V8 współpracujący z układem miękkiej hybrydy zapewnia maksymalną moc 600 KM.

Audi RS 6 Avant 4. generacja Foto: Audi
Audi RS 6 Avant 4. generacja

W swojej najnowszej wersji Audi A6 prezentuje się niezwykle szykownie i elegancko. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka zdajemy sobie sprawę, że mamy do czynienia z prawdziwą klasą premium. Mimo to, że Audi A6 wymiarami zbliżyło się do dawnych aut klasy S, to wyróżnia się stosunkowo smukłą sylwetkę, która - przynajmniej optycznie - odejmuje autu po kilka centymetrów. I o ile projektanci modelu już niewiele mogli poprawić pod względem przestronności wnętrza, o tyle wynieśli A6-kę na nowy poziom zaawansowania technicznego.

Audi A6 Allroad (2019) Foto: Audi / Auto Świat
Audi A6 Allroad (2019)

Audi A6 - wnętrze - komfort i nowoczesność

To zaawansowanie techniczne widać już w chwilę po zajęciu miejsca we wnętrzu. Przyszły nabywca może cieszyć się niemal wszechobecnymi wyświetlaczami, które przejęły rolę tradycyjnych zegarów i większości fizycznych przycisków. Rozwiązanie to może i jest efektowne wizualnie i umożliwia dopasowanie wyświetlanych grafik do potrzeb i oczekiwań pasażerów, ale bez wątpienia przy obsłudze wymaga większej uwagi. Projektanci Audi najwyraźniej doszli do tego samego wniosku, bo w centralnej konsoli umieścili wyświetlacze dostarczające, podobnie jak smartfony, odpowiedzi haptyczne, które delikatnymi stuknięciami informują o naciśnięciu wirtualnego przycisku.

Audi A6 Avant 2018 Foto: Audi
Audi A6 Avant 2018

Ale to, co przede wszystkim sprawia na pasażerach niesamowite wrażenie, to jakość wykończenia, przestronność i wygodę podczas jazdy. Zastosowane we wnętrzu materiały są godne auta klasy premium, a komfort podróży podnoszą bardzo wygodne fotele. Kierowca doceni łatwość znalezienia wygodnej pozycji za kierownicą, a w trakcie pokonywania zakrętów dobre podparcie z boków. Powody do zadowolenia mają również osoby zajmujące miejsce na tylnej kanapie, gdzie projektanci wygospodarowali bardzo dużo przestrzeni zarówno na nogi, jak i nad głowami.