Audi A6 pełni rolę pomostu pomiędzy przystępniejszym dla wielu klientów modelem A4 i nieosiągalną dla większości luksusowym A8. Wystarczająco przestronny, aby wygodnie i w komfortowych warunkach przewieźć całą rodzinę oraz jej bagaż, doskonale sprawdzi się również w trakcie codziennych dojazdów do/z pracy i wszędzie tam, gdzie warto dojechać elegancką limuzyną lub szykownym kombi.
Foto: Audi
Audi RS 6 Avant 4. generacja
Audi A6 łączy przestronne nadwozie z fantastyczną jakością wykonania, zaawansowaną techniką i świetnymi właściwościami jezdnymi
Wybór auta ułatwia dość zróżnicowana gama silników - od diesli, przez benzyniaki aż po hybrydy plug-in - i napędów: na przednią oś lub 4✕4
Z myślą o prawdziwych miłośnikach sportowych wrażeń Audi przygotowuje topową wersję RS 6 Avant
Audi A6 - historia modelu
Audi A6 w świecie aut premium klasy wyższej ma już ugruntowaną pozycję i od wielu dekad skutecznie konkuruje m.in. z BMW serii 5, Mercedesem klasy E, teraz także z Volvo S90/V90 oraz Jaguarem XF. Pierwsze egzemplarze tej serii pojawiły się na rynku w 1994 r., ale w rzeczywistości było to po prostu Audi 100, które przy okazji liftingu wraz z wprowadzonymi modyfikacjami zyskało również nową nazwę. W efekcie pierwsza generacja A6, określana jako C4, produkowana była jedynie przez trzy lata (do 1997 r.).
Foto: Auto Świat
Audi 100/A6 (1990-1997)
Pierwsze całkowicie niezależne Audi A6 (C5) zadebiutowało w 1997 r. podczas wystawy motoryzacyjnej w Genewie. W tym samym roku pierwsze egzemplarze dotarły do klientów, a w 1998 r. nabywcy mogli już wybierać pomiędzy sedanem i wersją kombi, określaną przez Audi mianem Avant. Niemal całkowicie zrywająca z dotychczasową stylistyką, druga generacja stała się chętnie wybieranym modelem. Powodów przemawiających za wyborem modelu z Ingolstadt było kilka, m.in. dość wysoki poziom bezpieczeństwa, przestronne wnętrze, duży bagażnik (przede wszystkim w sedanie: 550 l), a także szeroka paleta dostępnych silników. Do wzrostu popularności modelu przyczyniły się także sportowe S6 oraz uterenowione kombi - A6 Allroad. Ta druga konstrukcja seryjnie wyposażona była w napęd na cztery koła oraz pneumatyczne zawieszenie, które umożliwiało podniesienie nadwozia i tym samym zwiększenie prześwitu. Dzięki temu Audi A6 Allroad w terenie mogło rywalizować z wysokiej klasy SUV-ami.
Foto: Auto Świat
Audi A6 - lata produkcji 1997-2005
Na trzecią generacją Audi A6 (C6) miłośnicy marki musieli poczekać do 2004 r., kiedy to podczas paryskiej wystawy motoryzacyjnej światło dzienne ujrzał model zaprojektowany przez Waltera de Silvę. Auto zyskało dłuższe o 119 mm (4915 mm) i szersze o 45 mm (1855 mm) nadwozie, co przełożyło się na jeszcze większą ilość miejsca dla pasażerów. Co ciekawe, chociaż pojemność bagażnika w wersji sedan zmniejszyła się o 5 l (do 545 l), to równocześnie znacząco wzrosła przestrzeń bagażowa kombi - bagażnik Audi A6 Avant trzeciej generacji mieści od 565 do 1660 l. W dwa lata po debiucie modelu światło dzienne ujrzała nowa wersja uterenowionego A6 Allroad. W porównaniu z drugą generacją A6-ki modele C6 zachowały dość bogate wyposażenie, a do tego gwarantowały jeszcze wyższy komfort jazdy i były dużo nowocześniejszymi konstrukcjami.
Audi A6 2005
Na prawdziwy komfort i prestiż mogli liczyć użytkownicy czwartej generacji Audi A6 (C7), która została oficjalnie zaprezentowana w grudniu 2010 r., a szerokiej publiczności przedstawiona podczas wystawy motoryzacyjnej w Ameryce Północnej w 2011 r. W tej generacji Audi A6 wymiary praktycznie pozostały bez zmian, ale projektanci zdecydowali się na zwiększenie rozstawu osi, co pozwoliło wygospodarować dodatkową ilość miejsca dla pasażerów. W przypadku sedana odbyło się to kosztem bagażnika, którego pojemność zmniejszyła się do 530 l. Żadnych zastrzeżeń nie budziła natomiast jakość zastosowanych materiałów oraz ich spasowania, te mogły uchodzić za wzorzec w segmencie Audi A6, a także poziom wyciszenia wnętrza oraz komfort podróży, w czym duży udział miały siedzenia, szczególnie przednie.
Foto: Onet
Audi A6 Allroad 2013
Audi A6 obecnie - piąta generacja modelu
Jeśli Audi A6 czwartej generacji można nawet dzisiaj uznać za nowoczesne auto, to obecnie oferowane Audi A6 piątej generacji (C8) należałoby określić już mianem supernowoczesnej konstrukcji. Auto zostało pokazane pod koniec lutego 2018 r., a jego oficjalna premiera odbyła się podczas 88. wystawy motoryzacyjnej w Genewie w marcu 2018 r. Miesiąc później gamę modelu poszerzyła wersja Avant, a rok później dołączyły także sportowa odmiana Audi S6 oraz uterenowione Audi A6 Allroad.
Foto: Audi
Audi A6 5. generacja C8 2018 rok sedan
W 2019 r. producent z Ingolstadt sprawił niespodziankę także fanom prawdziwie sportowych emocji - w sierpniu zostało zaprezentowane Audi RS6 Avant, które wykorzystując silnik V8 współpracujący z układem miękkiej hybrydy zapewnia maksymalną moc 600 KM.
Foto: Audi
Audi RS 6 Avant 4. generacja
W swojej najnowszej wersji Audi A6 prezentuje się niezwykle szykownie i elegancko. Dzięki temu już na pierwszy rzut oka zdajemy sobie sprawę, że mamy do czynienia z prawdziwą klasą premium. Mimo to, że Audi A6 wymiarami zbliżyło się do dawnych aut klasy S, to wyróżnia się stosunkowo smukłą sylwetkę, która - przynajmniej optycznie - odejmuje autu po kilka centymetrów. I o ile projektanci modelu już niewiele mogli poprawić pod względem przestronności wnętrza, o tyle wynieśli A6-kę na nowy poziom zaawansowania technicznego.
To zaawansowanie techniczne widać już w chwilę po zajęciu miejsca we wnętrzu. Przyszły nabywca może cieszyć się niemal wszechobecnymi wyświetlaczami, które przejęły rolę tradycyjnych zegarów i większości fizycznych przycisków. Rozwiązanie to może i jest efektowne wizualnie i umożliwia dopasowanie wyświetlanych grafik do potrzeb i oczekiwań pasażerów, ale bez wątpienia przy obsłudze wymaga większej uwagi. Projektanci Audi najwyraźniej doszli do tego samego wniosku, bo w centralnej konsoli umieścili wyświetlacze dostarczające, podobnie jak smartfony, odpowiedzi haptyczne, które delikatnymi stuknięciami informują o naciśnięciu wirtualnego przycisku.
Foto: Audi
Audi A6 Avant 2018
Ale to, co przede wszystkim sprawia na pasażerach niesamowite wrażenie, to jakość wykończenia, przestronność i wygodę podczas jazdy. Zastosowane we wnętrzu materiały są godne auta klasy premium, a komfort podróży podnoszą bardzo wygodne fotele. Kierowca doceni łatwość znalezienia wygodnej pozycji za kierownicą, a w trakcie pokonywania zakrętów dobre podparcie z boków. Powody do zadowolenia mają również osoby zajmujące miejsce na tylnej kanapie, gdzie projektanci wygospodarowali bardzo dużo przestrzeni zarówno na nogi, jak i nad głowami.
Foto: Audi
Audi A6 Avant 2018
Najnowsze modele A6 pozostają przy tym praktycznymi konstrukcjami. Na tym tle na czoło wybija się oczywiście wersja Avant. Nie tylko pozwala ona zabrać większą ilość bagażu niż sedan, ale przede wszystkim umożliwia przewożenie dużych gabarytowo przedmiotów. Po złożeniu oparć tylnych foteli nie ma na szczęście żadnego progu, ale powierzchnia nie jest całkowicie płaska - oparcia są podniesione pod niewielkim kątem w stosunku do podłogi bagażnika. Z dużo mniejszymi możliwościami transportowymi muszą liczyć się użytkownicy hybryd plug-in, w których ze względu na konieczność umieszczenia pod podłogą baterii zasilających napęd elektryczny znacząco ograniczono pojemność bagażnika (np. w sedanie 360 l zamiast 530 l).
Foto: Audi
Audi A6 Avant 2018
Audi A6 - wyposażenie - klasa premium w natarciu
Audi A6 do tanich samochodów nie należy, ale to nie tylko efekt zastosowania wysokiej jakości materiałów i pozycjonowania auta w segmencie premium. To również pochodna bogatego wyposażenia, które otrzymujemy już w standardzie.
Foto: Audi
Audi A6 5. generacja C8 2018 rok sedan
Wybierając model bazowy klient może liczyć m.in. na elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne (po lewej stronie asferyczne, po prawem z większym polem obserwacji), automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne oraz 2-strefową klimatyzację automatyczną. W zakresie multimediów i rozrywki Audi bez dopłaty oferuje system MMI Navigation, komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem 7", a także system audio z Bluetooth i ośmioma głośnikami. Podczas dalszych podróży wygodę jazdy zwiększa tempomat, a bezpieczeństwo zapewniają przednie i kurtynowe poduszki powietrzne.
Foto: Audi
Audi A6 Avant 2018
Klienci, którzy zdecydują się na hybrydę plug-in znajdą w swoim A6 np. automatyczną klimatyzację 4-strefową, klimatyzację postojową i wirtualny kokpit w miejsce klasycznych wskaźników na desce rozdzielczej. Co ciekawe, niezależnie od wybranej wersji dopłaty wymagają boczne poduszki powietrzne dla pasażerów siedzących z tyłu. Na liście wyposażenia opcjonalnego w zależności od wersji znajdziemy również dynamiczny układ kierowniczy wszystkich kół z tylną osią skrętną, wyświetlacz Head-Up, asystenta nocnej jazdy, ale też kamerę cofania, Audi parking system plus (przód i tył), asystenta parkowania, system audio Bang & Olufsen oraz ogrzewanie postojowe.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi RS6 Avant 2020
Audi A6 - silniki - wyrafinowana technika
Klienci decydujący się na jedną z wielu dostępnych wersji A6 mają do wyboru dość szeroką gamę silników benzynowych i Diesla, przy czym wszystkie są miękkimi hybrydami (MHEV). Bazową jednostką benzynową jest 4-cylindrowy motor TFSI (A6 45), który przy pojemności 2.0 l uzyskuje maksymalną moc 180 kW. Wykorzystywany w sedanie oraz w kombi, łączony jest z automatyczną, 7-biegową przekładnią S tronic. Silnik można zamówić zarówno do aut z przednim napędem, jak i wersji quattro (4✕4). Ta druga wiąże się z nieco wyższym zużyciem paliwa, np. w limuzynie 8,6-7,8 zamiast 8,2-7,0 l/100 km, ale za to gwarantuje lepsze osiągi. Wersja z napędem 4✕4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 s, odmiana przednionapędowa w 6,8 s.
Foto: Auto Bild
Audi A6 55 TFSI quattro
Alternatywą dla 2-litrowego motoru jest 3-litrowa jednostka z sześcioma cylindrami, która uzyskuje moc 250 kW i moment obrotowy 500 Nm. Także i ten silnik łączony jest 7-biegową skrzynią S tronic, ale napęd przenoszony jest wyłącznie na wszystkie koła. Dużo wyższa moc ma odzwierciedlenie w większym apetycie na paliwo, które w przypadku limuzyny (według danych producenta) jest średnio o litr wyższe niż w silniku 2.0.
Nieco szersza jest paleta diesli. Tę zaczynają jednostki 2-litrowe o mocy 120 kW (163 KM) w 35 TDI oraz 150 kW (204 KM) w 40 TDI. Słabszy oferowany jest w wersjach z napędem na jedną oś, mocniejszy także w modelach quattro. Ci, którzy preferują 6-cylindrowe konstrukcje, muszą zdecydować się na model 50 TDI - tutaj pod maską pracuje 3-litrowy motor o mocy 210 kW (286 KM).
Zelektryfikowane wersje, tj. 50 TFSI e oraz 55 TFSI e, standardowo łączone są z przekładnią S tronic i napędem quattro. Słabszy model uzyskuje moc 220 kW (299 KM), mocniejszy 270 kW (367 KM). W obu przypadkach punktem wyjścia jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 195 kW. W cięższej odmianie Avant według danych producenta w trybie elektrycznym można pokonać ok. 45-51 km.
Model Audi A6 Allroad quattro oferowany jest niemal wyłącznie z samymi dieslami. Niemal, bo rodzynkiem jest wersja 55 TFSI z benzynowym silnikiem o mocy 250 kW (340 KM). Na gamę jednostek wysokoprężnych składają się jeden 2-litrowy motor o mocy 150 kW (204 KM) oraz cztery 3-litrowe uzyskujące moc 180 kW (245 KM) w 45 TDI, 210 kW (286 KM) w 50 TDI oraz 253 kW (344 KM) w topowym 55 TDI. Najoszczędniejszy jest oczywiście pierwszy z diesli, który według producenta zużywa średnio 6,5-5,8 l/100 km. W Audi A6 Allroad quattro 50 TDI i 55 TDI producent wykorzystuje przekładnię tiptronic, w pozostałych wersjach S tronic.
Foto: Auto Świat
Audi A6 Allroad
W wersji S6 jedynym aktualnie dostępnym silnikiem jest 6-cylindrowy diesel 3.0 o mocy 257 kW (349 KM). Wspomagany przez silnik elektryczny (miękka hybryda), dzięki napędowi quattro gwarantuje limuzynie i sedanowi fantastyczne osiągi, m.in. przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,0 s (Avant 5,1 s), zużywając przy tym średnio 8,0-7,7 l/100 km (Avant 8,1-7,8 l/100 km).
Foto: Igor Kohutnicki / Audi
Audi S6 - silnik
Jeśli jednak zależy nam na prawdziwie sportowych emocjach, należy zwrócić uwagę na topową wersję RS 6 Avant. Ta dostępna jest wyłącznie z nadwoziem kombi, pod maską którego pracuje 4-litrowy silnik benzynowy V8 biturbo. Moc 441 kW (600 KM) wystarcza, aby rozpędzić auto do 250 km/h (ograniczenie elektroniczne), a opcjonalnie do 305 km/h. Samo przyspieszenie 0-100 km/h trwa jedynie 3,6 s. W tym przypadku zużycie paliwa z pewnością schodzi na dalszy plan, ale tak dla formalności Audi podaje, że RS 6 Avant średnio potrzebuje 13,1-12,4 l/100 km.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Audi RS6 Avant 2020
Audi A6 - finansowanie zakupu - Audi Perfect Lease
Z myślą o klientach, którzy nie chcą wydawać gotówki na zakup auta, Audi przygotowało leasing, który kierowany jest także dla klientów indywidualnych. Audi Perfect Lease oferuje niższe miesięczne raty niż w klasycznym finansowaniu, ponieważ użytkownik spłaca tylko część samochodu, tj. prognozowaną utratę jego wartości w okresie trwania umowy.
W tej formie finansowania opłata wstępna wynosi od 0 proc. do 30 proc. wartości pojazdu, a sama umowa zawierana jest na 24, 36 lub 48 miesięcy. Ponadto klient określa szacowany przebieg roczny - od 10 tys. km do 40 tys. km - oraz wybiera jeden z dwóch sposobów zakończenia umowy, tzn. zwraca użytkowane dotychczas aut lub wykupuje je.
Audi A6 - koszt zakupu - wysoka cena komfortu
Samochody Audi od wielu już lat uchodzą za dość drogie inwestycje, a A6 potwierdza tę teorię. Na najtańszą wersję - limuzynę z silnikiem 35 TDI - trzeba wydać 217 200 zł. Wersja Avant jest droższa o 12 500 zł. Analogiczna różnica w cenie limuzyny i kombi dotyczy również hybryd pług-in, przy czym ceny sedana zaczynają się w tym przypadku od 273 500 zł.
Minimalnie taniej, bo za 272 300 zł kupimy już uterenowione uterenowione Audi A6 allroad quattro, ale jeśli chcemy poczuć sportowego ducha, powinniśmy sięgnąć po którąś z wersji S6. Wyjściowa cena limuzyny przekracza 400 tys. zł i dokładnie wynosi 409 500 zł. Avant jest jeszcze droższy i kosztuje 421 100 zł. To jednak nic przy cenie RS 6 Avant. Jeśli myślimy o kupnie tej prawdziwie sportowej wersji, powinniśmy mieć w zanadrzu przynajmniej 630 200 zł.
Audi A6 - naszym zdaniem
Audi A6 jest kuszącą propozycją, ale głównie dla osób z dość dużym zapasem gotówki lub też fanów marki, którzy za każdą cenę chcą stać się właścicielem/użytkownikiem A6-ki. Zachowując dość luksusowy charakter ten model klasy wyższej z powodzeniem sprawdza się w codziennym użytkowaniu, łącząc w sobie cechy, których można oczekiwać od auta klasy premium, m.in. ponadprzeciętny komfort podróży, pierwszorzędną jakość wykończenia i szereg udogodnień, o których obecności dowiadujemy się właśnie wtedy, kiedy chcemy z nich skorzystać i orientujemy się, że... mamy taką możliwość.