Auto Świat Wiadomości Motocykle Garaż motocyklowy: przewody, fajki - bohaterowie, o których warto zadbać

Garaż motocyklowy: przewody, fajki - bohaterowie, o których warto zadbać

Bezproblemowa eksploatacja motocykla jest wypadkową dbałości o serwis pojazdu. Niestety, w większości przypadków, polski użytkownik stara się zrobić wszystko „po kosztach”. W myśl zasady „tak masz, jak dbasz” postaramy się przybliżyć czytelnikom, jak prawidłowo zadbać o układ zapłonowy.

Fajki zapłonowe NGK
KTM RC8 i KTM RC16
Fajki zapłonowe NGK

W przypadku układu zapłonowego jakikolwiek serwis ogranicza się do wymiany świec zapłonowych przy odpowiednim przebiegu, lub w momencie, kiedy któraś z nich odmawia posłuszeństwa. To tylko połowa sukcesu; okazuje się, że niemniej ważna jest koncentracja na fajkach i przewodach zapłonowych.

Dlaczego?

Elementy z tworzyw sztucznych oraz gumy są narażone na wysokie temperatury, wilgoć, oleje, opary paliw, wibracje. Podlegają starzeniu, utlenianiu, zaczynają być bardziej kruche. To sprzyja uszkodzeniu przewodu lub fajki a w konsekwencji pogorszenie się parametrów lub odpływaniu napięcia do ziemi.

W praktyce taka sytuacja objawia się bardziej szorstką lub nierówną pracą silnika, niecałkowitym spalaniem mieszanki, a konsekwencji uszkodzeniem świecy lub katalizatora (o ile pojazd jest w niego wyposażony).

Najlepsze rozwiązanie - przewód zintegrowany z fajką
Najlepsze rozwiązanie - przewód zintegrowany z fajkąŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

W jaki sposób sprawdzić oznaki zużycia przewodów i fajek?

Wspólnymi oznakami zużycia przewodów i fajek są odkształcenia, pęknięcia lub skaleczenia. W niektórych miejscach może pojawić się stopione tworzywo sztuczne, szczególnie w miejscach narażonych termicznie.

Styki fajek nie powinny wykazywać oznak korozji (która zmienia potencjały elektryczne, co z kolei skutkuje uszkodzeniem świecy lub cewki zapłonowej.

Jeśli zaobserwowaliście dowolny z wymienionych objawów, zaleca się wymianę części na produkty firmy NGK.

Rodzaje fajek stosowanych w motocyklach
Rodzaje fajek stosowanych w motocyklachŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

Przewody i fajki zapłonowe posiadają filtr anty zakłóceniowy dzięki czemu nie wpływają na pracę innych urządzeń motocykla.

Fajki zintegrowane z przewodami, to najlepsze i najskuteczniejsze rozwiązanie do motocykli – ich zwiększona szczelność sprawdza się szczególnie w przypadku podróży w zmiennych warunkach atmosferycznych.

Pamiętajmy, że obsługa układu zapłonowego nie jest trudna, a koszt części nieadekwatny, do nerwów czy kosztów w przypadku popsutej wycieczki lub podróży życia. Warto o to zadbać, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

NGK

NGK to wiodący producent świec, przewodów i fajek zapłonowych dostarczający swoje produkty zarówno zwykłym motocyklistom, jak do i większości teamów w najbardziej wymagającej serii wyścigowej – MotoGP.

NGK to także największy dostawca elementów układu zapłonowego do przemysłu motocyklowego, stosowanych na tzw. „pierwszy montaż”.

Firmy stosujące produkty NGK na pierwszy montaż
Firmy stosujące produkty NGK na pierwszy montażŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

W jaki sposób dobrać produkty NGK?

To łatwe – skorzystajcie z konfiguratora na stronie NGK: https://www.ngk.de/nc/pl/wyszukiwarka-produktow/

Sposób kodowania fajek NGK
Sposób kodowania fajek NGKŻródło: KTM RC8 i KTM RC16
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków