Auto Świat Wiadomości Motocykle BMW F800GS vs F800GS Adventure 2017 - test porównawczy

BMW F800GS vs F800GS Adventure 2017 - test porównawczy

Autor Szymon Dziawer
Szymon Dziawer
Autor Jakub Olkowski
Jakub Olkowski

Czy dodatkowa kasa za nieco większy zbiornik i trochę szerszą owiewkę to nie pieniądze wyrzucone w błoto? Czy na pewno potrzebna nam jest wersja Adventure? A może w zupełni wystarczająca jest nieco tańsza wersja podstawowa? Sprawdzamy BMW F800GS i F800GS Adventure.

BMW F800GS Adventure i BMW F800GS
KTM RC8 i KTM RC16
BMW F800GS Adventure i BMW F800GS

Adventure to dla BMW wartość sama w sobie, prawdopodobnie niewiele mniejsza niż sam kultowy GS. GS Adventure powstał na początku XXI wieku jako bardziej harcorowa wersja modelu GS, wówczas jeszcze o pojemności silnika 1150 ccm i takiż samym oznaczeniu. Teraz do dyspozycji klientów przekazano model Adventure zbudowany na dwucylindrowym twinie o pojemności 800 ccm. Siłą rzeczy w przypadku osiemsetki na usta ciśnie się przymiotnik „mały”, ale jest to określenia mało trafne. To jest 800 ccm. Realny kawał motocykla. Wiadomo, że w cieniu wielkiego brata (1200) zawsze będzie wyglądać na lichego słabeusza, ale nim z zdecydowanie nie jest.

F800GS (z przodu) czy F800GS Adventure (w tle)?
F800GS (z przodu) czy F800GS Adventure (w tle)?Żródło: KTM RC8 i KTM RC16

W mojej opinii 800 pod wieloma względami przewyższa nawet flagowy okręt Bawarczyków, czyli R1200GS. Zarówno w wersji podstawowej, jak i Adventure jest poręcznym pojazdem, choć siodło umieszczono tu na dość wysokim poziomie. W przypadku tego modelu występuje to uczucie, spotkania starego znajomego. Wystarczy kilka metrów, abyśmy mieli wrażenie, że jeździmy tym motocyklem od lat. Intuicyjne prowadzenie, łatwość obsługi, czytelne, choć niezbyt rozbudowane menu, wszystkie przełączniki umieszczone bardzo ergonomicznie. Jednym słowem, wszystko się zgadza. Choć nie jest tak, że F800GS (i to w obu wersjach) nie są w stanie nas zaskoczyć. W dodatku tylko pozytywnie.

BMW F800GS Adventure vs BMW F800GS
BMW F800GS Adventure vs BMW F800GSŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

Na obydwu motocyklach przejechaliśmy w redakcji sporo kilometrów. Kiedy jedzie się zwyczajnie, po prostej z punktu „A” do punktu „B” motocykl doskonale spełnia swoje zadania. Jest wygodnie i bezpiecznie. Systemy ABS i kontrola trakcji dodają znacząco komfortu psychicznego, zwłaszcza, że ich działanie nie budzi żadnych zastrzeżeń. W dodatku w prosty sposób, jak we wszystkich modelech BMW, można je dezaktywować – razem, bądź osobno i to w czasie jazdy! Można powiedzieć, że BMW F800GS usypia naszą czujność i rozleniwia. Ale kiedy zacznie się ciekawszy kawałek drogi, kila szybkich i trudnych zakrętów następuje pełne zaskoczenie. Ten motocykl bardzo chętnie z wygodnego kanapowca staje się sprawnym funbikiem, z którym można wyskoczyć na ostre winkle i mieć z tego masę frajdy. Oczywiście, nie jest to superbike, ale określenie „przyzwoicie” jest tu zdecydowanie krzywdzące. Osiemsetka mknie po zakrętach jak zaczarowana dając z jednej strony sporo satysfakcji, z drugiej otaczając nas bardzo komfortowym poczuciem bezpieczeństwa.

BMW F800GS Adventure w akcji
BMW F800GS Adventure w akcjiŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

Podwozie F800GS nie bazuje na Telelewerze znanym z bokserów tej marki, ale nie jest to wielką wadą. Co prawda brak regulacji klasycznego widelca teleskopowego sprawia wrażenie, że motocykl mocno nurkuje w pierwszej fazie hamowania i potrafi lekko nim zahuśtać w pierwszej fazie wejścia w zakręt, ale nawet obładowany bagażem, czy pasażerem szybko się stabilizuje i pozwala na bezpieczne i komfortowe pokonanie zakrętu. Tylne zawieszenie oddano we władanie systemowi ESA (pakiet 2728 zł) starym znajomym spotykane też w kilku innych modelach.

Stanowisko dowodzenia "Adwenczerkiem"
Stanowisko dowodzenia "Adwenczerkiem"Żródło: KTM RC8 i KTM RC16

Silnik osiemsetki wykazuje się wysoką kultura pracy, choć gdybym miał się przyczepiać, to wytknąłbym mu, że w najniższym zakresie obrotów przydałoby się odrobinę więcej momentu. Czepiam się? Być może. Ale co na to poradzę, że lubię te motocykl, które bez zająknięcia ruszają po puszczeniu sprzęgła i bez dodania gazu. Osiemsetka raczej na pewno nam w takim przypadku zgaśnie, ale to są mam wrażenie konsekwencje wprowadzanych kolejnych norm Euro, które niemiłosiernie kastrują nam wszystkie motocykle, i zwłaszcza na tych najniższych obrotach jest to najbardziej odczuwalne. Osiemsetka tez rozmywa nieco obraz w lusterkach. Powyżej 3500 jest on już troszeczkę rozmyty. To bardzo ciekawe, bo silnik nie wibruje jakoś znaczącą. Ani na podnóżkach, ani na końcach kierownicy tego nie odczuwamy. Gdyby nie te lusterka, to prawdopodobnie w ogóle nie zauważyłbym i nie analizował, że dwucylindrówka generuje jakiekolwiek wibracje.

BMW F800GS w terenie
BMW F800GS w terenieŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

Zastanawiające jest to, że F800GS, nawet w wersji Adventure nie jest tak fascynujący, jak jego większy brat, model 1200. A przecież nie ustępuje mu na wielu polach. W dodatku jest sporo tańszy. Owszem nie ma napędu wałkiem kardana, tylko łańcuchem, ale nie jest to taki duży minus, a biorąc pod uwagę masę przemawia to na korzyść takiego rozwiązania. Wielka szkoda, że w F800GS nie ma wielu elementów, jakie znajdziemy w 1200. Fajnia, aby na pokłądzie osiemsetki znalazł się tak rozbudowany komputer pokładowy, system obsługi nawigacji z rolką przy lewej ręce, czy możliwość rozbudowania systemu ESA także na przedni zawias. Ale nawet te „niedogodności” nie deprecjonują 800 i nadal twierdzę, że po bilansie zysków, strat i kosztów F800GS w obydwu wersjach, to ciekawa propozycja.

"Zwykły" F800GS to wdzięczny motocykl
"Zwykły" F800GS to wdzięczny motocyklŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

Adventure daje sporo głównie motocyklowym globtroterom. Docenią oni bardziej rozbudowaną przednią owiewkę i oczywiście wielki zbiornik paliwa. 24 litry umieszczone pod kanapą to nie lada wynik, który może spowodować, że zapomnimy o tym, gdzie jest wlew paliwa. Dodatkowo w wersji Adventure otrzymujemy jeszcze w standardzie pakiet gmoli. Wówczas już dopłata do tej wersji nie wydaje się już być tak duża.

BMW F 800GS, zarówno w wersji „zwykłej” jaki Adventure to bardzo wdzięczny motocykl, który ma tę cechę, że zdecydowanie zyskuje przy bliższym poznaniu i może sprawić, że stanie się wiernym kompanem na wiele lat.

BMW F800GS i BMW F800GS Adventure od tyłu
BMW F800GS i BMW F800GS Adventure od tyłuŻródło: KTM RC8 i KTM RC16

Zobacz także nasz test F700GS: https://www.youtube.com/watch?v=zTcONyLiOR0

Dane techniczne BMW F800 GS i F800 GS Adventure

Dane techniczneBMW F800GSF800GS Adventure
Silnikdwucylindrowy, czterosuwowy, cztery zawory na cylinder dwucylindrowy, czterosuwowy, cztery zawory na cylinder
Pojemność798 ccm798 ccm
Stopień sprężania12:0112:01
Średnica cylindra / skok tłoka82 mm / 75,6 mm82 mm / 75,6 mm
Układ paliwowyelektroniczny wtrysk paliwa elektroniczny wtrysk paliwa
Chłodzeniecieczą i olejem cieczą i olejem
Skrzynia biegówsześciostopniowa sześciostopniowa
Sprzęgłowielotarczowe mokre wielotarczowe mokre
Przeniesienie napędułańcuch 
WYMIARY I MASY  
Długość2300 mm2305 mm
Wysokość1345 mm1450 mm
Szerokość945 mm925 mm
Rozstaw osi1573 mm1573 mm
Wysokość siedzenia820-920 mm860-890 mm
Prześwit160 mm160 mm
Masa (z pełnym bakiem)212 kg217 kg
Dopuszczalna masa całkowita444 kg454 kg
Zbiornik paliwa16 l24 l
Rezerwa4 l4 l
PODWOZIE  
Ramastalowa, rurowa stalowa, rurowa
Przednie zawieszeniewidelec teleskopowy, Ø 43 mm, skok 230 mmwidelec teleskopowy, Ø 43 mm, skok 230 mm
Tylne zawieszeniewahacz aluminiowy, ESA, skok 215 mm wahacz aluminiowy, ESA, skok 251 mm
Przedni hamulecdwa zaciski dwutłoczkowe, ABS, tarcza 300 mm dwa zaciski dwutłoczkowe, ABS, tarcza 300 mm
Tylny hamuleczacisk dwutłoczkowy, ABS (wyłaczalny), tarcza 265 mm zacisk dwutłoczkowy, ABS (wyłaczalny), tarcza 265 mm
Przednia opona90/90-2190/90-21
Tylna opona150/70-17150/70-17
Osiągi  
Prędkość maks.222 km/h222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h4,0 s4,0 s
Moc85 KM (63 kW) @ 7500 obr/min85 KM (63 kW) @ 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy83 Nm @ 5750 obr/min83 Nm @ 5750 obr/min
Spalanie testowe6,0 l/100 km6,0 l/100 km
Cena podstawowa45 200 zł49 900 zł
Autor Szymon Dziawer
Szymon Dziawer
Autor Jakub Olkowski
Jakub Olkowski
Powiązane tematy: