Stając przed wyborem odzieży motocyklowej, największą uwagę przywiązujemy na ogół do kasku. Na dalszy plan schodzą buty, kurtka i wreszcie odpowiednie spodnie. Do zakupu rękawic często podchodzimy już z przymrużeniem oka, zupełnie zapominając, jak ważną pełnią rolę. Tymczasem wcale nie trzeba wydawać wielkich pieniędzy, aby znaleźć na rynku naprawdę dobry i solidny produkt. Wystarczy poznać kilka prostych wskazówek i nie dać się nabrać na marketingowy bełkot... Zaczynamy.
Pierwszym krokiem powinno być podjęcie decyzji na temat samego typu rękawic. Zastanów się, czy potrzebujesz wygodnych i przewiewnych rękawic na lato i do jazdy po mieście, ocieplanych i wyposażonych w membranę do dalekiej turystyki, czy może zapewniających maksimum bezpieczeństwa, sportowych rękawic na tor. Jeśli wybrałeś już swój styl, możesz rozpocząć poszukiwania właściwego modelu.
ZADBAJ O NADGARSTKI
Jak wskazują statystyki, większość kontuzji dłoni dotyczy właśnie kości nadgarstka. W tej kwestii istotnym elementem rękawic są systemy ślizgaczy nadgarstkowych. Znajdziemy je w wielu rękawicach o przeznaczeniu stricte sportowym i nie tylko. Ważne jednak, aby nie były to elementy wykonane z przypadkowego materiału i zainstalowane w nieprzemyślany sposób. Jednymi z najbardziej uznanych na świecie są ślizgacze nadgarstkowe firmy KNOX®, wykonane z tworzywa sztucznego, o specjalnie zaprojektowanym kształcie i ściśle określonych właściwościach. Podczas upadku zapewniają uślizg dłoni i zabezpieczają przed zmiażdżeniem nadgarstka. Tego typu rozwiązanie znajdziemy jednak nie tylko w firmowych rękawicach KNOX (np. KNOX RECON), ale również m.in. w produktach firmy SHIMA (np. SHIMA RS-1). W ten sposób możemy dostać ten sam system ochronny, za znacznie niższą cenę.
KUP MOTOCYKLOWE, NIE OGRODOWE...
Ważną rolę w ochronie naszych dłoni pełnią również dodatkowe wstawki ochronne w newralgicznych miejscach, które amortyzują siłę uderzenia. W najtańszych rękawicach nieznanych marek można spotkać prymitywne rozwiązania, które tylko „udają” profesjonalne, a w rzeczywistości tłumią uderzenie niewiele lepiej niż gąbka do mycia naczyń. Takie rękawice nadają się co najwyżej do jazdy na hulajnodze albo przycinania iglaków w ogrodzie. Tu trzeba postawić na sprawdzone rozwiązania, jak np. panele z pianki Temperfoam (np. REV'IT! Jerez Pro), czy absorbery piankowe rozpraszające impakt uderzenia PORON®XRD połączone z odpornym na ścieranie materiałem SuperFaric® (np. SHIMA XRS).
SKÓRA SKÓRZE NIE (DO)RÓWNA
Samo uderzenie o asfalt lub przeszkodę to jednak często tylko pierwsza faza wypadku. Dalej trzeba jeszcze bezpiecznie wytracić energię kinetyczną, nierzadko sunąc kilkanaście metrów po jezdni. Tutaj kluczową rolę odgrywają materiał, z jakiego wykonano rękawice, wzmacniane szwy, wytrzymałe i odpowiednio zabezpieczone systemy zapięć oraz prawidłowo dobrany rozmiar rękawic. Za duże, zsuwające się podczas wypadku rękawice to prawdziwy koszmar. Jeśli mówimy o rękawicach skórzanych, koniecznie zwróć uwagę, z jakiej skóry zostały wykonane. Dla przykładu skóry kangurze są znacznie cieńsze, ale jednocześnie trwalsze od bydlęcych. To dlatego skóra kangurza zapewnia zdecydowanie najlepsze wyczucie motocykla przy najwyższym poziomie ochrony i tym samym znakomicie się sprawdza w rękawicach sportowych (Held Phantom II, SHIMA VRS, KNOX Biomech). Materiałem znakomicie nadającym się do produkcji rękawic jest również skóra kozia (SHIMA Jet, Dainese Carbon Cover ST).
BEZPIECZEŃSTWO TKWI W SZCZEGÓŁACH
Nie bez znaczenia są również drobiazgi, które przy podejmowaniu decyzji zakupowych łatwo przeoczyć. W rękawicach z aspiracjami sportowymi można spotkać rozwiązanie polegające na połączeniu ze sobą dwóch ostatnich palców (np. SHIMA VRS). Skąd taki pomysł? Otóż okazuje się, że często podczas wypadków dochodzi do złamania właśnie ostatniego palca, który nie ma zapewnionej wystarczającej sztywności i łatwo ulega kontuzji. Zszycie ze sobą dwóch palców pomaga zmniejszyć ryzyko kontuzji małego palca, a jednocześnie nie wpływa zbyt poważnie na ograniczenie ruchliwości dłoni. Kolejny ważny element to system zapięcia. Zwykłe, niezabezpieczone przed szybkim przetarciem zapięcie na rzep to kiepski pomysł. Warto zwrócić uwagę na dodatkowe paski pozwalające lepiej dopasować rękawice do kształtu dłoni oraz wystające fragmenty skóry, które mają za zadanie uchronić zapięcie przed zerwaniem podczas wypadku. Niektóre firmy opatentowały własne, zaawansowane systemy zapinania rękawic. Przykład stanowią tu słynne KNOX Boa, czy SHIMA V-lock.
ZERO UCISKÓW, MAKSIMUM SWOBODY
W kwestii komfortu warto zwrócić uwagę na zastosowanie zewnętrznych szwów, które nie uwierają palców. Rękawice muszą być wygodne, nie powinny krępować i ograniczać ruchów, choć w żadnym wypadku nie mogą być również za duże. Niedoświadczone osoby w kwestii doboru rozmiaru powinny poprosić o pomoc sprzedawcę w sklepie. Jeśli potrzebujesz rękawic na upalne, letnie dni, koniecznie wybierz model wyposażony w system wentylacji, a najlepiej wykonany z siateczkowego materiału lub perforowanej skóry (np. RS TAICHI RST392, SHIMA BULLET). Aby uzyskać przeciągi rodem z podmiejskiego Ikarusa należy wybrać wykończenie materiałem siateczkowym (mesh) – najlepiej wzmacnianym, aby poprawić ochronę przy upadkach. Wzmacniany mesh stosowany jest m.in. w SHIMA Jet. Skuteczność w odprowadzaniu ciepła zapewnia również zastosowanie tkaniny pomiędzy palcami.
PAMIĘTAJ O „PLECACZKU”!
I jeszcze jedno. Nigdy nie zapominaj o bezpieczeństwie swojego pasażera/pasażerki. Zabieranie na przejażdżkę kogoś bez odpowiedniej odzieży ochronnej podczas gdy sami jesteśmy solidnie ubrani od stóp do głów jest po prostu nie fair. Z myślą o płci pięknej niektórzy producenci przygotowali specjalne, damskie kolekcje rękawic (Dainese Hellfire Evo Lady, SHIMA Modena, SHIMA GT-1 Lady, IXON Rs Wall Lady). Projekowanie rękawic od podstaw z uwzględnieniem specyfiki kształtu kobiecych dłoni zapewni lepsze dopasowanie i większy komfort użytkowania.