Nowy KX450F charakteryzuje się znaczącym obniżeniem masy silnika i nadwozia. Uzyskanym dzięki temu ostrzejszym właściwościom jezdnym towarzyszy smuklejsze nadwozie i jeszcze mocniejszy silnik, które dodatkowo zwiększają potencjał tego motocykla MX1.

Mniejszy ciężar to tylko jedna z wielu zmian wprowadzonych w czołowym „off-roaderze” Kawasaki. W silniku wprowadzono usprawnienia z wykorzystaniem technologii opracowanej dla kierowców fabrycznych, a rozwiązanie konstrukcyjne „works-base bridged-box bottom piston” jest unikatowe dla Kawasaki i zostało pierwszy raz wprowadzone w motocyklu motokrosowym produkowanym masowo w modelu 2010 KX450F. Modyfikacje głowicy silnika, zaworów dolotowych, krzywek wlotowych na wałku rozrządu i układu wydechowego przyczyniły się do przemiany tej dopracowanej maszyny w precyzyjne narzędzie wyścigowe.

Elektronika, obejmująca takie rozwiązania, jak tryb kontroli ruszania, złączki DFI plug-and-play oraz możliwość zmiany ustawień ECU pozwalają jeszcze lepiej dostroić parametry KX450F do dowolnej nawierzchni i warunków drogowych. Korzystając z nowego, przenośnego zestawu kalibracyjnego KX FI każdy kierowca może uzyskać taką samą precyzję regulacji parametrów wtrysku paliwa (FI), jak fabryczne zespoły mechaników Kawasaki.

Ponadto zapewniono najlepszą ergonomię, umożliwiając czteropozycyjną regulację kierownicy i dwupozycyjną regulację podnóżków.

Dopełnieniem smukłego i lekkiego nadwozia KX450F jest wyścigowe zawieszenie SFF-Air TAC o olbrzymich możliwościach. Wykorzystanie tytanu i alumitu w połączeniu z lekką aluminiową konstrukcją zapewnia wyższą odporność i obniżenie tarcia. Duże 49-milimetrowe rury wewnętrzne gwarantują stabilną sztywność widelca, a bardzo niska charakterystyka tarcia przekłada się na miękkie działanie.

2016 KX450F ma sportowy wygląd fabrycznej maszyny wyścigowej o minimalistycznej sylwetce. Nowy wygląd obejmuje jeszcze węższą, inaczej ustawioną osłonę chłodnicy, bardziej płaskie siedzenie i zbiornik oraz gładkie łączenia zapewniające kierowcy szeroki zakres ruchów.