Oparty na YZ450F, triumfatorze mistrzostw świata MXGP 2015, i konstruowany równolegle z produkcyjnym YZ450F MY 2016, nowy WR450F posiada odchylony do tyłu cylinder oraz innowacyjną, odwróconą głowicę z przednim dolotem powietrza. Wykazując naturalną zdolność do zwycięstw, ten nowatorski silnik wytwarza przewidywalny, liniowy moment obrotowy, a lepsze scentralizowanie masy sprzyja zwinności prowadzenia. Zastosowanie układu silnika oraz kompaktowego i lekkiego do prowadzenia podwozia rodem z YZ-F powoduje, iż WR450F reprezentuje wyraźny postęp w kategoriach racjonalizacji masy własnej, przebiegu rozwijanej mocy oraz zwrotności i stabilności na każdym rodzaju nawierzchni.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016

Adresowany do zawodników enduro, a także do rajdowych kierowców długodystansowych i użytkowników rekreacyjnych, WR450F może się poszczycić pełną specyfikacją enduro oraz napędem i nastawami podwozia, które optymalizują osiągi w różnych warunkach wolnej lub szybkiej jazdy off-roadowej. Oferując tak pełną gamę motocykli enduro i motocross na rok modelowy 2016, Yamaha Motor potwierdza swoje zaangażowanie we wszystkie sektory rynku off-roadowego.

Yamaha WR450F MY 2016

  • Nowy model enduro z zastosowaniem najnowszych technologii Yamahy
  • Agresywny i modernistyczny design inspirowany koncepcją YZ450F
  • Wiodące w branży rozwiązanie odwróconej głowicy cylindra
  • Kompaktowa konstrukcja i centralizacja masy sprzyja lekkości prowadzenia
  • Rozwijany liniowo i przewidywalny moment obrotowy silnika
  • Stabilność i pewność prowadzenia dzięki nastawom zawieszenia enduro
  • Zwycięski genotyp rodem z mistrzostw świata MXGP
  • Konkurencyjna cena
  •  

SILNIK

Liniowy moment obrotowy i pokaźna rezerwa mocy

Podobnie jak w YZ-F i niedawno wprowadzonym WR250F – silnik WR450F ma odwróconą głowicę cylindrów z przednim chwytem powietrza i tylnym kanałem wydechowym. Skutkiem zwiększenia efektywności układu dolotowego i wydechowego jest liniowy przebieg momentu obrotowego oraz wyzwolenie pokaźnej rezerwy łatwej w sterowaniu mocy.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016

Nazwana „Rightfully Wrong” (Buntownik z wyboru) koncepcja Yamahy połączenia odwróconej głowicy z pochylonym do tyłu cylindrem okazała się dostatecznie skuteczna w motocyklu crossowym YZ450F, aby wygrać mistrzostwa świata. Identycznie jak u bratnich YZ-F oraz WR250F nowy, kompaktowy układ silnika WR450F, umieszczony pod kanapą zbiornik paliwa i „wijący się” kolektor rury wydechowy są elementami służącymi centralizacji masy motocykla.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016

Podobnie jak wiele innowacyjnych rozwiązań, tak wygląd odwróconej głowicy cylindra może wydawać się nietypowy. Jednak uzyskane w ten sposób wymierny wzrost osiągów i zapewniająca większą zwinność prowadzenia centralizacja masy wskazują, że jest to prawidłowy kierunek rozwoju technicznego, dedykowany użytkownikom, którzy oczekują mistrzowskich wyników i stabilnej jazdy.

Nowa 44-milimetrowa przepustnica i zmienione nastawy wtrysku paliwa

W celu ułatwienia rozruchu silnika i optymalizacji osiągów w różnych warunkach jazdy WR450F został wyposażony w nowy układ wtrysku paliwa zapewniający pełniejsze wykorzystanie zwiększonego potencjału motocykla.

Oparty na YZ450F MY 2016 układ wytrysku paliwa WR450F został kompleksowo przeprogramowany na potrzeby jazdy enduro. Przepustnica 44 mm jest o 2 mm większa niż w poprzednim WR450F, a modyfikacja kąta strugi wtrysku i charakterystyki otwarcia zaworu przepustnicy wpływa bezpośrednio na wyważenie oddawanej mocy przy wyższych prędkościach oraz stabilność pracy w niższym przedziale obrotowym silnika.

Chłodnica w specyfikacji enduro i lekkiej konstrukcji wentylator

Skuteczne chłodzenie w każdych warunkach jazdy zapewniają nowe chłodnice cieczy skonstruowane według specyfikacji enduro ze zmienionym w stosunku do YZ-F kątem rdzenia i specjalnymi osłonami pod kątem wymogów enduro oraz rajdów długodystansowych.

Aby zapewnić efektywność chłodzenia przy niskiej prędkości jazdy, WR450F posiada w wyposażeniu standardowym wentylator – jego użyteczność doceni każdy kierowca, który utknął kiedyś w błocie lub musiał czekać na swoją kolej przed szczególnie trudną przeszkodą na szlaku.

Nowy rozrusznik elektryczny

Rozruch WR450F w zimny dzień lub restart gorącego silnika to nic trudnego przy użyciu nowego rozrusznika elektrycznego. W momencie rozruchu załącza się system auto-dekompresji, a dopływ powietrza do silnika zwiększa się nawet o 40 %. Jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny nie można użyć rozrusznika elektrycznego, WR450F posiada także kick-starter.

Szeroko zestopniowana przekładnia 5-stopniowa i sprzęgło enduro

Wyposażony w nową, szeroko zestopniowaną przekładnię 5-stopniową WR450F gotów jest do jazdy wszędzie – od powolnego pokonywania obszarów leśnych, poprzez agresywne testy specjalne – aż po szybkie odcinki enduro i rajdów terenowych. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model ma dłuższe przełożenia 2-, 3- i 4 biegu oraz niezmienione biegów 1 i 5.

Niejakim uzupełnieniem szeroko zestopniowanej skrzyni biegów jest nowej konstrukcji sprzęgło enduro, przystosowane do obciążeń całodziennej jazdy w sportowym stylu. Niewielki wysiłek operowania i znaczną trwałość zapewniają nowe materiały, z których są wykonane przekładki i tarcze sprzęgła, oraz nowo dodana dźwignia wyciskowa.

Yamaha Power Tuner

Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować charakterystykę silnika na szlaku w zależności od warunków jazdy. Kierowca ma wybór łatwych do zaprogramowania dziewięciu nastawów mapowania wtrysku i map zapłonu, dostępny jest również monitor ustawień biegu jałowego oraz całkowitego czasu pracy silnika. Zasilany dwoma bateriami AA miniaturowy moduł YPT nie wymaga wstępnego programowania przed użytkiem i jest wpisany bezpośrednio do elektroniki WR450F bez konieczności użycia laptopa.

PODWOZIE

Kompaktowe wymiary i centralizacja masy

Zastosowanie jednostki napędowej z cylindrem pochylonym do tyłu pozwoliło stworzyć nowe, kompaktowe podwozie wykorzystujące lepszą stabilność prowadzenia, jaką daje scentralizowanie masy tego silnika.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016

Oparta na konstrukcji najnowszego YZ450F, zamknięta, aluminiowa rama kołyskowa łączy zaawansowane zawieszenie przednie i tylne, by zapewnić lekkość i zwinność prowadzenia. Wysoce uniwersalna i przyjazna kierowcy charakterystyka nowego podwozia doskonale współgra z liniowo rozwijanym momentem obrotowym nowego silnika, umożliwiając wykorzystanie pełnego potencjału motocykla.

Z myślą o polepszeniu czucia podłoża przez kierowcę i jego integracji z motocyklem w warunkach terenowych górne i przednie wsporniki mocujące silnika wykonane są z 6-milimetrowej blachy stalowej – o 2 mm cieńszej niż w YZ450F.

Air-Oil-Separate (AOS) z nastawami enduro

W świecie motocrossowym widelec przedni Air-Oil-Separate (AOS) Yamahy YZ450F uważany jest za jedno z najlepszych rozwiązań na rynku. Zamykając powietrze i olej w oddzielnych komorach, ten widelec klasy „high-tech” pozwala zapobiec zjawisku kawitacji – aby zwiększyć skuteczność tłumienia oraz przewidywalność charakterystyki prowadzenia motocykla.

WR450F MY 2016 ma identyczny widelec jak jego odpowiednik motocrossowy, lecz w dążeniu do płynności działania przy niskich prędkościach jazdy (łącznie ze zdolnością absorpcji mocniejszych wstrząsów) WR-F korzysta z dedykowanych nastawów enduro. Również wywodzący się z YZ450F tylny amortyzator otrzymał zmodyfikowane nastawy pod kątem zróżnicowanych prędkości, które charakteryzują wyścigi enduro.

Specyficzne nastawy przedniego i tylnego zawieszenia WR450F zapewniają wysoką stabilność jazdy w różnych warunkach terenowych, lecz także wzmacniają pewność siebie kierowcy w najtrudniejszych nawet sytuacjach. Kombinacja wiodącego w klasie widelca AOS Yamahy z nowymi nastawami enduro i rally pomaga także obniżyć zmęczenie kierowcy na dłuższych etapach zawodów, pozwalając kierowcy na bardziej efektywną jazdę.

Hamulec przedni o znacznej średnicy 270 mm

Podobnie jak YZ-F MY 2016, nowy WR450F jest wyposażony w przednie tarcze hamulcowe o średnicy 270 mm, zapewniające wyjątkową skuteczność hamowania w połączeniu z odpowiednim dozowaniem hamulca.

Koło tylne o średnicy 18 cali i ogumienie enduro

Wyróżniające się rasową czernią – 18-calowe koło tylne i 21-calowe koło przednie WR450F są wyposażone w opony Metzeler 6 Days Extreme. Całości dopełnia lekka osłona silnika, mocowana do ramy stopka boczna, uszczelniony łańcuch napędowy oraz 22-milimetrowa oś.

Smukły design nadwozia i trwała, zatapiana grafika markowa

W nadwoziu WR450F uwagę zwraca wydłużone, płaskie siedzisko i wysmukła sekcja przednia ułatwiająca balansowanie ciałem tak, aby umożliwić panowanie nad motocyklem w trakcie przyspieszania, hamowania i skręcania. Regulowana, czteropozycyjna kierownica pozwala kierowcy wybrać odpowiednią pozycję jazdy zależnie od postury i przyjętego stylu prowadzenia, a po obniżeniu wlewu paliwa kanapa została przesunięta jeszcze bardziej do przodu, co zapewniło większą swobodę ruchów.

Agresywny wygląd i kompaktowa sylwetka to dziedzictwo po fabrycznym YZ450F – triumfatorze mistrzostw świata MXGP. Ozdobna zatopiona grafika jest odporna na wytarcia, dzięki czemu będzie się należycie prezentować przez cały sezon.

Oświetlenie i instrumentacja

WR450F jest wyposażony w pełny zestaw oświetlenia zewnętrznego, a zwiększone zapotrzebowanie na energię zapewnia seryjny moduł zapłonu ACM o wysokiej wydajności.

Dominującym elementem lekkiego panelu instrumentów cyfrowych jest wielofunkcyjny wyświetlacz „komputera” enduro, który informuje kierowcę o przejechanym dystansie i konieczności tankowania. Szybki rozruch silnika zapewnia jednoprzyciskowy system „switch-free”.

Kolor: niebieski Racing Blue

Dostępność rynkowa: począwszy od marca 2016.