Auto Świat Wiadomości Motocykle Nowy WR450F: motocykl enduro kolejnej generacji z najlepszymi genami

Nowy WR450F: motocykl enduro kolejnej generacji z najlepszymi genami

Prezentując w ubiegłym roku tak wyczekiwany WR250F, Yamaha potwierdziła zamiar powrotu do czołowej stawki producentów enduro. Wyposażony w całkowicie nowy silnik i podwozie WR250F wszedł przebojem do najlepszej piątki, uzyskując m.in. liczne miejsca na podium mistrzostw świata Enduro EWC 2015 i udowadniając tym samym swą zdolność do konkurowania z rywalami na najwyższym poziomie. W sezonie 2016 Yamaha jeszcze bardziej rozwija gamę motocykli off-roadowych, wprowadzając całkowicie nowy enduro racer WR450F, którego rozwiązania w zakresie silnika i podwozia należą do najbardziej zaawansowanych w tej kategorii.

Yamaha WR450F model 2016
Materiały prasowe
Yamaha WR450F model 2016

Oparty na YZ450F, triumfatorze mistrzostw świata MXGP 2015, i konstruowany równolegle z produkcyjnym YZ450F MY 2016, nowy WR450F posiada odchylony do tyłu cylinder oraz innowacyjną, odwróconą głowicę z przednim dolotem powietrza. Wykazując naturalną zdolność do zwycięstw, ten nowatorski silnik wytwarza przewidywalny, liniowy moment obrotowy, a lepsze scentralizowanie masy sprzyja zwinności prowadzenia. Zastosowanie układu silnika oraz kompaktowego i lekkiego do prowadzenia podwozia rodem z YZ-F powoduje, iż WR450F reprezentuje wyraźny postęp w kategoriach racjonalizacji masy własnej, przebiegu rozwijanej mocy oraz zwrotności i stabilności na każdym rodzaju nawierzchni.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016Żródło: Materiały prasowe

Adresowany do zawodników enduro, a także do rajdowych kierowców długodystansowych i użytkowników rekreacyjnych, WR450F może się poszczycić pełną specyfikacją enduro oraz napędem i nastawami podwozia, które optymalizują osiągi w różnych warunkach wolnej lub szybkiej jazdy off-roadowej. Oferując tak pełną gamę motocykli enduro i motocross na rok modelowy 2016, Yamaha Motor potwierdza swoje zaangażowanie we wszystkie sektory rynku off-roadowego.

Yamaha WR450F MY 2016

  • Nowy model enduro z zastosowaniem najnowszych technologii Yamahy
  • Agresywny i modernistyczny design inspirowany koncepcją YZ450F
  • Wiodące w branży rozwiązanie odwróconej głowicy cylindra
  • Kompaktowa konstrukcja i centralizacja masy sprzyja lekkości prowadzenia
  • Rozwijany liniowo i przewidywalny moment obrotowy silnika
  • Stabilność i pewność prowadzenia dzięki nastawom zawieszenia enduro
  • Zwycięski genotyp rodem z mistrzostw świata MXGP
  • Konkurencyjna cena
  •  

SILNIK

Liniowy moment obrotowy i pokaźna rezerwa mocy

Podobnie jak w YZ-F i niedawno wprowadzonym WR250F – silnik WR450F ma odwróconą głowicę cylindrów z przednim chwytem powietrza i tylnym kanałem wydechowym. Skutkiem zwiększenia efektywności układu dolotowego i wydechowego jest liniowy przebieg momentu obrotowego oraz wyzwolenie pokaźnej rezerwy łatwej w sterowaniu mocy.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016Żródło: Materiały prasowe

Nazwana „Rightfully Wrong” (Buntownik z wyboru) koncepcja Yamahy połączenia odwróconej głowicy z pochylonym do tyłu cylindrem okazała się dostatecznie skuteczna w motocyklu crossowym YZ450F, aby wygrać mistrzostwa świata. Identycznie jak u bratnich YZ-F oraz WR250F nowy, kompaktowy układ silnika WR450F, umieszczony pod kanapą zbiornik paliwa i „wijący się” kolektor rury wydechowy są elementami służącymi centralizacji masy motocykla.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016Żródło: Materiały prasowe

Podobnie jak wiele innowacyjnych rozwiązań, tak wygląd odwróconej głowicy cylindra może wydawać się nietypowy. Jednak uzyskane w ten sposób wymierny wzrost osiągów i zapewniająca większą zwinność prowadzenia centralizacja masy wskazują, że jest to prawidłowy kierunek rozwoju technicznego, dedykowany użytkownikom, którzy oczekują mistrzowskich wyników i stabilnej jazdy.

Nowa 44-milimetrowa przepustnica i zmienione nastawy wtrysku paliwa

W celu ułatwienia rozruchu silnika i optymalizacji osiągów w różnych warunkach jazdy WR450F został wyposażony w nowy układ wtrysku paliwa zapewniający pełniejsze wykorzystanie zwiększonego potencjału motocykla.

Oparty na YZ450F MY 2016 układ wytrysku paliwa WR450F został kompleksowo przeprogramowany na potrzeby jazdy enduro. Przepustnica 44 mm jest o 2 mm większa niż w poprzednim WR450F, a modyfikacja kąta strugi wtrysku i charakterystyki otwarcia zaworu przepustnicy wpływa bezpośrednio na wyważenie oddawanej mocy przy wyższych prędkościach oraz stabilność pracy w niższym przedziale obrotowym silnika.

Chłodnica w specyfikacji enduro i lekkiej konstrukcji wentylator

Skuteczne chłodzenie w każdych warunkach jazdy zapewniają nowe chłodnice cieczy skonstruowane według specyfikacji enduro ze zmienionym w stosunku do YZ-F kątem rdzenia i specjalnymi osłonami pod kątem wymogów enduro oraz rajdów długodystansowych.

Aby zapewnić efektywność chłodzenia przy niskiej prędkości jazdy, WR450F posiada w wyposażeniu standardowym wentylator – jego użyteczność doceni każdy kierowca, który utknął kiedyś w błocie lub musiał czekać na swoją kolej przed szczególnie trudną przeszkodą na szlaku.

Nowy rozrusznik elektryczny

Rozruch WR450F w zimny dzień lub restart gorącego silnika to nic trudnego przy użyciu nowego rozrusznika elektrycznego. W momencie rozruchu załącza się system auto-dekompresji, a dopływ powietrza do silnika zwiększa się nawet o 40 %. Jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny nie można użyć rozrusznika elektrycznego, WR450F posiada także kick-starter.

Szeroko zestopniowana przekładnia 5-stopniowa i sprzęgło enduro

Wyposażony w nową, szeroko zestopniowaną przekładnię 5-stopniową WR450F gotów jest do jazdy wszędzie – od powolnego pokonywania obszarów leśnych, poprzez agresywne testy specjalne – aż po szybkie odcinki enduro i rajdów terenowych. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model ma dłuższe przełożenia 2-, 3- i 4 biegu oraz niezmienione biegów 1 i 5.

Niejakim uzupełnieniem szeroko zestopniowanej skrzyni biegów jest nowej konstrukcji sprzęgło enduro, przystosowane do obciążeń całodziennej jazdy w sportowym stylu. Niewielki wysiłek operowania i znaczną trwałość zapewniają nowe materiały, z których są wykonane przekładki i tarcze sprzęgła, oraz nowo dodana dźwignia wyciskowa.

Yamaha Power Tuner

Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować charakterystykę silnika na szlaku w zależności od warunków jazdy. Kierowca ma wybór łatwych do zaprogramowania dziewięciu nastawów mapowania wtrysku i map zapłonu, dostępny jest również monitor ustawień biegu jałowego oraz całkowitego czasu pracy silnika. Zasilany dwoma bateriami AA miniaturowy moduł YPT nie wymaga wstępnego programowania przed użytkiem i jest wpisany bezpośrednio do elektroniki WR450F bez konieczności użycia laptopa.

PODWOZIE

Kompaktowe wymiary i centralizacja masy

Zastosowanie jednostki napędowej z cylindrem pochylonym do tyłu pozwoliło stworzyć nowe, kompaktowe podwozie wykorzystujące lepszą stabilność prowadzenia, jaką daje scentralizowanie masy tego silnika.

Yamaha WR450F model 2016
Yamaha WR450F model 2016Żródło: Materiały prasowe

Oparta na konstrukcji najnowszego YZ450F, zamknięta, aluminiowa rama kołyskowa łączy zaawansowane zawieszenie przednie i tylne, by zapewnić lekkość i zwinność prowadzenia. Wysoce uniwersalna i przyjazna kierowcy charakterystyka nowego podwozia doskonale współgra z liniowo rozwijanym momentem obrotowym nowego silnika, umożliwiając wykorzystanie pełnego potencjału motocykla.

Z myślą o polepszeniu czucia podłoża przez kierowcę i jego integracji z motocyklem w warunkach terenowych górne i przednie wsporniki mocujące silnika wykonane są z 6-milimetrowej blachy stalowej – o 2 mm cieńszej niż w YZ450F.

Air-Oil-Separate (AOS) z nastawami enduro

W świecie motocrossowym widelec przedni Air-Oil-Separate (AOS) Yamahy YZ450F uważany jest za jedno z najlepszych rozwiązań na rynku. Zamykając powietrze i olej w oddzielnych komorach, ten widelec klasy „high-tech” pozwala zapobiec zjawisku kawitacji – aby zwiększyć skuteczność tłumienia oraz przewidywalność charakterystyki prowadzenia motocykla.

WR450F MY 2016 ma identyczny widelec jak jego odpowiednik motocrossowy, lecz w dążeniu do płynności działania przy niskich prędkościach jazdy (łącznie ze zdolnością absorpcji mocniejszych wstrząsów) WR-F korzysta z dedykowanych nastawów enduro. Również wywodzący się z YZ450F tylny amortyzator otrzymał zmodyfikowane nastawy pod kątem zróżnicowanych prędkości, które charakteryzują wyścigi enduro.

Specyficzne nastawy przedniego i tylnego zawieszenia WR450F zapewniają wysoką stabilność jazdy w różnych warunkach terenowych, lecz także wzmacniają pewność siebie kierowcy w najtrudniejszych nawet sytuacjach. Kombinacja wiodącego w klasie widelca AOS Yamahy z nowymi nastawami enduro i rally pomaga także obniżyć zmęczenie kierowcy na dłuższych etapach zawodów, pozwalając kierowcy na bardziej efektywną jazdę.

Hamulec przedni o znacznej średnicy 270 mm

Podobnie jak YZ-F MY 2016, nowy WR450F jest wyposażony w przednie tarcze hamulcowe o średnicy 270 mm, zapewniające wyjątkową skuteczność hamowania w połączeniu z odpowiednim dozowaniem hamulca.

Koło tylne o średnicy 18 cali i ogumienie enduro

Wyróżniające się rasową czernią – 18-calowe koło tylne i 21-calowe koło przednie WR450F są wyposażone w opony Metzeler 6 Days Extreme. Całości dopełnia lekka osłona silnika, mocowana do ramy stopka boczna, uszczelniony łańcuch napędowy oraz 22-milimetrowa oś.

Smukły design nadwozia i trwała, zatapiana grafika markowa

W nadwoziu WR450F uwagę zwraca wydłużone, płaskie siedzisko i wysmukła sekcja przednia ułatwiająca balansowanie ciałem tak, aby umożliwić panowanie nad motocyklem w trakcie przyspieszania, hamowania i skręcania. Regulowana, czteropozycyjna kierownica pozwala kierowcy wybrać odpowiednią pozycję jazdy zależnie od postury i przyjętego stylu prowadzenia, a po obniżeniu wlewu paliwa kanapa została przesunięta jeszcze bardziej do przodu, co zapewniło większą swobodę ruchów.

Agresywny wygląd i kompaktowa sylwetka to dziedzictwo po fabrycznym YZ450F – triumfatorze mistrzostw świata MXGP. Ozdobna zatopiona grafika jest odporna na wytarcia, dzięki czemu będzie się należycie prezentować przez cały sezon.

Oświetlenie i instrumentacja

WR450F jest wyposażony w pełny zestaw oświetlenia zewnętrznego, a zwiększone zapotrzebowanie na energię zapewnia seryjny moduł zapłonu ACM o wysokiej wydajności.

Dominującym elementem lekkiego panelu instrumentów cyfrowych jest wielofunkcyjny wyświetlacz „komputera” enduro, który informuje kierowcę o przejechanym dystansie i konieczności tankowania. Szybki rozruch silnika zapewnia jednoprzyciskowy system „switch-free”.

Kolor: niebieski Racing Blue

Dostępność rynkowa: począwszy od marca 2016.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków