Jak wiele jest podejść do motocyklowej turystyki pokazuje różnorodność maszyn w tym segmencie - od pseudo endurowych motocykli, po potężne krążowniki szos. Zgrabny i zwinny Deauville pokazuje, że można jeszcze inaczej. Pojemność stosunkowo nieduża, gabaryty zresztą też nie największe. Łagodne, wręcz delikatne wzornictwo i niby kolejny niczym niewyróżniający się  jednoślad. Deauville już w chwili debiutu na rynku w roku 1998 był sprzętem dla mocno sprecyzowanego grona użytkowników. Sprawdzona jednostka napędowa i podzespoły pochodzące z NTV plus trochę fikuśnych owiewek i casów. Jeśli ktoś kupował Deauvilla, to był to doświadczony szofer, który potrzebował sprzętu nie tylko do podróży, ale także od codziennego użytku. Czy ta filozofia jest ciągle aktualna ponad 10 lat po premierze?

Wygląd NT700 nie zaskakuje. Poprzecinana półkolistymi liniami przednia owiewka zintegrowana ze zbiornikiem paliwa, ogromne, błyszczące tłumiki poprowadzone wzdłuż motocykla, czy w końcu kojarzące się z samochodowymi tylne światła - wszystko płynne, lekkie i przyjemne. Z przodu zgrabna podwójna lampa i wtopione w owiewki kierunkowskazy. Ciekawym rozwiązaniem są także nisko umieszczone światła przeciwmgielne. Całość może się podobać.

Silnik i podwozie

Jednostka napędowa o pojemności 680 ccm generuje moc rzędu 65 KM. Chłodzony cieczą czterosuwowy V-twin jest zasilany wtryskiem, zaś moc przekazywana jest poprzez 5. stopniową skrzynię biegów na wał Kardana. Silnik osiąga szczyt swoich możliwości przy 8000 obrotów na minutę, maksymalny moment obrotowy pojawia się nieco wcześniej - przy 6500 obr/min. Niestety, niedostatki w mocy czuć od samego początku jazdy. Cicho i kulturalnie pracujący napęd musi być mocno kręcony, żeby efektywnie przyspieszać. A wtedy o kulturalniej pracy nie ma mowy.

Za wybieranie nierówności odpowiada z przodu klasyczny widelec o średnicy 41mm i skoku 115 mm. Z tyłu znajdziemy pojedynczy amortyzator z możliwością regulacji napięcia wstępnego. Podczas spokojnej jazdy po gładkich, krętych drogach, zawieszenie spisuje się rewelacyjne, idealnie łącząc komfort i łatwość prowadzenia. Nawet w przypadku większych nierówności motocykl zachowuje się pewnie i stabilnie. Przeszkadzać może nurkujący przód podczas ostrego hamowania oraz skłonności do wężykowania przy większych prędkościach.

Na trasie i w mieście

W mieście Deauville czuje się, jak ryba w wodzie. To bardzo ciekawe spostrzeżenie w przypadku motocykla, jakby nie było, turystycznego. Wyprostowana pozycja, szeroko rozstawiona kierownica i dobra widoczność w lusterkach w połączeniu ze spokojnym silnikiem oraz dobrymi heblami dają wyjątkowo pozytywne wrażenia. Śmiganie między autami jest przyjemne i bezstresowe. Zwłaszcza, że o nasze bezpieczeństwo dba (w testowanej wersji) system ABS. Zawieszenie gładko wybiera nierówności, zaś miękka kanapa dba o to, by cztery litery jeźdźca nie czuły się poszkodowane po ostrym przemknięciu przez studzienkę kanalizacyjną. Także pasażer nie znajdzie powodów do narzekania. Kanapa dla "plecaczka" jest szeroka i wygodna, zaś ulokowane z boku motocykla uchwyty dla rąk są na odpowiedniej wysokości.

Problemy pojawiają się dopiero na trasie. W przypadku jazdy do 120 km/h silnik wykazuje wystarczającą dynamikę, ale od 140 km/h robi się coraz bardziej ospale i monotonnie. Do tego dorzucić trzeba lekkie wężykowanie i czułość na boczne podmuchy wiatru. Recepta na to jest prosta - jeździć wolniej. Regulowana dwustopniowo szyba wspomnianych prędkości spełnia swoje zadanie odpowiednio, zaś komfort jazdy jest wtedy największy. Jeśli ktoś potrzebuje sprzętu do szybszej turystyki, Deauville nie jest motocyklem którego szuka.

Wyposażenie, ergonomia i detale

Ergonomia i komfort w NT700 są największymi zaletami tego motocykla. Wszystkie potrzebne przełączniki mamy pod ręką. Zegary schowane za szybką w samochodowym stylu, są przejrzyste, a zarazem dają kierowcy dużo informacji. Wokół konsoli kierowcy umieszczono kilka schowków na rękawice, czy nawet dokumenty (zamykane na kluczyk). Opcjonalnie wyposażony w ABS  (a dokładniej w Combined ABS - system, dzięki któremu dźwignie przedniego i tylnego hamulca uruchamiają jednocześnie przedni i tylny układ hamulcowy) turystyk Hondy można uznać za luksusowy. Zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę jakość wykonania, która stoi na wysokim poziomie.

W kufrach znajdziemy ponad 54 litry pojemności  na bagaże. Co ciekawe, tylne bagażniki są łączone. Tunel idący przez środek daje możliwość zapakowania gadżetów o udziwnionym kształcie, chociaż na chwilę obecną nic mi nie przychodzi do głowy. By nie było nieporozumień - kij golfowy poprzecznie raczej się nie zmieści.

Podsumowanie

Honda NT700V Deauville to mały turystyczny sprzęt z aspiracjami na komfortowego mieszczucha. Może on bez problemu służyć do codziennego przemykania między puszkami w drodze do pracy, a w weekend przeistoczyć się w wypadową maszynę nad jezioro wraz z żoną (już wiem! - w tunel między bagażnikami można włożyć złożoną wędkę). Pod przeistaczaniem rozumiemy oczywiście zapakowanie kosza piknikowego, ponieważ by efektywnie przemieszczać się po mieście, nie trzeba ściągać kufrów. Zaletami Deauvilla bez wątpienia jest świetna ergonomia i łatwość w prowadzeniu. Jednym z niewielu minusów są braki w mocy przy większych prędkościach.

35.900 zł za rocznik 2009 i 31.900 zł za model 2008 to dobre ceny, jak za motocykl, którego zakres użyteczności jest tak wielki. Pytanie, czy każdy chce mieć motocykl "do wszystkiego". Może lepszym rozwiązaniem byłby bardziej wyspecjalizowany jednoślad? Jeżeli jednak czujesz, że wszystkie powyższe zalety są właśnie tym, czego szukasz i potrafisz przymknąć oko na pewne niedostatki - nawet się nie zastanawiaj!

Dane techniczne:

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: dwucylindowy, układ V

Pojemność skokowa: 680 ccm

Średnica x skok tłoka: 81,0 mm x 66,0 mm

Stopień sprężania: 10,0:1

Moc maksymalna: 65 KM przy 8000 obr/min

Moment obrotowy: 66 Nm przy 6500 obr/min

Zasilanie: wtrysk paliwa

Rozruch: elektryczny

Akumulator: 12 V

Skrzynia biegów: pięciostopniowa

Napęd tylnego koła: wał Kardana

Zawieszenie przednie: teleskopowe, skok 115 mm

Zawieszenie tylne: pojedynczy amortyzator, wahacz aluminiowy, skok 125 mm

Hamulec przedni: podwójny tarczowy, CBS, ABS

Hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy

Opony przód/tył: 120/70-R17; 150/70-R17

Długość: 2215 mm

Szerokość: 805 mm

Wysokość: 1320 mm

Wysokość siedzenia: 806 mm

Rozstaw osi: 1 487 mm

Masa bez płynów: 257 kg

Zbiornik paliwa: 20 l