Nissan Leaf pojawił się jako koncept w 2009 r. podczas targów samochodowych w Tokio. W grudniu kolejnego roku zobaczyliśmy wreszcie wersję produkcyjną, a w 2011 r. nastąpił debiut rynkowy pierwszej generacji w pełni elektrycznego Nissana.

Nowoczesna stylistyka w połączeniu z kompaktowymi wymiarami oraz przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem (początkowo 330-680 l, a od 2013 r. – 370-720 l) sprawiły, że Nissan Leaf szybko stał się pełnoprawnym autem, które sprawdza się podczas codziennego użytkowania. Nawet rodzinne podróże nie były dla tego auta wyzwaniem.

Atutem wnętrza, oprócz dobrej przestronności, stały się również wygodne fotele oraz wykończenie materiałami wysokiej jakości, a także futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza. Ta ostatnia cecha nie przeszkodziła na szczęście w uzyskaniu ergonomicznej obsługi urządzeń pokładowych oraz czytelnych wskaźników.

Nissan Leaf – dobre osiągi i duży zasięg

Nissan Leaf pierwszej generacji napędzany jest silnikiem generującym 109 KM. Dzięki temu przyspieszenie do setki trwa 11,9 s, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 145 km/h. Z kolei zasięg przy akumulatorach naładowanych na 100 proc. to 160 km.

Podczas modernizacji Leafa w 2013 r. (wówczas trafił do sprzedaży także w Polsce) zmieniono nieco parametry jednostki napędowej, a ponadto poprawiono osiągi. Wprawdzie moment obrotowy obniżył się z 280 Nm na 254 Nm, ale za to poprawiło się przyspieszenie do setki (10,8 s), a zasięg zwiększył się do 200 km.

Wszelkie zalety samochodu docenili nie tylko klienci na całym świecie, lecz także jurorzy "Car of the Year". Auto zostało laureatem tego prestiżowego konkursu w 2011 r. Było to pierwsze zwycięstwo samochodu z elektrycznym napędem.

Nissan Leaf - czas drugiej generacji

Rok 2017 przyniósł pokoleniową zmianę warty. Wówczas do sprzedaży trafiła aktualna, druga generacja Nissana Leaf. Wprawdzie nadal jest to kompaktowy hatchback, ale jego stylistyka zyskała wyostrzone (czyt. nowocześniejsze) rysy, a poza tym, dzięki obniżającej się ku tyłowi linii dachu, nabrała sportowych cech.

Ponadto zwiększyły się wymiary, a tym samym poprawiła przestronność wnętrza i pojemność bagażnika – 435-1176 l. Wysoki komfort jazdy to nie tylko zasługa dużej ilości miejsca w obu rzędach siedzeń, lecz także odpowiednio wyprofilowanych foteli – nawet podczas długiej podróży nie odczuwa się zmęczenia czy bólu pleców.

Nissan Leaf drugiej generacji oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych – o mocy 150 KM lub 217 KM. W pierwszej postaci samochód rozpędza się do 100 km/h już po 7,9 s, a w drugim - po 6,9 s. W obu przypadkach są to wartości, które uzyskują spalinowe auta o sportowym charakterze. Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio: 144 km/h oraz 157 km/h.

Nissdan Leaf – nie tylko do miasta

Nissan Leaf jest samochodem, który sprawdzi się nie tylko podczas jazdy w mieście, lecz także w trakcie dalszych wycieczek. To oczywiście zasługa dużego zasięgu. W mieszanym cyklu (wg WLTP) zasięg wynosi od 270 km do aż 385 km. Jeżeli jednak ktoś podróżuje wyłącznie po mieście, to bez ładowania może pokonać dystans 389-528 km. Przy takich wartościach trudno mówić, że Nissan Leaf nie jest pełnoprawnym pojazdem do jazdy na co dzień.

Dlaczego zakres uzyskiwanego zasięgu jest tak duży? Bo zależy on nie tylko od stylu jazdy kierowcy czy natężenia ruchu, lecz także zastosowanych akumulatorów. W przypadku słabszej odmiany na pokładzie jest bateria o pojemności 40 kWh, a w mocniejszej – 62 kWh.

Można je ładować na trzy sposoby – z domowego gniazdka, naścienną ładowarką o mocy 6,6 kW lub korzystając ze stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW. W pierwszym przypadku czas uzupełniania prądu w mniejszej baterii wynosi 21 godz., a w większej – 32 godz. Ładowarka o mocy 6,6 kW pozwala uzupełnić akumulatory odpowiednio po 7,5 godz. oraz 11,5 godz. Wreszcie korzystając z ładowarki 50-kilowatowej ładowanie w zakresie 20-80 proc. trwa tylko 60 min oraz 90 min.

Nissan Leaf dostępny jest w czterech wersjach wyposażeniowych: Visia, Acenta, N-Connecta oraz Tekna. Już bazowy wariant ma bogate wyposażenie, które obejmuje m.in.: asystenta pasa ruchu i martwego pola, awaryjne hamowanie, skaner znaków drogowych, bezkluczykowy dostęp, automatyczną klimatyzację, radio z Bluetooth, ładowarkę o mocy 6,6 kW, a także wielofunkcyjną kierownicę czy elektrycznie sterowane szyby i lusterka.

Nissan Leaf – podsumowanie

Jakie korzyści wynikają z produkcji i jazdy elektrycznym Nissanem? Samochód jest produkowany w Japonii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii i sprzedawany w 59 krajach. Koncern Nissana szacuje, że właściciele modelu Leaf przejechali łącznie 16 miliardów km po drogach całego świata, a dzięki temu do atmosfery trafiło o ponad 2,5 miliona ton CO2 mniej.