• Q5 Sportback to trzeci po e-tronie i Q3 SUV Audi z nadwoziem coupé
  • W Q5 Sportback zastosowano innowacyjną technikę świateł OLED
  • Ceny poznamy pod koniec listopada, auta w salonach w II kwartale 2021 r

BMW w 2018 roku wypuściło na rynek drugą generację X4 (debiut pierwszej w 2014 roku), a Mercedes, który od 2016 roku oferuje GLC Coupé rok temu je odświeżył. Rywale zdążyli się już dobrze zadomowić na rynku, a Audi jakby nie doceniało potencjału jakie niesie ze sobą SUV z nadwoziem coupé. Teraz przyszedł czas na rehabilitację. Debiutujący właśnie Q5 Sportback to trzeci po e-tronie i Q3 model Audi dostępny z nadwoziem coupé.

Wersję Sportback rozpoznamy po czarnym grillu o wzorze plastra miodu, który przyozdabiają chromowane elementy. Znajdziemy je również na zderzaku przednim, wokół świateł przeciwmgielnych oraz na tylnym w postaci poziomej listwy. Dynamikę nadwozia coupé podkreśla nie tylko mocno schodząca za słupkiem B linia dachu i ustawiona pod dużym kątem pokrywa bagażnika, ale także znajdujący się na niej spojler. Co ciekawe w Q5 Sportback z tyłu zastosowano innowacyjną generację świateł wykorzystującą technikę OLED. Każde światło zawiera trzy diody, z których każda podzielona jest na sześć segmentów. Segmentacja pozwala na indywidualne sterowanie, a tym samym możliwe wyświetlanie różnych oznaczeń. Po wybraniu przez kierowcę tryby dynamicznej jazdy na tylnych światłach pojawia się dodatkowa sportowa grafika. Z kolei gdy inny pojazd zbliża się do stojącego Q5 Sportback na mniejszą odległość niż 2 m, wszystkie segmenty światła OLED zapalają się ostrzegawczo.

Q5 Sportback mierzy 4690 mm i jest o 7 mm dłuższe od klasycznego Q5. Wysokość i szerokość są nie zmienione, lepszy jest za to współczynnik oporu powietrza (0,30). Nowoczesne wnętrze z cyfrowym kokpitem oferuje w obu rzędach siedzeń dużo przestrzeni dla pasażerów, choć z tyłu ze względu na nisko opadający dach wysokie osoby będą miały mniej miejsca nad głową. Także mniej przestrzeni względem klasycznego Q5 będzie w bagażniku. Kufer Q5 Sportbacka oferuje standardowo 510 l (o 60 l mniej niż standardowy model), a po rozłożeniu oparć kanapy 1480 l (minus 570 l). Elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika jest standardem. W opcji dostępne będzie możliwość jej otwarcia gestem.

Nowe Audi Q5 Sportback – w opcji regulowane amortyzatory i „pneumatyka”

Zawieszenie Q5 Sportback będzie miało bardziej sportową charakterystykę, co za tym idzie będzie sztywniejsze. Podobnie jak w zwykłym Q5 będzie można zamówić adaptacyjne podwozie z regulowanymi amortyzatorami lub zawieszenie pneumatyczne. W drugim przypadku po wybraniu trybu off-road miechy uniosą nadwozie zwiększając jego prześwit nawet o 45 mm (w trybie sportowym prześwit maleje o 15 mm). Z kolei przy pakowaniu ciężkich przedmiotów dzięki pneumatyce możliwe będzie obniżenie o 55 mm progu załadunku.

Początkowo Q5 Sportback dostępne będzie z czterocylindrowym turbodieslem 2.0 TDI o mocy 204 KM (oznaczenie 40 TDI) połączonym z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów i napędem quattro ultra. Z czasem pojawią się jeszcze diesle 2.0/163 KM (35 TDI) oraz 3.0/286 KM (50 TDI). Planowane jest także wprowadzenie silników benzynowych, wersji hybrydowej plug-in w dwóch wariantach oraz sportowej RS z silnikiem TDI.

Ceny Audi Q5 Sportback poznamy pod koniec listopada 2020 roku, kiedy to na stronie audi.pl ruszy konfigurator modelu. Pierwsze egzemplarze Audi Q5 Sportback trafią do salonów w II kwartale 2021 roku.