- Q3 Sportback ma sportowy charakter i jest dłuższy i niższy od klasycznego Q3.
- Mimo ściętego tyłu pojemność bagażnika Sportbacka jest taka sama, jak w klasyczny (530 l).
- Q3 o sportowym charakterze jest droższe od klasycznego modelu o 7000 zł.
Producenci samochodów wykorzystują popularność SUV-ów i obecnie pojazdy z wysokim nadwoziem i offroadową stylistyką możemy spotkać już w każdej klasie. Eksploracja tematyki SUV-ów zaszła tak daleko, że nawet w ramach tego samego segmentu w jednej marce może spotkać dwa modele. Przykładem takiego podejścia jest testowane Audi Q3 Sportback, czyli młodszy o kilka miesięcy od klasycznego kompaktowego SUV-a Audi model ze ściętą tylną częścią nadwozia.
Audi Q3 Sportback – różnice w charakterach
Mocno opadająca ku tyłowi linia nadwozia nawiązuje do coupé i wraz z nieco zmienionymi wymiarami względem klasycznego Q3 nadaje Sportbackowi wyraźnie sportowy charakter. Karoseria jest dłuższa tylko o 16 mm, ale za to dach położono aż o 29 mm niżej, co w połączeniu z mocno zaznaczonymi przetłoczeniami nadkoli, potężną osłoną chłodnicy Singleframe i dużym spoilerem dachowym podkreśla muskularność tej wersji nadwoziowej. Każde Q3 Sportback jest w standardzie wyposażone w pakiet „Wysoki połysk”, dzięki czemu rama dachu i listwy wokół okien są wykonane z aluminium, a obudowy słupków B i C mają czarny kolor.
Taki sam jak w przypadku Q3 rozstaw osi zapewnia identyczną ilość miejsca na nogi pasażerów. Różnica w przestronności pojawia się oczywiście na tylnych siedzeniach, gdzie niżej osadzony dach ogranicza miejsce nad głową. W rzeczywistości, gdy z przodu siedzi wysoki kierowca, z tyłu przestrzeń nie rozpieszcza, ale przyznamy, że pasażer o wzroście 183 cm mieści się tam dosłownie na styk. Mimo sportowego charakteru Sportback jest funkcjonalnym autem, gdyż ma tylną kanapę standardowo przesuwaną w zakresie 130 mm, wraz z regulowanym kątem pochylenia oparcia.
Mimo ściętego tyłu standardowa pojemność bagażnika Sportbacka jest taka sama, jak w bratnim modelu, i wynosi całkiem przyzwoite 530 litrów. Różnica na niekorzyść pojawi się dopiero wtedy, gdy zechcecie załadować kufer po sam dach. W takim przypadku sportowo stylizowany SUV Audi oferuje aż o 125 l mniejszy bagażnik niż bratnie Q3.
Audi Q3 Sportback – cyfrowe wnętrze
O sportową atmosferę we wnętrzu dbają doskonale wyprofilowane fotele oraz spłaszczona u dołu gruba kierownica. Z kolei duże ekrany (od wirtualnych zegarów i multimedialny) potwierdzają cyfrowe zaawansowanie auta. Teoretycznie w innych modelach Audi występuje jeszcze jeden ekran, sterujący m.in. nawiewem i klimatyzacją, ale w Q3 Sportback go nie zastosowano, z czego jesteśmy zadowoleni. W dobie cyfryzacji wnętrza lubimy mieć pod ręką część funkcji sterowaną za pośrednictwem analogowych przycisków. Tak jest po prostu szybciej i estetyczniej (mniej ekranów zatłuszczonych odciskami).
Żeby podkreślić bardziej dynamiczny charakter Sportbacka, inżynierowie zastosowali w nim seryjnie sportowe zawieszenie (komfortowe w opcji) oraz progresywny układ kierowniczy. Oba elementy sprawiają, że samochód doskonale się prowadzi zarówno na krętych drogach, jak i z wysoką prędkością na autostradzie. Testowy egzemplarz był doposażony w regulację twardości amortyzatorów, dzięki czemu w codziennej jeździe mogliśmy liczyć na dobrą amortyzację, i to mimo aż 20-calowych kół z oponami o niskim profilu. System Audi drive select z wyraźnie zróżnicowanymi trybami jazdy sprawiał, że kiedy tylko kierowca miał ochotę na sportową jazdę, to mógł z niej w pełni czerpać frajdę, a gdy szukał komfortu, to go otrzymywał.
Uniwersalność Q3 Sportbacka jest do tego stopnia duża, że nawet fani jazdy nieutwardzonymi drogami będą z niego zadowoleni. Wybierając tryb Off Road, możecie liczyć na dobrą trakcję nie tylko na piasku, lecz także w głębokim śniegu czy na oblodzonej nawierzchni. Podczas zjeżdżania ze stromego zbocza można wykorzystać elektronicznego asystenta, który do prędkości 30 km/h utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość, tak by zachować dobrą trakcję i pełną kontrolę nad autem.
Audi Q3 Sportback – 45 TFSI z napędem 4x4
Dobra trakcja na śliskich drogach nie byłaby możliwa, gdyby nie napęd na obie osie. Układ quattro ze sterowanym elektronicznie hydraulicznym sprzęgłem płytkowym, zamontowanym przy tylnej osi, jest w mocnej, 230-konnej wersji benzynowej seryjny. Musimy jednak przyznać, że nie zawsze idealnie pracuje. Zdarzały się sytuacje, że podczas startu na mokrej nawierzchni najpierw przednie koła zabuksowały, a dopiero po chwili nastąpiło dołączenie napędu tylnej osi. Także w czasie przeprowadzania prób przyspieszenia, gdy przy wysokich obrotach następowała zmiana biegów, zdawało się, jakby napęd quattro ją przeciągał.
Q3 o sportowym charakterze jest droższe od klasycznego modelu o 7000 zł. To w przypadku auta kosztującego ok. 200 000 zł niewiele, zwłaszcza że otrzymujemy w Sportbacku bogatsze wyposażenie.
Audi Q3 Sportback – podsumowanie
Gdybym miał wybierać między klasycznym Q3 a Sportbackiem, postawiłbym pewnie na praktyczniejszą wersję. Ale młodszy model także mi się podoba, choćby ze względu na sportowy charakter. Trzeba przyznać, że Audi doskonale poradziło sobie z rozgraniczeniem obu modeli, zmieniając nie tylko ich wygląd, lecz także dodatkowo poziom seryjnego wyposażenia.
To nam się podoba: sportowy charakter, dopracowane zawieszenie i układ kierowniczy, jakość wykonania, sposób prowadzenia, 3 lata gwarancji.
To nam się nie podoba: cena zakupu, zużycie paliwa, opóźniona reakcja napędu quattro, mniej miejsca z tyłu nad głową, gorsza widoczność.
Audi Q3 Sportback – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s |
0-100 km/h | 6,7 s |
0-130/0-150 km/h | 11,1/17,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,8 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1363/462 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,7/11,6 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 42,1 m (opony zimowe) |
gorące | 42,2 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 10,0 l/100 km |
Zasięg | 600 km |
Audi Q3 Sportback – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 230/5000-6700 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 350/1500-4300 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 6,5/233 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 9,1/206 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli Sottozero Winter 240 |
Rozmiar opon test. auta | 255/40 R 20 |
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) | 530-1400/60 |
Średnica zawracania (m) | 10,8 |
Maks. masa przycz. z ham./bez (kg) | 2100/750 |
Audi Q3 Sportback – wyposażenie
Wersja | 45 TFSI quattro S tronic |
6 airbagów/progres. ukł. kierow. | S/S |
Asys. pasa ruchu/zaw. adaptac. | S/4910 zł |
Klimatyzacja aut. 3-strefowa | 4 440,00 zł |
Wirtualny kokpit „plus” | 2 110,00 zł |
Pakiet sys. wspomagających | 6 850,00 zł |
Dach panoram./kamery otoczenia | 5970/4010 zł |
Lakier metalik/alufelgi 18 cali | 3510/14 530 zł |
Audi Q3 Sportback – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 201 700 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (90 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Cena testowanego auta | 323 140 zł |