Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Audi Q3 Sportback – nie tylko sportowy wygląd

Audi Q3 Sportback – nie tylko sportowy wygląd

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Audi Q3 Sportback to młodszy brat klasycznego kompaktowego SUV-a Audi, ale z nadwoziem coupé. Testując wariant z 230-konnym benzyniakiem, sprawdzamy, czym poza inną karoserią różni się on od klasycznego modelu Q3.

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattroŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Q3 Sportback ma sportowy charakter i jest dłuższy i niższy od klasycznego Q3.
  • Mimo ściętego tyłu pojemność bagażnika Sportbacka jest taka sama, jak w klasyczny (530 l).
  • Q3 o sportowym charakterze jest droższe od klasycznego modelu o 7000 zł.

Producenci samochodów wykorzystują popularność SUV-ów i obecnie pojazdy z wysokim nadwoziem i offroadową stylistyką możemy spotkać już w każdej klasie. Eksploracja tematyki SUV-ów zaszła tak daleko, że nawet w ramach tego samego segmentu w jednej marce może spotkać dwa modele. Przykładem takiego podejścia jest testowane Audi Q3 Sportback, czyli młodszy o kilka miesięcy od klasycznego kompaktowego SUV-a Audi model ze ściętą tylną częścią nadwozia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi Q3 Sportback – różnice w charakterach

Mocno opadająca ku tyłowi linia nadwozia nawiązuje do coupé i wraz z nieco zmienionymi wymiarami względem klasycznego Q3 nadaje Sportbackowi wyraźnie sportowy charakter. Karoseria jest dłuższa tylko o 16 mm, ale za to dach położono aż o 29 mm niżej, co w połączeniu z mocno zaznaczonymi przetłoczeniami nadkoli, potężną osłoną chłodnicy Singleframe i dużym spoilerem dachowym podkreśla muskularność tej wersji nadwoziowej. Każde Q3 Sportback jest w standardzie wyposażone w pakiet „Wysoki połysk”, dzięki czemu rama dachu i listwy wokół okien są wykonane z aluminium, a obudowy słupków B i C mają czarny kolor.

Taki sam jak w przypadku Q3 rozstaw osi zapewnia identyczną ilość miejsca na nogi pasażerów. Różnica w przestronności pojawia się oczywiście na tylnych siedzeniach, gdzie niżej osadzony dach ogranicza miejsce nad głową. W rzeczywistości, gdy z przodu siedzi wysoki kierowca, z tyłu przestrzeń nie rozpieszcza, ale przyznamy, że pasażer o wzroście 183 cm mieści się tam dosłownie na styk. Mimo sportowego charakteru Sportback jest funkcjonalnym autem, gdyż ma tylną kanapę standardowo przesuwaną w zakresie 130 mm, wraz z regulowanym kątem pochylenia oparcia.

Mimo ściętego tyłu standardowa pojemność bagażnika Sportbacka jest taka sama, jak w bratnim modelu, i wynosi całkiem przyzwoite 530 litrów. Różnica na niekorzyść pojawi się dopiero wtedy, gdy zechcecie załadować kufer po sam dach. W takim przypadku sportowo stylizowany SUV Audi oferuje aż o 125 l mniejszy bagażnik niż bratnie Q3.

Audi Q3 Sportback – cyfrowe wnętrze

O sportową atmosferę we wnętrzu dbają doskonale wyprofilowane fotele oraz spłaszczona u dołu gruba kierownica. Z kolei duże ekrany (od wirtualnych zegarów i multimedialny) potwierdzają cyfrowe zaawansowanie auta. Teoretycznie w innych modelach Audi występuje jeszcze jeden ekran, sterujący m.in. nawiewem i klimatyzacją, ale w Q3 Sportback go nie zastosowano, z czego jesteśmy zadowoleni. W dobie cyfryzacji wnętrza lubimy mieć pod ręką część funkcji sterowaną za pośrednictwem analogowych przycisków. Tak jest po prostu szybciej i estetyczniej (mniej ekranów zatłuszczonych odciskami).

Żeby podkreślić bardziej dynamiczny charakter Sportbacka, inżynierowie zastosowali w nim seryjnie sportowe zawieszenie (komfortowe w opcji) oraz progresywny układ kierowniczy. Oba elementy sprawiają, że samochód doskonale się prowadzi zarówno na krętych drogach, jak i z wysoką prędkością na autostradzie. Testowy egzemplarz był doposażony w regulację twardości amortyzatorów, dzięki czemu w codziennej jeździe mogliśmy liczyć na dobrą amortyzację, i to mimo aż 20-calowych kół z oponami o niskim profilu. System Audi drive select z wyraźnie zróżnicowanymi trybami jazdy sprawiał, że kiedy tylko kierowca miał ochotę na sportową jazdę, to mógł z niej w pełni czerpać frajdę, a gdy szukał komfortu, to go otrzymywał.

Uniwersalność Q3 Sportbacka jest do tego stopnia duża, że nawet fani jazdy nieutwardzonymi drogami będą z niego zadowoleni. Wybierając tryb Off Road, możecie liczyć na dobrą trakcję nie tylko na piasku, lecz także w głębokim śniegu czy na oblodzonej nawierzchni. Podczas zjeżdżania ze stromego zbocza można wykorzystać elektronicznego asystenta, który do prędkości 30 km/h utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość, tak by zachować dobrą trakcję i pełną kontrolę nad autem.

Audi Q3 Sportback – 45 TFSI z napędem 4x4

Dobra trakcja na śliskich drogach nie byłaby możliwa, gdyby nie napęd na obie osie. Układ quattro ze sterowanym elektronicznie hydraulicznym sprzęgłem płytkowym, zamontowanym przy tylnej osi, jest w mocnej, 230-konnej wersji benzynowej seryjny. Musimy jednak przyznać, że nie zawsze idealnie pracuje. Zdarzały się sytuacje, że podczas startu na mokrej nawierzchni najpierw przednie koła zabuksowały, a dopiero po chwili nastąpiło dołączenie napędu tylnej osi. Także w czasie przeprowadzania prób przyspieszenia, gdy przy wysokich obrotach następowała zmiana biegów, zdawało się, jakby napęd quattro ją przeciągał.

Q3 o sportowym charakterze jest droższe od klasycznego modelu o 7000 zł. To w przypadku auta kosztującego ok. 200 000 zł niewiele, zwłaszcza że otrzymujemy w Sportbacku bogatsze wyposażenie.

Audi Q3 Sportback – podsumowanie

Gdybym miał wybierać między klasycznym Q3 a Sportbackiem, postawiłbym pewnie na praktyczniejszą wersję. Ale młodszy model także mi się podoba, choćby ze względu na sportowy charakter. Trzeba przyznać, że Audi doskonale poradziło sobie z rozgraniczeniem obu modeli, zmieniając nie tylko ich wygląd, lecz także dodatkowo poziom seryjnego wyposażenia.

To nam się podoba: sportowy charakter, dopracowane zawieszenie i układ kierowniczy, jakość wykonania, sposób prowadzenia, 3 lata gwarancji.

To nam się nie podoba: cena zakupu, zużycie paliwa, opóźniona reakcja napędu quattro, mniej miejsca z tyłu nad głową, gorsza widoczność.

Audi Q3 Sportback – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s
0-100 km/h 6,7 s
0-130/0-150 km/h 11,1/17,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,7 s (aut.)
80-120 km/h 4,8 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1363/462 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,7/11,6 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 42,1 m (opony zimowe)
gorące 42,2 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 10,0 l/100 km
Zasięg 600 km

Audi Q3 Sportback – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc silnika (KM/obr./min) 230/5000-6700
Maks. mom. (Nm/obr./min) 350/1500-4300
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 6,5/233
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 9,1/206 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd aut. 7/4x4
Marka i model opon test. auta Pirelli Sottozero Winter 240
Rozmiar opon test. auta 255/40 R 20
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) 530-1400/60
Średnica zawracania (m) 10,8
Maks. masa przycz. z ham./bez (kg) 2100/750

Audi Q3 Sportback – wyposażenie

Wersja 45 TFSI quattro S tronic
6 airbagów/progres. ukł. kierow. S/S
Asys. pasa ruchu/zaw. adaptac. S/4910 zł
Klimatyzacja aut. 3-strefowa 4 440,00 zł
Wirtualny kokpit „plus” 2 110,00 zł
Pakiet sys. wspomagających 6 850,00 zł
Dach panoram./kamery otoczenia 5970/4010 zł
Lakier metalik/alufelgi 18 cali 3510/14 530 zł

Audi Q3 Sportback – gwarancja/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 201 700 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata (90 tys. km)/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata
Cena testowanego auta 323 140 zł
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków