Nowe BMW iX3 to auto rewolucyjne dla marki z co najmniej dwóch powodów. To pierwszy globalny elektryczny SUV bawarskiego koncernu i jednocześnie pierwsze auto, które będzie produkowane wyłącznie w Chinach i w pierwszej kolejności zadebiutuje właśnie na tamtejszym rynku (stanie się to jeszcze w tym roku). W Europie iX3 będzie dostępne dopiero w przyszłym roku.
To jasno pokazuje, że Niemcy większy potencjał widzą w rynku chińskim niż na Starym Kontynencie. Niestety, powoli musimy się już do tego przyzwyczajać. Europa będzie traktowana raczej prestiżowo niż zarobkowo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBMW iX3 – większy zasięg
Jak chwali się BMW, iX3 jest pierwszym modelem koncernu z bardziej wydajnym układem napędowymi i bateriami. Model ma akumulator wysokonapięciowy piątej generacji BMW eDrive z najnowszą technologią ogniw akumulatorowych i pojemnością energetyczną brutto 80 kWh. Dzięki temu może przejechać do 460 km na jednym ładowaniu (dane dla cyklu testowego WLTP).
Przeczytaj też:
Jak już jesteśmy przy bateriach, warto też wspomnieć, że przy dostępie do szybkiej ładowarki (150 kW) akumulatory można napełnić w 34 minuty do poziomu w 80 proc. Przy zakupie auta będzie można też zamówić kartę BMW Charging, umożliwiającą wygodny dostęp do ponad 450 tys. publicznych punktów ładowania na całym świecie. Chętni będą mogli zamówić w salonie także domową stację ładowanie, tzw. Wallbox.
BMW iX3 – nowy silnik elektryczny
Nowo zaprojektowany silnik elektryczny piątej generacji generuje moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. To pozwala BMW iX3 osiągnąć pierwszą „setkę” już po 6,8 s (dla porównania: BMW X3 30i: 6,4 s) i rozpędzić auto do 180 km/h. Oczywiście V-max ograniczony jest tu elektronicznie, a napęd jest przekazywany na tylne koła.
Co ciekawe BMW zadbało także o wyjątkowe wrażenie akustyczne. Do stworzenia dźwięków generowanych przez specjalne syntezatory, znajdujące się na pokładzie iX3, zatrudniono kompozytora Hansa Zimmermana – laureat Oscara i nagród Grammy.
Co ważne iX3 nie straciło walorów użytkowych. Poza bardziej aerodynamicznymi kołami i gniazdem ładowania, trudno będzie odróżnić ten model od wersji spalinowej X3. Auto jest także w stanie przewieźć pięciu pasażerów i pomieścić całkiem sporo garażu. Pojemność bagażnika wynosi od 510 do 1560 litrów.
BMW nie podało jeszcze oficjalnych cen nowego iX3. Z pewnością poznamy je na przełomie roku.