Nowe BMW iX3 to auto rewolucyjne dla marki z co najmniej dwóch powodów. To pierwszy globalny elektryczny SUV bawarskiego koncernu i jednocześnie pierwsze auto, które będzie produkowane wyłącznie w Chinach i w pierwszej kolejności zadebiutuje właśnie na tamtejszym rynku (stanie się to jeszcze w tym roku). W Europie iX3 będzie dostępne dopiero w przyszłym roku.

To jasno pokazuje, że Niemcy większy potencjał widzą w rynku chińskim niż na Starym Kontynencie. Niestety, powoli musimy się już do tego przyzwyczajać. Europa będzie traktowana raczej prestiżowo niż zarobkowo.

BMW iX3 – większy zasięg

Jak chwali się BMW, iX3 jest pierwszym modelem koncernu z bardziej wydajnym układem napędowymi i bateriami. Model ma akumulator wysokonapięciowy piątej generacji BMW eDrive z najnowszą technologią ogniw akumulatorowych i pojemnością energetyczną brutto 80 kWh. Dzięki temu może przejechać do 460 km na jednym ładowaniu (dane dla cyklu testowego WLTP).

Jak już jesteśmy przy bateriach, warto też wspomnieć, że przy dostępie do szybkiej ładowarki (150 kW) akumulatory można napełnić w 34 minuty do poziomu w 80 proc. Przy zakupie auta będzie można też zamówić kartę BMW Charging, umożliwiającą wygodny dostęp do ponad 450 tys. publicznych punktów ładowania na całym świecie. Chętni będą mogli zamówić w salonie także domową stację ładowanie, tzw. Wallbox.

BMW iX3 – nowy silnik elektryczny

Nowo zaprojektowany silnik elektryczny piątej generacji generuje moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. To pozwala BMW iX3 osiągnąć pierwszą „setkę” już po 6,8 s (dla porównania: BMW X3 30i: 6,4 s) i rozpędzić auto do 180 km/h. Oczywiście V-max ograniczony jest tu elektronicznie, a napęd jest przekazywany na tylne koła.

Co ciekawe BMW zadbało także o wyjątkowe wrażenie akustyczne. Do stworzenia dźwięków generowanych przez specjalne syntezatory, znajdujące się na pokładzie iX3, zatrudniono kompozytora Hansa Zimmermana – laureat Oscara i nagród Grammy.

Co ważne iX3 nie straciło walorów użytkowych. Poza bardziej aerodynamicznymi kołami i gniazdem ładowania, trudno będzie odróżnić ten model od wersji spalinowej X3. Auto jest także w stanie przewieźć pięciu pasażerów i pomieścić całkiem sporo garażu. Pojemność bagażnika wynosi od 510 do 1560 litrów.

BMW nie podało jeszcze oficjalnych cen nowego iX3. Z pewnością poznamy je na przełomie roku.