Cupra dołącza do elektrycznego wyścigu i już za kilka miesięcy rozpocznie sprzedaż nowego modelu zaprojektowanego na modularnej platformie MEB, którą w Grupie Volkswagena wykorzystują już takie auta jak Volkswageny ID.3 i ID.4 czy Skoda Enyaq.
Cupra Born – sportowy styl
Choć w samej sylwetce modelu można dopatrzeć się pewnych podobieństw do Volkswagena ID.3 to widać wyraźnie, że designerzy Cupry zadbali o nadanie Bornowi cech wyraźnie podkreślających odrębność hiszpańskiej marki. To m.in. ledowe reflektory, duży grill w charakterystycznym dla Cupry miedzianym odcieniu, wyraziste przetłoczenia na błotnikach i wzdłuż linii bocznej, zaprojektowane specjalnie dla Borna aluminiowe felgi, które w zależności od wersji mogą mieć rozmiar 18, 19 lub 20 cali oraz ledowe lampy tylne z pasem świetlnym na całej szerokości klapy. Co ciekawe, Born jest o 6 cm dłuższy (4322 mm) i o 3 cm niższy (1537 mm) niż VW ID.3, ale zachowuje identyczną szerokość (1809 mm) i rozstaw osi (2767 mm). W efekcie jego sylwetka wydaje się smuklejsza, a dodatkowo dzięki sprytnemu zabiegowi stylistycznemu na słupku C, także bardziej dynamiczna. Samochód będzie dostępny w sześciu kolorach lakieru: Vapor Grey, Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red, Quasar Grey oraz Aurora Blue, stworzonym wyłącznie dla modelu Born.
Cupra Born – przyjazne wnętrze
Kubełkowe fotele obszyte tkaniną Seaqual pochodzącą z recyclingu plastiku zebranego z mórz i oceanów, obicia z przyjaznych dla środowiska mikrowłókien Dynamica, czy wreszcie specjalna multifunkcyjna kierownica Cupra to tylko część elementów wyróżniających przestronną kabinę Borna. Do tego warto wspomnieć, że w standardzie znajdzie się 12-calowy ekran dotykowy (w ID.3 10-calowy) systemu multimedialnego oraz aplikacja My Cupra, która zapewni zdalny dostęp do wybranych funkcji samochodu, w tym np. programowanie nawigacji. System będzie współpracował z Apple CarPlay i Android Auto.
Bagażnik, podobnie jak u niemieckiego kuzyna zaoferuje przyzwoitą pojemność 385 l przy standardowym ustawieniu siedzeń.
Do dyspozycji kierowca będzie mieć zestaw nowoczesnych, elektronicznych asystentów, w tym m.in. aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, układ Travel Assist umożliwiający półautonomiczną jazdę na autostradzie (pod nadzorem kierowcy), układ zapobiegania kolizjom bocznym i podczas wysiadania z auta Side and Exit Assist oraz chroniący lub minimalizujący skutki kolizji czołowych Pre-Crash Assist. Opcjonalnie dostępne będzie adaptacyjne zawieszenie wraz z czterema trybami pracy układu jezdnego i napędowego: Range, Comfort, Indyvidual i Cupra, które pozwolą dopasować parametry auta do preferencji kierowcy. Cupra zapewnia, że charakterystyka podwozia odpowiadać będzie sportowemu stylowi, z jakim kojarzona jest marka.
Cupra Born – moc od 150 do 231 KM
Auto oferowane będzie w kilku wariantach. Bazowy napędzany będzie silnikiem elektrycznym o mocy 150 KM i momencie 310 Nm, a zasilany będzie akumulatorami o pojemności 45 kWh. W tej wersji Born przyspieszy do „setki” w 8,9 s, a jego maksymalny zasięg w cyklu WLTP wyniesie do 340 km. Kolejna odmiana o mocy 204 KM seryjnie będzie dostępna z akumulatorami o pojemności 58 kWh, co przełoży się na przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,3 s oraz zasięg około 420 km.
W 2022 roku zostanie wprowadzony pakiet e-Boost, który podniesie moc silnika do 231 KM i będzie dostępny z wariancie z baterią 58 kWh lub 77 kWh. W pierwszym przypadku Born będzie popisywał się sprintem do „setki” w 6,6 s oraz zasięgiem 420 km, natomiast w drugim odpowiednio 7,0 s i nawet 540 km.
Co ważne, większe akumulatory standardowo będą przystosowane do ładowania szybkim ładowarkami o mocy do 125 kW, co pozwoli w ciągu zaledwie 7 minut zwiększyć zasięg o 100 km. Z kolei 35 minut ma wystarczyć na uzupełnienie energii do poziomu 80 proc.
Cupra zapowiada rozpoczęcie sprzedaży Borna w Polsce na czwarty kwartał tego roku. Chwilę wcześniej powinniśmy poznać ceny i pełną specyfikację modelu.
Cupra Born – naszym zdaniem
Hiszpanie sprytnie wykorzystali grupowe rozwiązania i stworzyli zgrabnie przyprawiony, elektryczny kompakt, który dobrze wpisuje się w rozbudowującą się gamę marki i rynkowe trendy. Born to dopiero początek ofensywy Cupry w tym segmencie. W kolejce czeka już drapieżny SUV-coupe Tavascan.