Ioniq 5 to pierwszy model nowej submarki Hyundaia, który będzie rywalizować o względy klientów w coraz bardziej zatłoczonym segmencie elektrycznych kompaktów. Został zaprojektowany na dedykowanej platformie E-GMP, stworzonej z myślą o samochodach z napędem elektrycznym, która wkrótce stanie się także podstawą dla całej gamy innych modeli w grupie Hyundai-Kia.

Ioniq 5 – nowoczesność z nutą klasycznej elegancji

Stylistyka auta odwołuje się do pierwszego modelu Hyundaia – hatchbacka Pony, który debiutował na rynku 45 lat temu oraz konceptu Hyundai 45, jaki koncern przedstawił podczas salonu samochodowego we Frankfurcie jesienią 2019 r. Jak widać, wersja finalna stanowi rozwinięcie tych koncepcji, dzięki czemu Ioniq 5 może pochwalić się nowoczesnym, zwracającym uwagę stylem przywołującym jednocześnie skojarzenia z klasycznym już modelem z lat 70., który, przypominamy, został zaprojektowany w Ital Design przez samego Giorgetto Giugiaro.

Nowy model może też pochwalić się wieloma unikalnymi rozwiązaniami. Są to m.in. światła Parametric Pixel z przodu i z tyłu, zachodząca na błotniki przednia maska, automatycznie wysuwane klamki drzwi czy nawet 20-calowe felgi podkreślające proporcje samochodu. Klienci będą mogli wybierać spośród dziewięciu kolorów nadwozia, z których pięć inspirowanych naturą zarezerwowano tylko dla tego modelu.

Rozstaw osi Ioniqa 5 sięga aż 3000 mm i jest większy niż w wielu limuzynach klasy średniej. Z kolei długość – 4635 mm – sprawia, że bliżej mu do kompaktowych SUV-ów pokroju Skody Enyaq iV (4649 mm) czy VW ID.4 (4584 mm) niż klasycznych kompaktowych hatchbacków. Takie wymiary plus umieszczenie baterii płasko w podłodze zapewniają wyróżniającą się przestronność we wnętrzu i dużą swobodę jego aranżacji. Siedzenia można składać, a tylne także przesuwać o 135 mm, ruchoma jest również konsola środkowa zwana Universal Island, którą można przesunąć wzdłużnie nawet o 140 mm. Ioniq 5 imponuje również pojemnością bagażnika, która przy standardowym ustawieniu foteli wynosi 531 l, a po rozłożeniu oparć tylnych siedzeń (dzielone w stosunku 6:4) – 1591 l. Do dyspozycji jest ponadto 57-litrowy schowek pod przednią maską (24-litrowy w wersjach AWD).

Kokpit zdominowany jest przez 12-calowe cyfrowe zegary oraz 12-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego. Ioniq 5 jest też pierwszym modelem w koncernie, który może być wyposażony w wyświetlacz head-up w rzeczywistości rozszerzonej (AR HUD), który zapewnia projekcję informacji przed przednią szybą oraz pierwszym wykorzystującym interfejs o nazwie Jong-e (w języku koreańskim oznacza to papier). Pozwala on na różne ustawienia nastroju wnętrza. Warto podkreślić, że do wykończenia kabiny użyto wiele naturalnych materiałów i pochodzących z recyklingu. Dodatkowo auto może być w ramach opcji wyposażone w ekologiczny dach z wbudowanymi panelami solarnymi, które mogą wytwarzać ponad 200 W energii i wspierać pokładowy system elektryczny. Hyundai twierdzi nawet, że w słonecznych regionach Europy te panele mogą "dołożyć" nawet 2000 km zasięgu w ciągu roku.

Ioniq 5 – łączność i bezpieczeństwo

W wyposażeniu nowego modelu będą mogły się znaleźć najnowsze systemy asystujące zapewniające komfort jak i bezpieczeństwo pasażerów. Wśród nich m.in. asystent jazdy autostradowej, system unikania kolizji czołowych, inteligentny tempomat, asystent świateł drogowych, system monitorowania uwagi kierowcy, monitorowania martwego pola czy system kamer przestrzennych z widokiem 360 stopni. Nie zabraknie także najnowszej odsłony usług łączności Bluelink umożliwiających sterowanie wybranymi funkcjami za pomocą głosu lub smartfona z aplikacją Bluelink. W tej ostatniej możemy śledzić kondycję samochodu, zasięg, stan baterii, a także planować trasy przejazdu pod kątem optymalnego wykorzystania energii i dostępności punktów ładowania.

Ioniq 5 – nawet 480 km zasięgu

Auto oferowane będzie w wersjach z akumulatorami o pojemności 58 lub 72,6 kWh z jednym silnikiem elektrycznym z tyłu lub opcjonalnie z dwoma motorami (po jednym przy każdej osi) i napędem na tył lub obie osie.

W bazowej odmianie z akumulatorem 58 kWh silnik elektryczny osiąga moc 170 KM i maksymalny moment obrotowy 350 Nm, które zapewniają przyspieszenie do "setki" w 8,5 s. Wersja z akumulatorem 72,6 kWh i silnikiem o mocy 218 KM "setkę" osiąga w 7,4 s. Dwusilnikowa konfiguracja z baterią 58 kWh i mocą 163 KM generowaną przez motor z tyłu i 72 KM z przodu oraz łącznym momentem 605 Nm ma rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 6,1 s podczas gdy topowa z baterią 72,6 kWh, silnikami odpowiednio 211 i 95 KM i takim samym łącznym momentem – w 5,3 s. We wszystkich prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 185 km/h.

Hyundai obiecuje, że dla wersji z napędem na tył i akumulatorem 72,6 kWh zasięg Ioniqa 5 na jednym ładowaniu wyniesie około 470–480 km, zgodnie z cyklem WLTP. Dzięki przystosowaniu platformy E-GMP do infrastruktury ładowania o napięciu zarówno 400 jak i 800 V, Ioniq 5 będzie mógł korzystać z sieci szybkich ładowarek o mocy 350 kW. W takim przypadku uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. ma zajmować tylko 18 minut, a 5 minut ładowania wystarczy by zwiększyć zasięg o 100 km. Firma nie podaje jeszcze danych na temat innych opcji uzupełniania energii. Wiadomo natomiast, że dzięki funkcji Vehicle-to-Load będzie można ładować inne urządzenia elektryczne, w tym także hulajnogi czy sprzęt kempingowy, korzystając z energii zgromadzonej a bateriach Ioniqa 5 z mocą do 3,6 kWh.

W wybranych krajach klienci nowego modelu będą mogli skorzystać z bezpłatnej rocznej subskrypcji Ionity, która jest częścią nowej ogólnoeuropejskiej publicznej usługi ładowania – Charge myHyundai. Zapewnia ona dostęp do ponad 200 tys. punktów ładowania w całej Europie z uproszczoną obsługą i łatwymi płatnościami rozliczanymi w aplikacji. Usługa ta jeszcze nie jest dostępna w Polsce.

Ioniq 5 ma pojawić się w salonach sprzedaży latem tego roku. Ceny poznamy bliżej terminu rynkowej premiery.