Auto Świat Testy Porównania samochodów Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - przełączamy się na zielone!

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - przełączamy się na zielone!

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Koreański crossover czy japoński kompakt? Choć teoretycznie walczą w różnych klasach, więcej je łączy, niż dzieli. Oba elektryki mają podobne parametry techniczne i wyposażenie oraz bardzo zbliżoną cenę.

Leaf Kona
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Leaf Kona
  • Modna sylwetka crossovera czy rodzinny kompakt? Trudny wybór, a koszty podobne...
  • Nissan Leaf to jedno z najbardziej znanych aut elektrycznych na świecie, Kona Electric dopiero zdobywa powodzenie. Ale ma istotne atuty!
  • Auta ładują się równie szybko. Hyundai zużywa jednak wyraźnie mniej prądu

Kompakt i crossover – czy takie porównanie w ogóle ma sens? Naszym zdaniem zdecydowanie tak. Rynek samochodów elektrycznych nie jest tak bogaty, jak pojazdów z klasycznym napędem, a prezentowane modele są do siebie dość mocno zbliżone i z pewnością będą stanowiły alternatywę dla kierowcy, który pragnie posmakować jazdy elektrycznym autem i chce na to wydać około 200 000 zł.

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - układ napędowy

Testowa Kona dysponuje motorem o mocy 204 KM, co wiąże się z większym akumulatorem – o pojemności 64 kWh. Podobną strategię stosuje Nissan: w mocniejszej, 217-konnej odmianie Leafa daje najnowszą wersję akumulatora, która pomieści energię 62 kWh. W obu modelach są też słabsze silniki i mniejsze baterie, testowe odmiany wyglądają jednak bardziej interesująco.

Przeczytaj też:

Patrząc na moc i masę, Leaf powinien nieco lepiej przyspieszać. Tymczasem urządzenia pomiarowe wykazały nieznacznie lepsze wyniki Kony. W praktyce różnice te nie mają znaczenia – oba auta są niesamowicie dynamiczne (0-100 km/h Kona „robi” w 7,1 s, Leaf – w 7,5 s) i elastyczne! Bardziej istotny jest sposób rozwijania mocy – nie ma tu skrzyń biegów, odpowiednią reakcję na wciśnięcie gazu można uzyskać oprogramowaniem. Kona okazuje się bardziej żywiołowa. Nie trzeba wybierać programu Sport, żeby ochoczo wciskała pasażerów w fotele. Leaf jest bardziej stateczny – również ma olbrzymi zapas mocy, jednak trzeba wyraźnie wcisnąć pedał gazu, żeby pokazał, co potrafi.

Auta pokonały trasę pomiarową w celu sprawdzenia zużycia prądu – nasze wyniki: Kona 18,8, Leaf 20,7 kWh/100 km. Postanowiliśmy jednak poddać je dodatkowemu testowi: przejechaliśmy w tym samym czasie trasę miejską po Warszawie, w połowie dystansu zmieniliśmy kierowców. Efekt? W mieście auta są oszczędne, uwidacznia się jednak spora przewaga Hyundaia. Kona zakończyła trasę z wynikiem 11,8 kWh/100 km, rywal potrzebował 14,5 kWh/100 km. Powiecie: co tam, prąd nie jest drogi. Jednak przekłada się to nie tylko na koszty, lecz także na zasięg (realny miejski: Kona 540 km, Leaf 427 km). Za to przy ładowarce remis – zarówno na szybkiej, prądu stałego, jak i na wolniejszej ładowały się z dokładnie taką samą mocą. Zadbaliśmy o to, żeby na początku próby auta miały taki sam poziom napełnienia akumulatora. Ładowanie obu aut do 80 proc. trwa nieco ponad godzinę.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - prowadzenie

Wysoka moc wymaga dopracowanego podwozia. Każde z aut radzi sobie z tym bez kłopotu. Nissan oferuje nieco więcej komfortu, Hyundai stawia na przyjemność z prowadzenia, jednak nie oznacza to, że pasażerowie zostaną wytrzęsieni. Jedyny minus dotyczy opon Hyundaia – Nexeny nie radzą sobie zupełnie na mokrej nawierzchni, próba przyspieszania kończy się wkroczeniem systemów bezpieczeństwa do akcji. Skoro już jesteśmy przy pomocnikach kierowców: w topowych odmianach spotkacie niemal wszystko, co mają do zaoferowania producenci. Niestety, i w jednym, i w drugim przypadku trzeba zadowolić się napędem jednej osi, choć odmiana 4x4 pozwoliłaby lepiej wykorzystać możliwości napędu.

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - nadwozia

Różnice znajdziecie za to w nadwoziach. Kona to przedstawicielka crossoverów. Jest zdecydowanie krótsza i nieco wyższa, jednak w praktyce ma niższą kabinę, bo trochę wysokości zabiera podwozie. Z przodu przestrzeń na nogi i nad głową jest zbliżona, na kanapie wygodniej jednak będzie w Nissanie – znacznie więcej miejsca na nogi. Co ciekawe, pod względem szerokości zdecydowanie bryluje Hyundai. Jeśli więc z tyłu ma podróżować trójka dzieci, wygodniej może im być w Konie. Jeżeli dwójka dorosłych – w Leafie.

Gabaryty i wymiary wnętrza Hyundaia.
Gabaryty i wymiary wnętrza Hyundaia.Archiwum
Gabaryty i wymiary wnętrza Nissana.
Gabaryty i wymiary wnętrza Nissana.Archiwum

Wyposażenie z zakresu komfortu jest dość bogate i zbliżone. Firmy przekonują m.in. sprzętem audio – Hyundai podpiera się marką Krell, Nissan stawia na Bose. W obu modelach można też zażyczyć sobie ciemnego lub jasnego wnętrza, przy czym Nissan zastrzega półroczny czas oczekiwania na auto z jasnym środkiem, zaś Hyundai szaro-niebieski kokpit dostarcza tylko w wersji ze skórzaną tapicerką (dopłata).

Leaf ma zdecydowanie większy bagażnik. W ocenie pojemności różnica wydaje się zdecydowanie większa, niż mówią dane techniczne (332 przeciwko 385 l). Jednak w praktyce Hyundai ma zalety, których brakuje Nissanowi – po złożeniu kanapy mamy tu równą podłogę, poza tym bagaże stawiamy wygodnie na podłodze na wysokości progu załadunku. W Nissanie towar „ginie” za wysokim progiem.

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - koszty

Auta elektryczne są drogie – to nie ulega wątpliwości. Cena modnego crossovera Hyundaia wygląda nieco korzystniej, zwłaszcza że opisywaną Konę 204 KM można mieć „już” za 178 400 zł (wersja Style, rezygnujemy głównie z systemów wspomagania kierowcy i 11-kilowatowej ładowarki pokładowej). Pokazany na zdjęciach pośredni wariant Premium kosztuje 196 000 zł, do porównania kosztów wzięliśmy topowe Platinum. Nissan do odmiany e+ (czyli z mocniejszym silnikiem) przewidział pakiet Tekna, który wymaga wydania 201 300 zł. Hyundai przekonuje lepszą gwarancją (Nissan dzieli ochronę na auto i elektryczny układ napędowy), w obu przypadkach akumulator jest zabezpieczony przez 8 lat lub 160 tys. km.

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - wyniki testu

Wyniki testuNissanHyundai
Przyspieszenie 0-50/0-100/0-130 km/h3,4/7,5/12,0 s3,0/7,1/11,1 s
Czas rozpędzania 60-100/80-120 km/h3,4/4,8 s3,5/4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1711/429 kg1702/468 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.54/46 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,8 m11,3/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)37,2/39,3 m (opony letnie)41,2/41,9 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h56/65/69 dB (A)58/66/70 dB (A)
Testowe zużycie energii20,7 kWh/100 km18,8 kWh/100 km
Zasięg299 km340 km

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - dane techniczne

Dane producentaLeafKona
Silnik elektrycznysynchroniczny, z magn. trwałymsynchroniczny, z magn. trwałym
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanieakumulatory litowo-jonoweakumulatory litowo-jonowe
Napięcie (V)/pojemność akumulatorów (kWh)350/62356/64
Moc maksymalna (KM)217204
Maks. moment obrotowy (Nm)340395
Prędkość maksymalna (km/h)157167
Czas ładowania za pomocą domowej ładowarki32 h (2,3 kW)/11 h 30 min (6,6 kW)31 h (2,3 kW)
Czas szybkiego ładowania1 h 30 min (20-80 proc.)1 h 15 min (do 80 proc.)
Hamulce (przód/tył)/napędtw/tw/na przednie kołatw/t/na przednie koła
Pojemność bagażnika (l)385-1161332-1114
Katalogowy zasięg (km)385449
Marka i model opon testowanego autaDunlop Enasave EC300Nexen N Fera SU1
Rozmiar opon testowanego auta215/50 R 17215/55 R 17
Emisja CO2 wg katalogowego zużycia energii (g/km)124103
Średnie katalogowe zużycie energii (kWh/100 km) wg WLTP18,515,4

*przyjęta emisja dwutlenku węgla: 671 g/kWh wg electricitymap.org; **testujemy auto z fabryki koreańskiej, w czeskim zużycie spadło do 14,7 kWh/100 km;

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - wyposażenie

WyposażenieLEAFKona
WersjaTekna e+Platinum
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne/kolanowyS/NS/N
Regulacja kolumny kierownicytylko pionowaw pionie i w poziomie
Reflektory przeciwmgielne/reflektory LEDS (halogenowe)/SS (halogenowe)/S
Klimatyzacja automatyczna/pompa ciepłaS (jednostrefowa)/SS (jednostrefowa)/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/SS/S
Skórzana tapicerkaS (wstawki ze skóry Ultrasued)5 000,00 zł
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/SS/S/S
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/SS/S/S
Czujnik światła/deszczu/wyświetlacz head-upS/S/NS/S/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterkaS/S/SS/S/S
Podgrzewane przednie fotele/tylna kanapa/kierownicaS/S/SS/N/S
Tempomat zwykły/adaptacyjny–/S–/S
Czujniki parkowania tylne + przednie/kamera cofaniaS/S (+widok 360 stopni)S/S
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/SS/S
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)SS
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/5100 złS/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2400 zł/17 cali (bez dopłaty)2500 zł/17 cali (bez dopłaty)

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - gwarancje i ceny

gwarancja/cenyLeafKona
Cena podstawowa201 300 zł216 100 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)51 proc.53,4 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km5 lat bez ograniczenia
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub co rokco 15 tys. km lub co rok
Cena po doposażeniu203 700 zł223 600 zł

Brakujące (pogrubiona czcionka) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej opisywanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: auta na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu (Kona to wersja Premium). *Elementy układu napędowego 5 lat lub 100 tys. km.

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - punktacja

NadwozieMaks. punktówNissanHyundai
Przestronność z przodu402730
Przestronność z tyłu301617
Pojemność bagażnika251412
Ładowność15910
Widoczność201717
Fotele, pozycja kierowcy302426
Ergonomia obsługi201517
Jakość wykończenia201615
Suma punktów200138144
Napęd i zawieszenie
Przyspieszenie251920
Elastyczność252323
Poziom hałasu151311
Zasięg EV15810
Zachowanie na drodze302627
Komfort jazdy302423
Układ kierowniczy151514
Średnica zawracania534
Skuteczność hamulców402516
Suma punktów200156148
Koszty
Cena po doposażeniu501612
Utrata wartości1565
Zużycie prądu301315
Wyposażenie – komfort403132
Wyp. – bezpieczeństwo302323
Ubezpieczenia1042
Gwarancja151014
Przeglądy1096
Su­ma punktów200112109
Wynik końcowy600406401
Miejsce w teście 1.2.

Hyundai Kona Electric kontra Nissan Leaf - naszym zdaniem

Jeśli zastanawiacie się, czy takim autem można jeździć na co dzień, to odpowiadamy: tak! Oczywiście, ładowanie trzeba planować, szczególnie jeśli nie macie w domu wallboxa. Nissan nieznacznie wygrywa, bo bryluje w punktowanych kategoriach – przede wszystkim ma lepsze hamulce. Przekonuje też równie dobrą dynamiką i lepszym wykończeniem. Poręczna Kona oferuje za to świetny, oszczędny układ napędowy i funkcjonalne (choć mniejsze) nadwozie.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków