Jeep Gladiator oficjalnie został zaprezentowany pod koniec 2018 r. na salonie samochodowym w Los Angeles, a jego sprzedaż w Stanach Zjednoczonych wystartowała w połowie roku 2019. Teraz model wchodzi oficjalnie do Europy i dla Jeepa oznacza powrót do segmentu pikapów po 28-letniej przerwie.
Jeep Gladiator – uniwersalny wszędołaz
W europejskiej wersji Gladiator napędzany jest wysokoprężnym silnikiem 3.0 Multijet o mocy 264 KM i momencie obrotowym 600 Nm dostępnym w zakresie od 1400 do 2800 obr./min. Potencjał ten trafia na obydwie osie za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów i zapewnia przyspieszenie do „setki” w zaledwie 8,6 s oraz rozpędzanie się do 177 km/h. Przypomnimy tylko, że w podstawowej konfiguracji Sport Gladiator waży blisko 2,3 tony.
Podobnie jak Wrangler tak i nowy pikap zapewnia doskonałą dzielność terenową. Decydują o tym m.in. zaawansowany system napędu full-time Selec-Trac 4x4 z dwubiegunową skrzynią rozdzielczą, przednia i tylna oś Dana 44 heavy-duty oraz tylny mechanizm różnicowy i ograniczonym uślizgu. Do tego dochodzą takie parametry jak prześwit 253 mm, kąty natarcia/zejścia/rampowy odpowiednio: 41/25/18,4 stopnia oraz głębokość brodzenia do 760 mm z prędkością do 8 km/h. Gladiator może też holować przyczepy o masie do 2722 kg, a jego skrzynia ładunkowa ma długość 1531 mm (2067 mm przy otwartej klapie) i szerokość 1442 mm.
Jeep Gladiator – trzy pakiety wyposażenia i mnóstwo opcji
Na Starym Kontynencie, w tym także w Polsce, auto dostępne jest w wersjach wyposażeniowych Sport i Overland, w jednym z 9 kolorów nadwozia: czarnym, czerwonym Firecracker Red, srebrnym Billet Silver Metallic, białym Bright White, Granite Crystal Metallic, niebieskim Hydro Blue, szarym Sting Grey, „Snazzberry” lub zielonym Sarge Green i w wariantach ze składanym miękkim albo twardym dachem lakierowanym na czarno lub na kolor nadwozia. Ofertę uzupełni limitowana seria premierowa Launch Edition w kolorze czarnym, czerwonym Firecracker Red, srebrnym Billet Silver, białym lub grafitowym Granite Crystal. Odmiana Sport porusza się na 17-calowych alufelgach, natomiast pozostałe seryjne sprzedawane są z kołami 18-calowymi.
W zależności od wybranej wersji wyposażenia na pokładzie Gladiatora znajdziemy m.in. reflektory full LED i diodowe światła tylne, kamerę cofania Parkview z asystentem parkowania, system stabilizacji toru jazdy z układem zapobiegającym przewróceniu się samochodu, system wykrywania pojazdów w martwym polu widzenia kierowcy, przednią kamerę terenową (umieszczona za środkową szczeliną grilla, jest uruchamiana za pomocą systemu Off-road Pages i ma funkcję samoczyszczenia), system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning Plus) z autonomicznym hamowaniem awaryjnym, tempomat adaptacyjny z funkcją stop oraz w automatyczne światła drogowe.
System multimedialny Uconnect czwartej generacji dostępny jest z 7- lub 8,4-calowym ekranem dotykowym i współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto. Zapewnia także dostęp do szerokiej gamy usług Uconnect oraz zdalny do samochodu poprzez aplikację mobilną Mu Uconnect. Topowy system nagłośnienia Premium Alpine wyposażony jest w 9 głośników, subwoofer i dodatkowy przenośny głośnik bezprzewodowy, który jest wodo- i pyłoodporny, a w razie potrzeby może pełnić rolę ładowarki.
Na tym nie koniec, bo w ramach oferty ekskluzywnych akcesoriów oryginalnych z serii „Jeep powered by Mopar” klienci mają bardzo szeroki zakres możliwości personalizacji wybranych wersji Gladiatora. Do wyboru jest 200 nowych lub specjalnie dostosowanych dla tego modelu elementów, w tym np. rolety bagażnika, bagażnik dachowy z relingami i systemy do bezpiecznego transportu sprzętu (kosz z siatką do zabezpieczenia ładunku, bagażnik na rowery, kajaki, deski surfingowe lub narty), podniesione zawieszenie, światła off-roadowe, progi ochronne czy off-roadowe koła.
Ceny Gladiatora startują z poziomu 289 000 zł, co czyni go jednym z droższych pikapów na rynku, ale trzeba przyznać, że nie ma za wielu bezpośrednich konkurentów. Dostępny w Polsce amerykański RAM 1500 jest jeszcze większy i droższy – od ok. 336 000. zł