- Aerodynamika: przepływ powietrza lepszy o 37 proc., siła docisku aż o 53 proc.
- Poszycie w 75-proc. z włókna węglowego, lżejszy o 43 kg od modelu Performante
- Dzięki aplikacji Lamborghini UNICA telemetria auta dostępna na komórce
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Już nie jedna osoba przekonała się, że gruby portfel może okazać się niewystarczającą przepustką, by trafić do świata wyścigów. Teraz będzie nieco łatwiej, bowiem Lamborghini sprawiło, że autem wyścigowym będą mogli poruszać się kierowcy bez licencji wyścigowej. Wiosną 2021 roku w salonach włoskiej marki pojawi się Lamborghini Huracán STO (Super Trofeo Omologata), homologowany do ruchu drogowego supersportowy samochód inspirowany wyścigowym dziedzictwem Lamborghini. STO wykorzystuje technikę wyścigowych modeli: Huracana Super Trofeo EVO (3-krotnego zwycięzcy w 24-godzinnym wyścigu Daytona) i Huracana GT3 EVO (2-krotnego tryumfatora 12-godzinnego wyścigu na torze Sebring International Raceway).
Lamborghini Huracan STO – wolnossące, ale ostre jak brzytwa V10
Huracana STO napędza wolnossący silnik V10 mocy 640 KM znany z modeli EVO i Super Trofeo. Silnik został skalibrowany tak, by przystosowany do użytkowania na drogach publicznych wyścigowy samochód, dysponował bezpośrednim wyczuciem pedału gazu i lepszą ostrością dźwięku silnika przy wysokich obrotach. By zapewnić czułą i szybką zmianę biegów, zmieniono w nim sterowanie dwusprzęgłową skrzynią automatyczną.
Lamborghini Huracan STO – lepsza aerodynamika i niższa masa
Huracan STO uzyskuje znakomite osiągi nie tylko za sprawą mocnego silnika V10, ale także dzięki wydajności aerodynamicznej i lekkich technologii stosowanych w sportach motorowych. Nowe kanały powietrzne na przedniej masce zwiększają przepływ powietrza przez centralną chłodnicę, poprawiając chłodzenie silnika, a także wspomagają generowanie siły docisku. W STO zastosowano również nowy przedni rozdzielacz, kierujący przepływ powietrza do zaprojektowanego na nowo podwozia samochodu oraz tylnego dyfuzora. Z kolei tylny błotnik wywodzący się z Super Trofeo EVO zwiększa docisk osi napędowej i ogólną wydajność aerodynamiczną samochodu. Zintegrowany z nim wlot powietrza NACA dostarcza powietrze do silnika, a skrócony kanał umożliwia o 30 proc. zmniejszenie strat ciśnienia.
Z kolei znajdująca się na dachu płetwa rekina pomaga ukierunkować przepływ powietrza na skrzydło (regulowane ręcznie w zależności od konfiguracji toru). W STO zastosowano także nowe kanały chłodzące przednich hamulców przeznaczone do chłodzenia tarcz i zacisków nowych hamulców CCM-R. Podsumowując: w porównaniu z Huracan Performante ogólna wydajność przepływu powietrza w STO została poprawiona o 37 proc., a wzrost siły docisku aż o 53 proc.
Poszycie Lamborghini Huracan STO aż w 75-procentach wykorzystuje włókno węglowe, które zapewnia nie tylko mniejszą wagę, ale także odpowiednią sztywność. Niską masę zapewniają także felgi magnezowe. Ważący zaledwie 1339 kg STO jest o 43 kg lżejszy w porównaniu z i tak już lekkim Huracan Performante.
Lamborghini Huracan STO – trzy tryby jazdy
Domyślny tryb STO służy do jazdy po drogach publicznych i czerpania przyjemności z szybkiej jazdy na zakrętach. Po jego wybraniu dynamika pojazdu jest zoptymalizowana pod kątem wszystkich warunków drogowych. System ESP w pełni wspiera kierowcę, choć oczywiście można go wyłączyć.
W trybie Trofeo wszystkie systemy są zaprogramowane pod kątem suchej nawierzchni i uzyskania najszybszych czasów okrążeń na torze. Układ LDVI – dzięki wektorowaniu momentu obrotowego kół i odpowiednim ustawieniom systemu kontroli trakcji – pozwala na zakrętach osiągać maksymalne prędkości.
Tryb Pioggia (deszcz) ustawia kontrolę trakcji, wektorowanie momentu obrotowego i ABS do jazdy po mokrym asfalcie. Kontrola trakcji i układ hamulcowy są skalibrowane, aby zminimalizować utratę przyczepności i ograniczenie momentu obrotowego silnika, a system LDVI zapewnia moment obrotowy kół optymalny dla mokrej nawierzchni.
Lamborghini Huracan STO – wyścigi wygrywa się w zakrętach
Dzięki zwiększonemu rozstawowi kół, sztywniejszym tulejom zawieszenia, specjalnym stabilizatorom i systemowi MagneRide 2.0, STO zapewnia wszystkie emocje samochodu wyścigowego, zapewniając jednocześnie komfortowe zachowanie w codziennej jeździe. Sportowe DNA modelu Huracan STO jest równie widoczne w układzie hamulcowym Brembo CCM-R wykorzystującym technikę materiałową z F1. Zapewnia doskonałą skuteczność (zatrzymanie ze 100 do 0 km/h na dystansie 30 m) i trwałość, a ceramiczne tarcze CCM-R gwarantują czterokrotnie wyższą przewodność cieplną niż tradycyjne CCB. Dobra przyczepność na zakrętach i krótka droga hamowania to także zasługa wykonanych na zamówienie dla tego modelu opon Bridgestone Potenza, dostępnych w dwóch wersjach: drogowej i torowej.
Lamborghini Huracán STO – telemetria w komórce
Nowa funkcja graficzna Human Machine Interface (HMI) na ekranie dotykowym Huracána zarządza funkcjami samochodu, w tym trybami jazdy, systemem LDVI, ciśnieniem w oponach i temperaturą hamulców. Z kolei ściągnięta na smartfona aplikacja Lamborghini UNICA, pozwala łączyć się z systemem telemetrycznym samochodu i po jeździe na torach wyścigowych analizować osiągi i parametry samochodu oraz styl jazdy kierowcy.
Lamborghini Huracan STO – wyścigowe barwy na ulicy
Dzięki bogatemu programowi personalizacji Ad Personam, właściciele Huracana STO mogą w pełni spersonalizować zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze swojego samochodu. Do dyspozycji jest szeroka kombinacja lakierów i wykończeń (wśród materiałów oczywiście włókno węglowe i alcantara), a także naklejek w stylu wyścigowym.
Lamborghini Huracan STO – podsumowanie
Jak przystało na super sportowe auto Huracan oferuje świetne osiągi, ale imponuje także wydajnością aerodynamiczną, lekką konstrukcją oraz skutecznością hamowania. Owszem jest drogi, ale – co ważne – możemy pochwalić się nim nie tylko na torze, ale także na drogach publicznych.
Lamborghini Huracan STO – dane techniczne
Silnik | benzynowy V10 |
Pojemność skokowa (cm3) | 5204 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 640/8000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 565/6500 |
Napęd/skrzynia biegów | tylne/aut. dwusprzęgłowa 7-bieg. |
Dł./szer./wysokość (mm) | 4549/1945 (2236 z lusterkami)/1220 |
Rozstaw osi (mm) | 2620 |
Masa własna (kg) | 1339 |
Międzyosiowy rozkład mas p./t. (proc.) | 41/59 |
Średnica tarcz hamulcowych p./t. (mm) | 390/360 |
Rozmiar opon w test. aucie p.-t. | 245/30 R-305/30 R 20 (Bridgestone Potenza Sport) |
Cena | od 249 412 euro |
Lamborghini Huracan STO – osiągi
Przyspieszenie 0-100/0-200 km/h | 3,0/9,0 s |
Prędkość maksymalna | 310 km/h |
Spalanie (WLTP) średnie | bd. |
Emisja CO2 | bd. |
Droga hamowania: 100-0/200-0 km/h | 30/110 m |