Mercedes S 680 Guard 4Matic, jak informuje firma, spełnia najwyższe normy balistyczne dla pojazdów cywilnych. Ma być także szczególnie odporny na eksplozje ładunków wybuchowych.
Nowy model korzysta z kolejnego poziomu zintegrowanego systemu ochrony (iSS). Wcześniej materiały ochronne zintegrowane były ze standardową strukturą nadwozia, na którym bazowały. Nowa opancerzona limuzyna wyposażona jest w specjalnie opracowaną karoserię Guard, która zawiera już elementy ochronne. Integralną częścią systemu iSS są szyby pojazdu - skonstruowane na wzór wielowarstwowej, szklanej "kanapki", od środka pokrytej poliwęglanem (chronić ma przed ewentualnymi odpryskami). Dzięki tym rozwiązaniom Mercedes-Benz S 680 Guard 4Matic spełnia wysokie wymagania klasyfikacji bezpieczeństwa VPAM VR10, np. nadwozia i okna wytrzymują ostrzał z karabinu szturmowego z amunicją przeciwpancerną. Auto spełnia także wymogi ochrony przed atakami BLAST - we wszystkich testach osiągnął on najwyższe noty trzech gwiazdek.
System iSS oprócz opancerzenia obejmuje także zmiany w zawieszeniu, silniku i skrzyni biegów, aby zapewnić prowadzenie praktycznie porównywalne z pojazdem seryjnym. Jednostka napędowa to silnik V12 biturbo o pojemności 5980 l, mocy 612 KM i 830 Nm momentu obrotowego. S 680 Guard 4Matic to także, jak już pisaliśmy, pierwszy opancerzony model z napędem na 4 koła. Dostosowano go do większej masy pojazdu, np. zastosowano grubsze półosie. Standardowy rozkład momentu obrotowego dla tego modelu wynosi 31 proc. na oś przednią i 69 proc. na oś tylną.
W środku pojazdu wygospodarowano przestrzeń na poziomie wydłużonej Klasy S. Klienci mają ponad 80 opcji indywidualizacji. Nie ma także prawie żadnych ograniczeń dotyczących elementów wykończeniowych i kombinacji kolorów, poza wyposażeniem, takim jak np. szyberdach, które jest sprzeczne z przeznaczeniem ochronnym.
Wyposażenie z tego właśnie zakresu obejmować może system gaśniczy oraz system dostarczania świeżego powietrza, czy dodatki przeznaczone dla pojazdów rządowych - takie, jak syrena, czy migające światła. W standardzie każdy z Mercedes S 680 Guard 4Matic wyposażony jest w opony run-flat Michelin PAX, które pozwalają na przejechanie do 30 km w przypadku ich przebicia.
Co ciekawe, certyfikacja pojazdu została przeprowadzona za pomocą po raz pierwszy użytych manekinów biofidelicznych, skonstruowanych tak, aby maksymalnie realistycznie imitowały zachowanie ludzkiego ciała - wyposażono je m.in. w odpowiedniki kości i tkanek miękkich, a nawet ścięgien.
Mercedes-Benz S 680 Guard 4Matic jest dostępny w wersjach cztero- i pięciomiejscowych. Cena podstawowa wynosi 457 100 euro netto.