W Porsche oficjalnie nastała już wiosna. Na ten sezon stuttgarcka fabryka marzeń proponuje Targę generacji 992. Stylowy półkabriolet zachował znane z poprzednika: charakterystyczny pałąk i szklaną kopułę, a także zachwycający mechanizm składania dachu. Te wyróżniki nie we wszystkich pokoleniach 911 definiowały Targę, ale stylistyka stanowi odwołanie do pierwszej generacji, zaprezentowanej w 1965 r.

Wówczas pałąk miał być rozwiązaniem na (nigdy niewprowadzone) regulacje dotyczące bezpieczeństwa zderzeniowego kabrioletów w USA. Z kolei obecne czasy dystansu społecznego stawiają półkabriolet typu targa w nowym świetle... W końcu w nim jest się bardziej wystawionym na kontakt z otoczeniem niż w coupé, ale jednak nieco mocniej od niego odizolowanym niż w klasycznym kabriolecie.

Zasadnicza konstrukcja dachu Porsche 911 Targa pozostała bez zmian: między przednią szybą a pałąkiem rozpościera się panel wykonany z dwóch magnezowych płatów i pokryty tkaniną. Otwieranie i zamykanie to prawdziwy spektakl, w którym kolejno odchyla się szklana kopuła, otwierają „skrzydełka” w miejscu zagięcia pałąka i dach wsuwa w przestrzeń między silnikiem, tylnymi siedzeniami i szybą. Stelarz mechanizmu zgina się w kształcie litery Z.

Cała operacja jest oczywiście elektryczna i trwa 19 sekund. Niestety nadal nie można jej wykonać podczas jazdy, ale nowością jest funkcja ostrzegająca... przed kolizją tylnej szyby z przeszkodami w bliskiej odległości za samochodem. Jeśli system wykryje obiekt w pobliżu 50 cm, uniemożliwi operację.

Ponadto w nowym Porsche 911 Targa dopracowano aerodynamikę – jazda z otwartym dachem ma być teraz bardziej komfortowa dzięki mniejszym zawirowaniom powietrza, i to nawet przy prędkości 145 km/h. Pomagać w tym ma m.in. manualnie wysuwany spoiler zintegrowany z ramą przedniej szyby. Jestem bardzo ciekaw efektów tego rozwiązania, bowiem w poprzedniej generacji Targi już od ok. 80 km/h zawirowania powietrza w kabinie robiły się znaczące.

Porsche 911 Targa – 4x4 i PDK w standardzie, manual... bez dopłaty

Targa będzie oferowana wyłącznie z napędem 4x4, w wersjach 4 i 4S. Obie wykorzystują 3-litrowego boksera z podwójnym doładowaniem, znanego z Carrer. Bazowy wariant osiąga 385 KM i 450 Nm, a 4S – 450 KM i 530 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h (z pakietem Sport Chrono) wynosi odpowiednio 4,2 s i 3,6 s, a prędkość maksymalna – 289 i 304 km/h. Dwusprzęgłowa, ośmiostopniowa skrzynia PDK jest standardowa, natomiast 7-biegowy manual dostępny opcjonalnie tylko w mocniejszej wersji, bez dopłaty – ciekawa polityka...

Do seryjnego wyposażenia obu wersji należy też m.in. adaptacyjne zawieszenie PASM, a w 4S także układ PTV Plus czyli wektorowanie momentu napędowego z elektronicznie sterowanym dyferencjałem. Opcjonalnie dynamikę jazdy mogą poprawiać: aktywne stabilizatory PDCC, układ skrętnych tylnych kół oraz ceramiczne hamulce PCCB.

Porsche 911 Targa – zapamięta gdzie unieść przód

Innowacjami na tradycyjnie długiej liście opcji są InnoDrive, czyli przewidujący adaptacyjny tempomat („widzi” i analizuje drogę 3 km do przodu) z funkcją jazdy w korku, a także system automatycznego unoszenia przedniej osi w określonych miejscach – jeśli na regularnych trasach pokonuje się np. ten sam próg spowalniający lub stromy podjazd, system zapamięta jego lokalizację GPS i sam w odpowiednim momencie uruchomi hydraulikę przedniej osi.

Podobnie jak w znanych już wersjach coupé i cabrio, także nadwozie Targi zostało z przodu poszerzone o 45 mm względem poprzedniczki, jednak całkowita szerokość pozostała bez zmian (1852 mm). Błotniki wydają się masywniejsze. W Tardze 4 wypełniają je 19-calowe koła z przodu i 20-calowe z tyłu, a w Tardze 4S odpowiednio „20-ki” i „21-ki”.

Szczególnym smaczkiem jest opcja wykończenia wnętrza nowym skórzanym pakietem „930” z oferty Porsche Exclusive Manufaktur. Nawiązuje on do estetyki dwukolorowej tapicerki pierwszego 911 Turbo (930) i wyróżnia się pikowaniem środkowych części foteli w obu rzędach, a także boczków drzwi. Ponadto wiemy też, że Porsche szykuje jeszcze specjalną wersję swojego kultowego modelu, o którym niebawem mamy dowiedzieć się więcej...

Ceny 911 Targi 4 zaczynają się od 635 000 zł, a Targi 4S od 710 000 zł, czyli kosztują tyle samo co ich odpowiedniki w wersji cabrio. Różnica względem nadwozia coupé wynosi po 69 000 zł.