- 911 Carrera 4S Cabrio jest o 78 kg cięższa od wersji coupé
- Z otwartym dachem można komfortowo jechać do 120 km/h – powyżej tej prędkości robi się w kabinie zbyt wietrznie
- Sprawdziliśmy hamulce, są niesamowite: na zatrzymanie się z prędkości 100-0 km/h Porsche 911 Carrera 4S Cabrio potrzebuje tylko 33,7 m
Sylwetka nadwozia Porsche 911 nie zmienia się od czasów Mieszka I, ale jednak miałem swoje obawy: czy ten nowy, lekko kanciasty przód i te arcyszerokie bioderka generacji 992 z seryjnymi 21-calowymi kołami dobrze zagrają w wersji cabrio? Z zamkniętym dachem – jest pięknie. Z poskładanym... no, zrobiło się tłustawo tam z tyłu. Widać więc gołym okiem, że aż 62 proc. masy spoczywa na tylnej osi. Według naszych pomiarów Carrera 4S Cabrio jest o 78 kg cięższa od wersji coupé, o 0,1 s wolniejsza w sprincie do „setki” i według cennika Porsche o 69 000 zł droższa.
Jak w poprzedniku, dach jest tak naprawdę składanym hardtopem obciągniętym tkaniną – to poprawia izolację akustyczną. Najlepszy bajer: otwieranie go z pilota. Jeśli dorwą się do niego dzieci, to możesz być pewny, że szybko rozładują w nim baterię, ale trudno się dziwić: fajnie na to popatrzeć.
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - już bez „powitalnego rytuału”
Za kierownicą to ty poczujesz się jak dziecko: 450 koni, napęd na 4 koła z wyraźną preferencją mocno dociążonej tylnej osi, która opcjonalnie może być skrętna. Nowa, 8-biegowa przekładnia PDK, sterowana teraz małym dżojstikiem zamiast dużym mechanicznym lewarkiem... Lubiłem ten powitalny rytuał w poprzedniku – lewa ręka przy stacyjce, prawa na opornej dźwigni. Nowy „kikut” nie ma już alejki do manualnej zmiany biegów, ale jest wygodniejszy w manewrowaniu przód-tył. Guzik systemu start-stop? Nie ma, możesz go umieścić wirtualnie na konfigurowanym ekranie „domowym”. W miejscu przycisków na tunelu jest teraz... czarny plastik.
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - jazda to sama słodycz
W trybie Normal czuć, że 911 otrzymało względem poprzednika zastrzyk komfortu. Daje przyjemność też wtedy, gdy jedzie się spokojnie i z delikatnym wiatrem we włosach. Biturbobokser rozkosznie pocharkuje, PDK płynnie i błyskawicznie wykonuje to, czego sobie zażyczysz, a tymczasem ty łapiesz witaminę D prosto ze słońca i dokarmiasz swoją próżność. Podczas takiej jazdy wystarcza w mieście 11 l/100 km. Zrób parę szybszych przyspieszeń, zalicz kilka korków i zrobi się 15,4 l – to nadal spoko. Na autostradzie (już z zamkniętym dachem) licz od 10 l w górę, a poza miastem realne jest nawet 8 l/100 km.
Mniej więcej do 100 km/h przy otwartym dachu w kabinie jest przyjemnie, do 120 km/h – jeszcze znośnie, a powyżej prędzej może przeszkadzać hałas niż wiatr. Elektrycznie wysuwany windszot robi robotę. W ogóle co tu roboty nie robi... Skrętna tylna oś jest skalibrowana tak, że nawet jej działania nie zauważasz – tak naturalnie pracuje i tak zwinną czyni „911-kę”.
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - dynamiczny talent urywa głowę
Silnik kręci się do 7500 obrotów, ale ma tyle momentu w niskim zakresie, że w sumie rzadko go wysoko zapędzasz. Ale gdy już masz ładny kawałek pustej drogi, obrócisz pokrętło trybów jazdy w prawo i zrobisz to, co nakazuje ci twój wewnętrzny dzieciak... Będziesz zdumiony, jak to auto klei się do asfaltu, jak gwałtownie rwie, jak sumiennie komunikuje się z kierowcą. Oczywiście, dla tych, co chcą czerpać więcej i intensywniej, Porsche ma wiele innych modeli, ale nawet w tej nastawionej bardziej na lans i bezpieczne prowadzenie Carrerze 4S Cabrio dynamiczny talent urywa głowę.
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - nasza opinia
Wiecie, jaki jest problem z testami Porsche 911? Trwają zawsze za krótko, a potem i tak mam za mało miejsca, żeby szczegółowo pisać o wrażeniach, smaczkach i detalach. Ale i tak z przyjemnością muszę skwitować, że ten wóz po raz kolejny jest genialny. W nowej odsłonie 911 Cabrio jeszcze lepiej łączy superosiągi z wygodą jazdy na co dzień.
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - to nam się podoba
- Przyjemność z jazdy bez dachu
- Działanie skrętnej tylnej osi
- Perfekcyjne PDK
- Przyspieszenie
- Hamulce
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - to nam się nie podoba
- Cena rośnie, nawet błahe ekstrasy dużo kosztują
- Fotele bez regulacji podparcia lędźwi
- Te nowe klamki
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 1,4 s |
0-100 km/h | 3,5 s |
0-130 km/h | 5,4 s |
0-160 km/h | 7,8 s |
60-100 km/h | 1,7 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,1 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1689/376 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 38/62 proc. |
Średnica zawracania (prawo/lewo) | 11,0/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) | 33,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce gorące) | 33,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) |
przy 100 km/h | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 9,8 l/100 km |
Zasięg | 680 km |
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. biturbo/B6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z tyłu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 2981 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 450/6500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 530/2300-5000 |
0-100 km/h (s) | 3,6 |
V maks. (km/h) | 304 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 9,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 207 |
Skrzynia biegów | aut. PDK 8b |
Napęd | 4x4 |
Marka i model opon test. auta | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (NA0) |
Rozmiar opon test. auta (p | t) | 245/35 ZR 20 | 305/60 ZR 21 |
Pojemność bagażnika (l) | 132 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 67 |
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - wyposażenie
Wersja | Carrera 4S Cabrio |
Reflektory LED/matrycowe | S/14 937 zł |
System multimednialny | S |
Nawigacja online | S |
Czujniki parkowania | S |
Kamera cofania | S |
Pakiet Sport Design | 20 752 zł |
Nagłośnienie Burmester 3D | 23 689 zł |
Fotele podgrzewane/wentylowane | 2510/5449 zł |
Pakiet Sport Chrono | 11 968 zł |
Zawieszenie PASM | S |
Lakier Aventurine Green Met. | 6366 zł |
Felgi Carrera Exclusive | 12 212 zł |
Porsche 911 Carrera 4S Cabrio - ceny i gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 702 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata (bez ogran.) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena testowanego auta | 905 877 zł |
Otwieranie i zamykanie dachu jest możliwe podczas jazdy z prędkością do 50 km/h, operacja trwa ok. 12 s.
Dach składa się ze sztywnych magnezowych paneli obszytych tkaniną.
Kokpit to piękne połączenie tradycji 911 z erą cyfrową. Szkoda tylko, że tak radykalnie zmniejszono liczbę przycisków, a z ramion kierownicy, kokpitu i tunelu dochodzą ciche skrzypnięcia...
Kierownica zasłania część wskazań na wirtualnych zegarach – według Porsche to nawiązanie do... ergonomii pierwszego 911.
Wskazania na ekranach po bokach analogowego obrotomierza można zmieniać, da się np. wyświetlić większy fragment mapy.
Pokrętło trybów jazdy już bez stałych pozycji, teraz do wyboru jest 5 programów: Wet, Normal, Sport, Sport Plus i Individual.
Przycisk z rombem można programować, ale z jakiegoś dziwnego powodu nie da się przypisać mu funkcji wyłączania układu start-stop.
Wyłączanie układu start-stop tylko przez menu na ekranie. Amortyzatory mają 2 tryby sztywności.
Hydrauliczne podnoszenie przodu za 12 426 zł.
Zamiast dużej dźwigni skrzyni PDK – mały kikut. Wygodniejszy przy manewrowaniu przód-tył, ale już bez bocznej alejki do manualnego trybu.
Na tunelu środkowym jest teraz mniej przycisków i więcej czarnego, błyszczącego plastiku, na którym ładnie zbiera się kurz.
Wnętrze wykończone czerwoną skórą wygląda obłędnie, pozycja za kierownicą jest doskonała. Nasz egzemplarz miał fotele bez regulacji podparcia lędźwi – plecy bolą...
Z tyłu zmieszczą się dzieci – wygodnie im tam nie będzie, ale ta kanapa to ważny argument, by żona pozwoliła ci kupić 911.
Windszot wysuwa się elektrycznie – to niezwykle wygodne rozwiązanie, zważywszy na to jak wygląda rozkładanie go w innych kabrioletach. M.in. dzięki niemu przy 100 km/h w kabinie można normalnie rozmawiać.
Kasetowe klamki wysuwają się po otwarciu zamków – słabo się je chwyta, woleliśmy te z poprzednika.
W kratce pokrywy silnika ukryty jest kod: listewek jest po 9 z każdej strony, pośrodku światło stop składające się z dwóch zespolonych pałeczek. Można to rozszyfrować na dwa sposoby: 9-11 lub 9-9-2 (oznaczenie tej generacji).
Bagażnik ma 132 l pojemności. Pozostałe bagaże można odłożyć na tylnej kanapie. Przez złożenie oparć uzyskuje się półkę.