Mieliśmy okazję odbyć Galaxy pierwsze jazdy testowe. Różnica w porównaniu z dotychczasowym modelem jest znaczna – nowy Galaxy to bardzo luksusowy, prestiżowy van rodzinny, który w założeniach Forda ma być flagowym modelem tej firmy.

Auto jest luksusowo wyposażone, materiały wykończeniowe – najwyższej jakości, znacznie lepsze niż w dotychczasowych modelach jest też wyciszenie wnętrza. Dzięki niskiemu progowi bardzo łatwo wsiada się na fotele drugiego i trzeciego rzędu.

Van Galaxy ma już 20 lat – po raz pierwszy pojawił się na drogach w 1995 roku. Wtedy miał jeszcze dwoje rodzeństwa: Seata Alhambrę i VW Sharana. Auta różniły się tylko detalami. W 2006 r. pojawiła się nowa generacja, już bez bliźniaków.

Najnowszy Galaxy ma 7 oddzielnych foteli i wiele rozwiązań poprawiających komfort jazdy oraz zapewniających łatwą aranżację wnętrza w zależności od potrzeb. Przednie fotele są wielokonturowe (opcja), mają funkcję podgrzewania, chłodzenia a także 11-punktowego masażu (11 poduszek w oparciu fotela napełnianych jest powietrzem).

Galaxy ma adaptacyjny układ kierowniczy ułatwiający manewrowaniem autem na parkingach i przy niskich prędkościach oraz zapewniający precyzyjne kierowanie przy prędkościach wysokich (przełożenie układu zmienia się automatycznie w zależności od prędkości).

W nowym Galaxy ułatwiono zajmowanie miejsca na fotelach drugiego i trzeciego rzędu – fotele można pochylać i przesuwać jednym ruchem ręki, a w trzecim rzędzie składa i rozkłada się je elektrycznie – przyciskiem. Po złożeniu foteli uzyskujemy ogromną przestrzeń bagażową – 2339 litrów. Zaletą jest też płaska podłoga bagażnika.

Kolejna ciekawa funkcja to ogranicznik prędkości, który monitoruje znaki ograniczenia prędkości i tak dostosowuje prędkość Galaxy, aby ich nie przekroczyć.

Aby sterować w nowym Galaxy ustawieniami telefonu, radioodtwarzacza, klimatyzacji czy nawigacji wcale nie trzeba odrywać rąk od kierownicy – wystarczą komendy głosowe (system SYNC 2). Na podkreślenie zasluguje dobre wyciszenie wnętrza i materiały wykończeniowe najwyższej jakości.

Rąk nie trzeba używać także do otwierania drzwi bagażnika – wystarczy poruszać stopą pod tylnym zderzakiem, a drzwi otworzą się automatycznie. Ta funkcja przyda się szczególnie podczas pakowania bagaży czy zakupów, kiedy najczęściej obie ręce są zajęte.

A co nowy Galaxy ma pod maską? M.in. nowego diesla 2,0 TDCi Bi-turbo o mocy 210 KM. Według zapewnień Forda nowy diesel ma spalać zaledwie 5,5 litra oleju napędowego na 100 km. Do dyspozycji jest też zmodernizowany, 2-litrowy diesel TDCi o trzech wariantach mocy: 120, 150 i 180 KM.

Oprócz diesla dostępne będą nowe silniki benzynowe EcoBoost: 1,5/160 KM oraz 2.0/240 KM.