• Nowoczesny SUV amerykańskiej marki z tradycjami trafi w pierwszej kolejności na rodzimy rynek, do Europy ma dotrzeć jeszcze w tym roku
  • Wyposażenie obejmuje zarówno rozwiązania umożliwiające jazdę w trudnym terenie, zaawansowane systemy asystenckie zwiększające bezpieczeństwo, jak i wiele elementów zapewniających wysoki komfort i wszechstronną łączność ze światem zewnętrznym
  • Na początek dwa silniki spalinowe 3.6 V6 i 5.7 V8, potem dołączy wersja zelektryfikowana
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeep Grand Cherokee ma u nas grono zagorzałych fanów, którzy z niecierpliwością czekają na nowy model. Zwłaszcza że poprzednia, czwarta generacja ostatnio znikła z polskiej oferty Jeepa – silniki nie spełniały surowych europejskich norm emisji spalin. Oby teraz było inaczej, jednak na razie duży SUV Jeepa wchodzi na rynek północnoamerykański i informacje, które tu przytoczymy, dotyczą właśnie samochodów oferowanych od drugiego kwartału 2021 r. w USA. Do Europy nowy Jeep Grand Cherokee L dotrzeć ma pod koniec bieżącego roku.

Jak na samochód marki legendarnych off-roaderów przystało, piąta generacja Jeepa Grand Cherokee L uzbrojona została w najbardziej zaawansowane systemy ułatwiające poruszanie się nawet w trudnym terenie. Trzy układy napędu na 4 koła (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II and Quadra-Drive II), zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift i zarządzanie trakcją Selec-Terrain, dysponujące pięcioma trybami (Auto, Sport, Rock, Snow, Mud/Sand), pozwalają pokonać wysokie przeszkody i głębokie brody i dojechać w miejsca niedostępne innym SUV-om. Tak się działo przez blisko trzy dekady historii modelu, a wraz z nastaniem nowej generacji może być tylko lepiej.

Nowy Jeep Grand Cherokee L – fantastyczne parametry terenowe

Jednocześnie nowa architektura Jeepa Grand Cherokee L, zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne amortyzatory obiecują wysoki komfort jazdy po asfalcie. System Quadra-Lift może działać automatycznie lub manualnie – wybór następuje spośród pięciu wysokości zawieszenia. W standardowym ustawieniu prześwit wynosi 212 mm, w warunkach terenowych może być zwiększony o 40 lub 60 mm, a na drodze obniżony o 21 mm, a podczas parkowania nawet o 46 mm. Pneumatyczne zawieszenie Jeepa pozwala więc zmienić prześwit w zakresie 106 mm. Z Quadra-Lift Grand Cherokee L osiąga znakomite parametry off-roadowe: kąt natarcia 30,1 st., kąt zejścia 23,6 st. i kąt rampowy 22,6 st. W wersji Trail Rated Overland z pakietem off-roadowym głębokość brodzenia przekracza 60 cm.

Na rynku amerykańskim Jeep Grand Cherokee L piątej generacji oferowany będzie początkowo w dwóch wersjach benzynowych. Silnik 3.6 V6 Pentastar rozwija moc 294 KM i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Jeep z tym silnikiem może pociągnąć 2,8-tonową przyczepę. Alternatywę stanowi jednostka 5.7 V8 o mocy 362 KM i momencie obrotowym 530 Nm. Masa przyczepy wynosi blisko 3,3 t.

Stylistyką nowy Jeep Grand Cherokee L silnie nawiązuje do poprzednika. Nowe wąskie reflektory ledowe i lekko zaokrąglony 7-otworowy grill nadają mu nowoczesny wygląd. W stosunku do poprzednika auto ma zwiększony o 36 mm rozstaw kół i wydłużoną maskę, dzięki czemu sprawia wrażenie jeszcze potężniejszego. Lekko obniżająca się ku tyłowi linia dachu nadaje mu dynamiczny wygląd i poprawia aerodynamikę. Producent obiecuje, że nie ucierpi na tym ani przestronność tylnej części kabiny, ani pojemność bagażnika. W topowej wersji Grand Cherokee L porusza się na 21-calowych kołach.

Po raz pierwszy w Jeepie Grand Cherokee L pasażerowie będą mogli podróżować w trzech rzędach foteli na sześciu lub 7 miejscach w zależności od wersji, przy czym zarówno siedzenia drugiego, jak i trzeciego rzędu można łatwo złożyć, tworząc płaską przestrzeń ładunkową. Z przodu obszernej kabiny analogowy kokpit zastąpiono 10,25-calowym bezramkowym wyświetlaczem, zaś ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala służy do obsługi nowego systemu multimedialnego Uconnect 5. W wyposażeniu znajdą się takie elementy jak elektrycznie regulowane w 16 pozycjach fotele z masażem i wentylacją dla podróżujących z przodu, spersonalizowane strefy klimatyzacji, ręcznie szyta skórzana tapicerka i wykończenia z drewna orzechowego, kamera 360 st., nawigacja TomTom z obsługą głosową, multimedia bezprzewodowo łączące się ze smartfonem (Apple CarPlay i Android Auto), asystent głosowy Alexa i wiele innych.

Nowy Jeep Grand Cherokee L – bezpieczeństwo też jest ważne

Producent zapewnia, że Jeep Grand Cherokee L ma aż 110 funkcji bezpieczeństwa. Wśród nich znalazły się: asystent monitorujący ruch na skrzyżowaniu, do którego zbliża się Jeep, i aktywnie zapobiegający kolizji, rozpoznawanie znaków drogowych, ostrzeżenie o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego hamowania oraz wykrywaniem pieszych i rowerzystów, system wykrywania obiektów na drodze cofania, adaptacyjny tempomat, asystent toru jazdy, asystent pasa ruchu z kontrolą toru jazdy, systemy wspomagania hamowania awaryjnego, monitorowania martwego pola i wspomagania parkowania tyłem z funkcją zatrzymania oraz monitorowanie ciśnienia w oponach.

Grand Cherokee L jest dostępny z systemem Active Driving Assist zautomatyzowanej jazdy na poziomie drugim, umożliwiającym autonomiczne poruszanie się, ale oczywiście z rękami na kierownicy i wzrokiem skupionym na drodze. Asystent wykorzystuje układ kontroli toru jazdy i tempomat adaptacyjny. Pod koniec roku Jeep pójdzie o krok dalej i zaoferuje system Hands-free Active Driving Assist – zautomatyzowanej jazdy bez użycia rąk w szerokim zakresie prędkości.

Nowy Jeep Grand Cherokee L produkowany jest w Detroit, amerykańskiej stolicy przemysłu samochodowego. Na rynek amerykański trafi w czterech typowych dla Jeepów wariantach wyposażenia – Laredo, Limited, Overland i Summit. W późniejszym terminie, ale jeszcze w tym roku spodziewana jest zelektryfikowana wersja 4xe, a także wariant z dwoma rzędami siedzeń.