Ostatni Morgan 3 Wheeler z pożegnalnej, limitowanej serii P101 zjechał z taśm montażowych w zakładzie w Malvern w Wielkiej Brytanii późną wiosną 2021 r. Teraz jego miejsce zajęła najnowsza odsłona trójkołowca, która wprowadza następcę kultowego modelu w erę nowoczesności.

Morgan Super 3 – precyzyjna lekkość

Super 3 bazuje na specjalnej zmodyfikowanej konstrukcji typu monocoque platformy CX- Generation, którą firma wykorzystuje już w takich sportowych samochodach jak Plus Six i Plus Four. Zbudowana jest ona z superformowanego aluminium, co według firmy jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży i pozwala na uzyskanie lżejszej i sztywniejszej konstrukcji podwozia, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa i przestrzeni w kabinie. Dodatkowo ma to przekładać się również na lepsze prowadzenie oraz większy poziom bezpieczeństwa użytkowników w razie zderzenia. Masa własna pojazdu to tylko 635 kg!

Aluminium wykorzystane zostało także do paneli, które tworzą charakterystyczne nadwozie modelu, dla którego inspiracją były m.in. samoloty odrzutowe z połowy ubiegłego wieku, motocykle, historyczne pojazdy Morgana oraz nowoczesne wzornictwo przemysłowe. Faktem jest, że w pewnym zakresie przypomina poprzednika, choć nie może już pochwalić się wyglądającym imponująco silnikiem V2. Zamiast tego z przodu uwagę zwracają umieszczone po obu stronach chłodnice, których nie miał chłodzony powietrzem 3 Wheeler. Co ciekawe, projektanci Morgana wykorzystali je jako elementy stylistyczne, a ponadto ich specjalne osłony montowane po bokach za przednimi kołami mogą być wykorzystane jako punkty mocowania dla opcjonalnych bagażników na dłuższe wyprawy. Po prawej stronie widoczna jest też zdecydowanie mniejsza niż w 3 Wheelerze końcówka układu wydechowego.

Sylwetka pojazdu została zoptymalizowana pod kątem aerodynamicznym, a we współpracy z firmą Avon opracowano dla Super 3 unikalne 20-calowe opony Speedmaster. Wyglądem nawiązują one do starszych opon motocyklowych z "baloniastymi" ścianami bocznymi, ale ich konstrukcja jest bliższa oponie samochodowej. Z kolei na tylne koło nawleczono oponę całoroczną Avon, która z uwagi na rodzaj mieszanki gumowej ma zapewniać optymalną przyczepność na różnych nawierzchniach. Tylne koło jest zawieszone na podwójnych wahaczach wleczonych z dwoma zespołami sprężyn i amortyzatorów, natomiast z przodu zastosowano zawieszenie cięgnowe i zestaw wydłużonych wahaczy.

Morgan Super 3 – 7 sekund do "setki"

Pod maską Super 3 znajdziemy 3-cylindrowy silnik benzynowy Forda o pojemności 1,5 l o mocy 118 KM i maksymalnym momencie obrotowym 150 Nm. Jednostka ta współpracuje z 5-biegową skrzynią manualną zapożyczoną z Mazdy MX-5 i przekazuje swój potencjał na tylne koło za pośrednictwem pasa napędowego wzmocnionego włóknem węglowym. Pozwala na przyspieszanie do "setki" w około 7 s i osiąganie maksymalnej prędkości 209 km/h! Inżynierowie firmy zadbali również o odpowiednie brzmienie silnika, które dopasowane zostało do dynamicznej charakterystyki układu napędowego.

Morgan Super 3 – brytyjska elegancja

Wnętrze modelu ma minimalistyczny charakter, gdzie nowoczesne akcenty łączą się ze stylem retro. Na desce rozdzielczej uwagę przykuwają dwa okrągłe zegary, tym razem w całości cyfrowe i dostępne w czarnym lub srebrnym anodyzowanym wykończeniu. Zachowano charakterystyczny przełącznik uruchamiania silnika w stylu przycisku do odpalania rakiet w samolotach wojskowych, a opcje wykończeniowe obejmują winyl, skórę i tkaninę techniczną zaprojektowaną tak, by odpychała wodę i była odporna na promienie UV. Super 3 może pochwalić się stosownym certyfikatem IP64. Pod deską rozdzielczą znajduje się uniwersalny uchwyt – taki sam, jaki montuje się na listwach bocznych pojazdu – umożliwiający zamontowanie uchwytu na kubek lub telefonu Quad Lock, a pod siedzeniem zamykany schowek. Po raz pierwszy trójkołowiec dostał też ogrzewanie na nogi oraz opcjonalny system nawigacji Beeline z małym okrągłym ekranem za kierownicą, łączący się ze smartfonem. Sama kierownica jest regulowana (w dwóch płaszczyznach), podobnie jak pedały.

Jonathan Wells, szef działu projektowego Morgan Motor Company, powiedział: "Właściciele Morgana 3 Wheeler są indywidualistami, lubią robić rzeczy po swojemu i aktywnie poszukują przygód. Projektując Super 3, chcieliśmy wyolbrzymić te cechy poprzez design. Super 3 wyróżnia się jako coś innego. Spogląda w naszą przeszłość, jest aktualny w teraźniejszości i przywraca solidną wizję przyszłości designu Morgana".

Pewnie dlatego Super 3 to jak dotąd najbardziej konfigurowalny model w ofercie marki, dla którego przygotowano listę ponad 200 opcji i akcesoriów pozwalających na pełną indywidualizację zamówionego egzemplarza i dopasowanie go do osobistych preferencji klienta.

Pojazd można już zamawiać – Morgan uruchomił w tym celu specjalny konfigurator oparty na technologii gier komputerowych i dający użytkownikom możliwość obejrzenia Super 3 w 360°. Ceny netto zaczynają się od poziomu 34 958 funtów brytyjskich (około 200 tys. zł netto) i nie uwzględniają lokalnych podatków. Pierwsze dostawy zamówionych trójkołowców dla klientów w Europie planowane są już w czerwcu.