Porsche Boxster od debiutu rynkowego w 1996 r. doczekał się już czterech generacji i ponad 357 tys. wyprodukowanych egzemplarzy. Wersja specjalna „25 Years” została przygotowana dla uczczenia jubileuszu tego modelu i ma uosabiać najlepsze cechy małego roadstera Porsche, w tym wyjątkowy charakter, przyjemność z prowadzenia i perfekcyjne osiągi.

Porsche Boxster 25 Years – euforia za kierownicą

Jubileuszowy wariant Boxstera został zbudowany na wersji GTS 4.0. Źródłem jego napędu jest zatem 4-litrowy, 6-cylindrowy bokser o mocy 400 KM, który współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową PDK. Auto standardowo wyposażone jest w pakiet Sport Chrono, sportowe i obniżone o 10 mm zawieszenie z Porsche Active Suspension Management oraz układ Porsche Torque Vectoring z mechanicznym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu. Dzięki tym rozwiązaniom ma oferować jeszcze większą przyjemność z prowadzenia i perfekcyjnie łączyć sportową dynamikę z komfortem. Do „setki” Boxster 25 Years przyspiesza w 4 s!

Porsche Boxster 25 Years – styl i elegancja

Nie tylko osiągi wyróżniają edycję jubileuszową Boxstera. Dzięki kilku zabiegom stylistycznym nawiązuje on bowiem do pierwszego konceptu modelu przedstawionego podczas salonu samochodowego w Detroit w 1993 r. Uwagę zwraca zwłaszcza kolor Neodyme – połyskujący na miedziany odcień brąz, który wykorzystano w najnowszej odsłonie do pomalowania przedniego zderzaka, bocznych wlotów powietrza oraz napisów i dwutonowych 20-calowych felg aluminiowych, a który kontrastuje efektownie z lakierem GT Silever Metallic, jakim pokryty był model studialny. Jest on też bazową barwą dla Boxstera 25 Years, a opcjonalnie dostępne są także odcienie Deep Black Metallic i Carrara White Metallic. Do stylu konceptu odwołuje się ponadto wykończenie wnętrza w kolorze Bordeaux Red i czerwony materiałowy dach, na którym umieszczono napis „Boxster 25”. Na życzenie te elementy dostępne są również w kolorze czarnym.

Na liście standardowego wyposażenia znajdziemy m.in. wykończenie kokpitu detalami z aluminium, sportowe fotele z 14-kierunkową regulacją elektryczną, listwy progowe z napisem „Boxster 25”, podgrzewaną, wielofunkcyjną kierownicę GT obszytą skórą czy stylizowany na aluminium korek wlewu paliwa.

Ceny jubileuszowej edycji roadstera Porsche startują od 459 tys. zł, a pierwsze dostawy planowane są wiosną.

Porsche Boxster – historia modelu

Po pierwszej prezentacji konceptu w 1993 r. reakcja publiczności była na tyle entuzjastyczna, że zarząd Porsche zdecydował się na wdrożenie modelu do produkcji seryjnej w niemal identycznej formie. W salonach sprzedaży auto (typ 986) pojawiło się w sierpniu 1996 r. i napędzane było centralnie zamontowanym, 6-cylindrowym bokserem o pojemności 2,5 l i mocy 204 KM. Jednostka ta była chłodzona cieczą i miała 4 zawory na cylinder oraz układ zmiennych faz rozrządu zaworów dolotowych, dzięki czemu spełniała rygorystyczne normy emisji spalin. W 1999 r. w palecie pojawił się mocniejszy silnik 2.7 o mocy najpierw 220 KM a potem 228 KM. Do oferty dołączyła też odmiana Boxster S z motorem 3.2 o mocy 252 KM, którą wkrótce podniesiono do 260 KM.

Druga generacja (typ 987) została oficjalnie przedstawiona w 2004 r. Auto zyskało odświeżoną stylistykę i wnętrze oraz bogatszą listę dostępnych opcji, w tym m.in. zawieszenie PASM, ceramiczne hamulce (Porsche Ceramic Composite Brake) oraz pakiet Sport Chrono. Paleta silników obejmowała początkowo jednostki 2.7/240 KM i 3.2/280 KM, potem 2.9/255 KM i 3.4/310 KM.

Świadkami gruntownej zmiany designu Boxstera byliśmy w 2012 r. wraz z wprowadzeniem na rynek trzeciej generacji modelu (typ 981), która zyskała jeszcze bardziej sportowy charakter. Silniki bokser 2.7/265 KM i 3.4/315 KM wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny. W 2014 r. do gamy dołączył Boxster GTS z jednostką o mocy 330 KM oraz Boxster Spyder z silnikiem 3.8/375 KM.

W styczniu 2016 r. doszło do kolejnej zmiany pokoleniowej (typ 982), w której po raz pierwszy wprowadzono turbodoładowane silniki 4-cylindrowe: 2.0/300 KM oraz 2.5/350 KM. W ofercie nie zabrakło też 365-konnej wersji GTS (od 2018 r.) oraz Spydera (od połowy 2019 r.), który dostał 4-litrowy motor o mocy 420 KM. Od 2020 r. 4-litrowy bokser napędza również odmianę GTS 4.0.