Suzuki i Toyota zawarły sojusz kapitałowy latem ubiegłego roku. W jego ramach obydwa koncerny będą kooperować przy opracowywaniu systemów autonomicznej jazdy, dzielić się platformami, zelektryfikowanymi układami napędowymi i innymi technologiami, w tym także produkcją wybranych modeli aut. Pokazany właśnie oficjalnie Across jest pierwszym owocem tej współpracy.
Suzuki Across – flagowy SUV marki
Nowy SUV Suzuki to tak naprawdę kosmetycznie zmodyfikowana Toyota RAV4. Różnice sprowadzają się do stylistyki zderzaków, zmienionego grilla, kształtu ledowych reflektorów i delikatnie zmienionych lamp tylnych. Auto poruszać się będzie na 19-calowych alufelgach, a klienci do wyboru będą mieli 6 kolorów nadwozia.
Wnętrze niemal w całości zostało zaadaptowane z RAV4, a to oznacza czytelny nowoczesny kokpit z częściowo cyfrowym zestawem zegarów i 9-calowym, dotykowym ekranem systemu multimedialnego, obsługę Apple CarPlay, Android Auto i Mirror Link, mnóstwo miejsca dla pasażerów, liczne schowki na drobiazgi oraz bagażnik o pojemności od 490 do 1604 l.
Suzuki Across – hybryda plug-in i 4x4
Źródłem napędu Acrossa będzie znany z RAV4 hybrydowy układ z silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 l, mocy 185 KM i momencie 227 Nm, dwoma motorami elektrycznymi – z przodu o mocy 182 KM i momencie 270 Nm, z tyłu 54 KM i 121 Nm oraz litowo-jonową baterią o pojemności 18,1 kWh. Suzuki nie podaje łącznej mocy układu (w Toyocie to 302 KM), obiecuje za to zasięg w trybie elektrycznym nawet 75 km (wg WLTP). System hybrydowy może działać w czterech trybach: czysto elektrycznym EV, mieszanym Auto EV/HV dopasowującym pracę poszczególnych silników do warunków i stylu jazdy, hybrydowym HV oraz trybie ładowania baterii, kiedy silnik benzynowy zasila energią akumulatory, by np. po dojechaniu do miasta móc ponownie poruszać się tylko w trybie elektrycznym.
Across standardowo oferuje napęd na obydwie osie E-Four z zaawansowanym systemem rozdziału momentu, który w zależności od potrzeb może być przekazywany między osiami w stosunku d 100 proc. na przód do nawet 80 proc. na tył. Ma to poprawiać trakcję na śliskich drogach i zapewniać stabilne zachowanie na zakrętach niezależnie od rodzaju nawierzchni. Co więcej, dzięki specjalnemu trybowi Trail, który odpowiednio zarządza dyferencjałem o ograniczonym uślizgu i układem hamulcowym przekazując moment na koła o najlepszej przyczepności, SUV Suzuki ma wykazywać dużą dzielność terenową. Tryb ten dopasowuje też do warunków działanie automatycznej skrzyni biegów i przepustnicy.
Suzuki Across – bogate wyposażenie
Auto już w standardzie zaoferuje komplet systemów dbających o bezpieczeństwo pasażerów i elektronicznych asystentów kierowcy. To m.in. Pre-Collision monitorujący otoczenie pojazdu i zapobiegający zderzeniom z innymi autami oraz przechodniami i rowerzystami, asystent utrzymania pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków drogowych, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola widzenia kierowcy, ostrzegania o ruchu poprzecznym oraz eCall, który w razie wypadku automatycznie może wezwać pomoc podając dokładne dane o lokalizacji auta.
Nie znamy jeszcze szczegółowej specyfikacji ani cen nowego modelu. Suzuki ujawni je bliżej rynkowej premiery, która planowana jest późną jesienią tego roku. Across produkowany będzie w Wielkiej Brytanii i oferowany tylko w Europie.
W tym roku oferta Suzuki powiększy się o jeszcze jeden model, tym razem na bazie hybrydowej Toyoty Corolli.