- SX4 S-Cross z rocznika 2020 występuje wyłącznie w wersji z miękką hybrydą
- Choć nowy silnik ma mniejszą o11 KM od poprzednika moc, nadal oferuje dobre osiągi
- Ceny SX4 S-Cross Hybrid zaczynają się od 78 900 zł, dopłata za napęd AWD wynosi 7000 zł
SX4 S-Cross to nie najmłodsza już konstrukcja – zadebiutował w 2013 roku, ale jesienią 2016 roku został poddany gruntownej modernizacji. Mimo zaawansowanego wieku prezentuje się nadal świeżo. Pod względem technicznym nie czuć także wieku konstrukcji. W obu rzędach siedzeń oferuje wygodną przestrzeń dla czwórki dorosłych pasażerów, a jego 430-litrowy ma przyzwoitą dla tej klasy aut pojemność. Można narzekać, że na liście wyposażenie nie znajdziemy wirtualnych zegarów czy systemu utrzymania pasa ruchu, ale czy tak naprawdę za brakiem tych rozwiązań będziemy tęsknić? Jedyne co nam przeszkadzało we wnętrzu SX4 S-Crossa to twarde tworzywa jakie występowały w górnej części rozdzielczej oraz brak analogowego pokrętła głośności. W testowanej wersji Elegance multimedia były wyposażone w nawigację i choć nie oferowały dostępu do usług on line, to miały funkcję Mirror Link pozwalającą na dobrą współpracę ze smartfonami.
Nowocześnie w SX4 C-Crossie jest bez wątpienia pod maską. Pracuje tam nowy benzynowy silnik 1.4 (K14D) z układem mild hybrid 48V SHVS, który zastąpił dotychczasowy (K14C). Głównymi elementami systemu miękkiej hybrydy są: starter/generator ISG 10 kW 48V z funkcją silnika elektrycznego, akumulator litowo-jonowy i przetwornica prądu stałego (zmienia napięcie z 48V na 12V). Urządzenie ISG generuje dodatkowy moment obrotowy (50 Nm), który wspiera silnik benzynowy podczas ruszania i przyspieszania. Ponad to posiada funkcję pracy na biegu jałowym, która eliminuje zużycie paliwa podczas wytracania prędkości. O istnieniu działania systemu mild hybrid informuje kierowcę jedynie zapalająca się od czasu do czasu kontrolka z symbolem baterii.
Suzuki SX4 S-Cross Hybrid – jakie korzyści ma kierowca?
Nowe rozwiązanie pomaga przede wszystkim obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 (wg producenta o ok. 20 proc) przy zachowaniu osiągów jakie oferował – mocniejszy o 11 KM – silnik K14C. Faktycznie SX4 S-Cross z nową jednostką nadal przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s. Silnik współpracujący z miękką hybrydą zapewnia wyższy maksymalny moment obrotowy (235 Nm/przy 2000 obr./min) niż poprzednik (220 Nm/1500 obr./min), co w praktyce przekłada się na lepszą reakcję na zmianę położenia pedału gazu przy niskich obrotach. Teoretycznie w porównaniu ze starszą jednostką spala mniej paliwa (4,6 l/100 km zamiast 5,9 l/100 km), realnie w teście zużył jednak 5,8 l/100 km, co i tak jest naszym zdaniem dobrym wynikiem.
Suzuki SX4 S-Cross Hybrid – poprawne prowadzenie
W dziedzinie prowadzenia nie czuć ani przez chwilę wiekowej konstrukcji auta. Podwozie resoruje sprężyście zapewniając jednocześnie dobry komfort jazdy oraz gwarantując pewne pokonywanie szybkich partii zakrętów. Nie mamy także zastrzeżeń co do precyzji układu kierowniczego, ani zwrotności auta. Dobre prowadzenie SX4 S-Crossa to także zasługa niskiej masy (poniżej 1200 kg).
Ceny SX4 S-Crossa 1.4/129 KM rozpoczynają się od 78 900 zł (promocja). Konkurencyjny Nissan Qasqhai jest droższy (od 84 090 zł ), ale ma o 20 KM mocniejszy silnik. Inny rywal z Japonii – Mitsubishi ASX 2.0/150 KM (odświeżony w 2019 roku) – kosztuje po rabacie minimum 74 490 zł. Bogato wyposażony, testowy egzemplarz SX4 S-Crossa (topowa wersja Elegance) kosztował jednak niemal 91 000 zł. Oprócz wysokiego standardu wyposażenia do jego atutów należy zaliczyć także aż 5-letnią ochronę serwisową (3 lata podstawowej gwarancji plus dodatkowe 2 lata bezpłatnego ubezpieczenia kosztów napraw).
Suzuki SX4 S-Cross Hybrid – podsumowanie
Jestem miło zaskoczony nowym hybrydowym napędem SX4 S-Crossa. Silnik mimo mniejszej mocy nadal zapewnia autu dobrą dynamikę, świetnie reaguje na gaz już od niskich obrotów, nie jest hałaśliwy i co ważne odczuwalnie spadło zużycie paliwa. Choć SX4 S-Cross nie już najmłodszym autem, to pod względem prowadzenie czy funkcjonalności nie odczuwa się z tego tytułu żadnego dyskomfortu. Wręcz przeciwnie, byłem nawet zadowolony, że podczas jazdy nie musiałem szukać przycisku dezaktywującego asystenta utrzymania pasa ruchu...
To nam się podoba: przestronna kabina, bogate wyposażenie seryjne, pewne prowadzenie, niezły komfort jazdy, rozsądna cena zakupu, 5-letnia ochrona gwarancyjna, dynamiczny i oszczędny silnik.
To nam się nie podoba: nie najmłodsza już konstrukcja (brak systemu utrzymania pasa ruchu), twarde tworzywa w desce rozdzielczej, brak pokrętła głośności.
SX4 S-Cross Hybrid 1.4 Boosterjet – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 + miękka hybryda |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1373 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 129/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 235/2000-3000 |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Marka opon testowanego auta | Continental ContiEocontact 5 |
Rozmiar opon | 215/55 R 17 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1180/605 |
Poj. bagażnika (l) | 430-1269 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 47 |
SX4 S-Cross Hybrid 1.4 Boosterjet – osiągi
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Spalanie w mieście (NEDC) | 5,3 l/100 km |
poza miastem (NEDC) | 4,3 l/100 km |
średnie (NEDC) | 4,6 l/100 km |
Emisja CO2 (NEDC) | 105 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1020 km |
Min. średnica zawracania | 10,8 m |
SX4 S-Cross Hybrid 1.4 Boosterjet – wyposażenie
Wersja | Elegance |
7 airbagów/ostrzeganie o kolizji | S/S |
Klima aut. 2-stref./refl. LED | S/S |
System multimed./nawigacja | S/S |
Dostęp bezkluczykowy/wsp. ruszania pod górę | S/S |
Kamera cofania/tempomat adaptacyjny | S/S |
Podgrzewane fotele przednie | S |
Lakier metalik/17-calowe felgi | 2290 zł/S |
Regulowany kąt pochylenia kanapy | S |
SX4 S-Cross Hybrid 1.4 Boosterjet – gwarancje/ceny
Cena podst. testowanej wersji/testowanego egzemplarza z opcjami | 78 900/81 190 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km (5 lat ochrony serwisowej) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |