- Toyota RAV4 występuje z napędem na przednią oś lub 4x4. W ofercie są benzyniaki i hybryda.
- W 4x4 są siniki: z przodu benzyniak 2.5/176 KM i elektryczny 120, z tyłu – elektryk 55 KM.
- Średnio na naszej trasie pomiarowej RAV4 2.5 Hybrid AWD-i zużyło 7,8 l/100 km.
Zdecydowana większość kupowanych SUV-ów to wersje z napędem na jedną oś. Takie auta są nie tylko tańsze w zakupie, lecz także oszczędniejsze. Testując RAV4 2.5 Hybrid, przeanalizujemy koszty, a także sprawdzimy, jak jest zbudowany napęd AWD-i i w jakich warunkach docenia się jego obecność.
Cennik RAV4 rozpoczyna się od kwoty 111 900 zł. Tyle zapłacicie za wersję Active z benzyniakiem 2.0/173 KM i przednim napędem. Kto marzy o 4x4 z tym silnikiem, musi wydać minimum 131 900 zł. Nas jednak interesuje odmiana hybrydowa 4x4, a to oznacza wydatek aż 147 900 zł.
Toyota RAV4 – dopłata do 4x4 to 10 tys. zł
Prawie 150 000 zł to dużo jak za bazową wersję kompaktowego SUV-a 4x. Osoby chcące poczuć się „jakby luksusowo” za „wypasioną” Toyotę zapłacą nawet o 50 000 zł więcej (patrz cena testowanego modelu). Tym bardziej więc zakup napędu 4x4 trzeba dobrze przemyśleć. Czy będzie potrzebny i czy uda się go wykorzystać? Jeśli jesteście osobami aktywnymi, jeżdżącymi regularnie na narty w Alpy, mającymi działkę w lesie lub nad jeziorem, to na pewno warto. Jeśli poruszacie się wyłącznie po asfalcie – nie ma sensu!
Choć dopłata za napęd 4x4 jest taka sama w RAV4 benzynowym i hybrydowym (10 000 zł), to jednak oba systemy różnią się konstrukcją. Z klasycznym silnikiem w napędzie AWD wykorzystywane jest sprzęgło wielopłytkowe, w hybrydowym z kolei przy każdej osi zamontowano silnik(i). Z przodu są dwa: 2,5-litrowy benzyniak (176 KM) i elektryczny 120 KM, z tyłu – niespełna 55-konny elektryk. Potrafią one pracować niezależnie od siebie lub równolegle razem. Można więc jechać wyłącznie na benzyniaku (np. na autostradzie ze stałą prędkością), tylko na elektryku (np. w korku, ale w trasie), wykorzystując obie jednostki znajdujące się przy przedniej osi (w sytuacji przyspieszania) lub wszystkie trzy naraz (na śliskich nawierzchniach).
Toyota RAV4 – oszczędny w mieście
Na suchym asfalcie zalet AWD-i praktycznie nie zauważycie. W czasie delikatnej jazdy miejskiej auto jest niezwykle oszczędne (spal. ok. 6 l/100 km), w trasie, w zależności od prędkości i „nogi” kierowcy, benzyniak zużyje od 6 do 9 l/100 km. Średnio na naszej trasie pomiarowej RAV4 2.5 Hybrid AWD-i zużyło 7,8 l/100 km, co wobec mocy 222 KM wypada rozsądnie. Poza spalaniem naszą uwagę zwróciło nieco inne zachowanie auta.
Dodatkowy silnik przy tylnej osi zwiększył ciężar SUV-a, co z jednej strony korzystnie wpłynęło na międzyosiowy rozkład mas, z drugiej – sprawiło, że pojazd był ociężały w prowadzeniu. Tę niedogodność odczuliśmy nie tylko podczas dynamicznej jazdy, lecz także na nierównościach, kiedy to nadwozie nieprzyjemnie się bujało. Inną sprawą pozostaje jeszcze zachowanie się auta na zakrętach. Ponieważ na przednią oś trafia znacznie więcej momentu obrotowego niż na tylną, charakterystyka prowadzenia RAV4 AWD-i jest podsterowna.
Toyota RAV4 – jak się sprawdza poza asfaltem?
Nas interesowało także zachowanie się hybrydowego napędu 4x4 w terenie. Próba ruszenia w grząskim piasku powiodła się, ale odczuwalne było opóźnienie związane z uruchomieniem tylnego elektryka. Samochód jednak się nie zakopał. Terenowej jeździe nie sprzyjają także niewielki prześwit 190 mm (mniejszy o 5 mm niż w benzyniaku) ani wyższa masa.
To nam się podoba: mocny napęd, przestronna kabina, spory kufer, duża masa holowanej przyczepy (jak na hybrydę), umiarkowane spalanie.
To nam się nie podoba: opóźniona reakcja napędu na gaz, hałaśliwy silnik, duże ruchy nadwozia na dziurach, za nisko osadzona kanapa.
Toyota RAV4 – moim zdaniem
Powtórzę się: jeśli nie masz potrzeb, to nie ma sensu wydawać 10 000 zł na napęd 4x4. Nie chodzi tylko o finanse. Przednionapędowy model jest zwinniejszy w prowadzeniu i bardziej komfortowy. Napęd AWD-i, owszem, pomaga ruszyć na śliskich nawierzchniach, ale nie czyni hybrydowego RAV4 dzielną terenówką. Duża różnica w przekazywaniu mocy na poszczególne osie nie daje mu przewagi względem SUV-ów z klasycznym AWD.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s |
0-100 km/h | 7,9 s |
0-130 km/h | 12,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1709/516 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. |
Śr. zawrac. (w lewo/w prawo) | 11,6/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,9 m (opony letnie) |
gorące | 37,8 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 7,8 l/100 km |
Zasięg | 700 km |
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika/rozrząd | poprzecz. z przodu/łańcuch |
Wtrysk | pośredni i bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 2487 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 178/5700 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 221/3600 |
Moc silnika elektr. (KM) | 120 |
Mom. obr. silnika elektr. (Nm) | 202 |
Łączna moc układu (KM) | 222 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 8,1/180 |
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 5,9/134 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | bezstopniowa/4x4 |
Masa przyczepy z ham./bez (kg) | 1650/750 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 580-1690 |
Marka i model opon test. auta (kg) | Bridgestone Alenza H/L 33 |
Rozmiar opon | 225/60 R 18 |
Wyposażenie (Executive)
Airbagi/system unikania kolizji | S (7)/S |
Utrzym. pasa/adaptacyjny temp. | S/S |
Rozpozn. znaków/monitor uwagi | S/S |
Klima aut. 2-stref./kamera cofania | S/S |
Podgrzew. fotele/sys. multimedialny | S (4)/S |
Refl. LED/alufelgi/lakier metaliczny | S/S (18-cal.)/2900 zł |
Ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 187 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (5 l. el. hybryd.)/12 l. |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 199 900 zł |