Auto Świat Testy Porównania samochodów Toyota RAV4 kontra Lexus UX i Honda CR-V – trzy pomysły na hybrydowego SUV-a

Toyota RAV4 kontra Lexus UX i Honda CR-V – trzy pomysły na hybrydowego SUV-a

Hybrydowe SUV-y z napędem na obie osie chcą nam pokazać, że oszczędzanie jest możliwe także bez oleju napędowego. Testujemy trzy modele z Azji i sprawdzamy, jak się spisują, ile kosztują oraz czy są równie funkcjonalne, jak wersje z silnikiem Diesla.

Hybrydowe SUV-y z AzjiAuto Bild
  • Lexus UX 250h E-Four: moc systemowa 184 KM, śr. spalanie: 6,5 l/100 km, cena: od 173 000 zł.
  • Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD: moc systemowa 222 KM, śr. spalanie: 7,8 l/100 km, cena: 145 900 zł.
  • Honda CR-V i-MMD HY. AWD: moc systemowa 184 KM, śr. spalanie: 7,9 l/100 km, cena: od 161 000 zł.

Technika hybrydowego napędu jest inna w każdym z SUV-ów dzisiejszego porównania. Układ hybrydowy Hondy CR-V, nazwany i-MMD, jest niestandardowy. Wykorzystuje dobrze znaną jednostkę benzynową 2.0 i-VTEC i dwa silniki elektryczne. Co ciekawe, spalinowy motor przeważnie nie napędza kół. W trybie hybrydowym jedynie wytwarza energię, która trafia do generatora/silnika elektrycznego, a następnie do motoru elektrycznego napędzającego wszystkie koła. W trybie Engine Drive benzyniak przekazuje napęd bezpośrednio na koła za pośrednictwem sprzęgła blokującego.

Hybrydowe SUV-y z Azji – Lexus i Toyota mają inne silniki

Lexus UX 250h ma pod maską 2-litrowy motor na benzynę, a wspomagają go dwa silniki-generatory, połączone z nim przekładnią planetarną. Całość działa jak skrzynia bezstopniowa. Pod maską Toyoty RAV4 pracuje większy, 2,5-litrowy benzyniak wraz ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym – oba przekazują napęd na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator, który współpracuje z układem hybrydowym.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

We wszystkich hybrydowych SUV-ach przyzwyczajenia wymaga relacja rozwoju hałasu jednostki napędowej do przełożenia napędu. W praktyce cała trójka przekonuje wysokim komfortem jazdy i płynnością ruszania – lepiej się nie da. To samo dotyczy współpracy silnika spalinowego z jednostką elektryczną (ewentualnie: jednostkami elektrycznymi).

Mniej harmonijnie pracują za to hamulce – w każdym z testowanych samochodów życzylibyśmy sobie więcej płynności w pracy układu hamulcowego, a także większej skuteczności. Bardzo przekonująca jest za to wydajność napędu: w obliczu osiągów testowanych modeli wyniki spalania w granicach 8 l/100 km są satysfakcjonujące. Hybryda w SUV-ie ma zatem sens. A o tym, która z marek najlepiej sobie z tym wyzwaniem radzi, przeczytacie w opisach aut.

Hybrydowe SUV-y z Azji – Lexus UX 250h E-Four

Lexus UX 250h
Lexus UX 250hAuto Bild

Elegancki design jest, niestety, okupiony stratą praktycznych walorów nadwozia. W tym porównaniu Lexus jest co prawda najmniejszy, ale długość 4,5 m też nie czyni go małym samochodem. W środku za to można się tak poczuć. Dotyczy to nie tylko ciasnej tylnej kanapy, lecz także niewielkiej ilości miejsca nad głowami w przednim rzędzie. Podczas pokonywania wyboistych dróg wyżsi pasażerowie mogą uderzać o dach.

Po równych drogach UX jeździ lekko i przyjemnie. Jednak wraz z pogorszeniem nawierzchni ujawniają się sztywna natura i krótki skok zawieszenia. Mimo to podoba nam się styl tego indywidualisty. Jeszcze więcej sympatii budziłby, gdyby reakcja układu napędowego na pedał przyspieszenia nie była tak opóźniona (i to mimo silnika elektrycznego). I gdyby przy wzroście 185 cm dało się znaleźć sensowną pozycję za kierownicą. Kojąco na nerwy działa za to oszczędność napędu.

Lexus UX 250h – to nam się podoba: niezależny charakter, niskie spalanie w obliczu wysokiej masy, 5 lat gwarancji.

Lexus UX 250h – to nam się nie podoba: ilość miejsca jak w aucie miejskim, najdroższy w zestawieniu, kiepskie dozowanie siły hamowania.

Lexus UX 250h – ciekawostki

Lexus w grudniu 2019 r. osiągnął na europejskich rynkach sprzedaży pół miliona SUV-ów. Napęd hybrydowy w SUV-ach tej marki wybiera aż 96 proc. klientów. W 2020 r. zadebiutuje UX 300e – pierwszy elektryczny model marki (moc 204 KM, przysp. 0-100 km/h w 8 s, akumulator 54,3 kWh, zasięg EV 360 km).

Hybrydowe SUV-y z Azji – Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD

Toyota RAV4 Hybrid
Toyota RAV4 HybridAuto Bild

RAV4 to pomocny typ: oferuje dużo miejsca dla podróżnych, ma największy w porównaniu bagażnik i najmocniejszy zespół napędowy. Do tego wszystkiego jeszcze zadowala się zupełnie rozsądnymi ilościami paliwa. Duży, czterocylindrowy silnik pod obciążeniem lubi trochę pohałasować, ale poza tym jest dobrze zestrojony.

W kwestii stabilności jazdy sprawy mają się inaczej. Na mokrej jezdni ESP dość późno i niezdecydowanie ingeruje. W niektórych sytuacjach wymaga to wykonania szybkiej kontry kierownicą – elektronika powinna sobie lepiej radzić. Na suchej nawierzchni ten problem nie występował. Nie najlepsze wrażenie zrobiło na nas też zawieszenie, które na nierównościach wprawia karoserię w bujanie – są na rynku SUV-y, które zachowują się stabilniej. Ale przewaga, którą wypracowały napęd i nadwozie, oraz najniższa cena sprawiają, że zakup RAV4 ma sens.

Toyota RAV4 Hybrid – to nam się podoba: mocny napęd, przestronna kabina, duża masa holowanej przyczepy, umiarkowane spalanie.

Toyota RAV4 Hybrid – to nam się nie podoba: opóźniona reakcja napędu na gaz, hałaśliwy napęd, duże ruchy nadwozia na dziurach.

Toyota RAV4 Hybrid – ciekawostki

W pierwszych 10 miesiącach 2019 r. RAV4 było najczęściej kupowanym SUV-em i trzecim najlepiej sprzedającym się autem na świecie. Wersja hybrydowa stanowiła w 2019 r. niemal 67 proc. jego sprzedaży. W 2. połowie 2020 r. zadebiutuje na rynku RAV4 w wersji Plug-in Hybrid (306 KM, 0-100 km/h w 6,2 s, zasięg EV 65 km).

Hybrydowe SUV-y z Azji – Honda CR-V i-MMD Hybrid AWD

Honda CR-V i-MMD Hybrid AWD
Honda CR-V i-MMD Hybrid AWDAuto Bild

Honda już od lat zajmuje się napędami hybrydowymi i CR-V jest kolejną dobrą konstrukcją korzystającą z długich doświadczeń. Co prawda, konkurenci zużywają nieco mniej paliwa, ale za to CR-V błyszczy wyższym komfortem jazdy i akustycznym. Dwulitrowy silnik sprawia wrażenie mało walecznego, ale czyni swoją powinność przyjemnie w tle.

Mimo niższej mocy osiągi są w zupełności wystarczające. Ponadto testowy egzemplarz wykazał się lepszymi osiągami niż w katalogu. O wiele ważniejsze jednak jest harmonijne zestrojenie zawieszenia, które pozytywnie wyróżnia się na tle rywali. Obsługa przekładni przyciskami może wydawać się nietypowa, ale łatwo można do nich przywyknąć. Kierowca może łopatkami regulować poziom rekuperacji – szczególnie przydatne, kiedy mamy możliwość dotoczenia się przed zatrzymaniem. Przyzwoita przestronność dopełnia listę zalet CR-V.

Honda CR-V Hybrid – to nam się podoba: zestrojenie zawieszenia i napędu, najlepsze hamulce, dużo komfortu i przestrzeni.

Honda CR-V Hybrid – to nam się nie podoba: niewielka masa holowanej przyczepy, nieco wyższe spalanie, cena zakupu.

Honda CR-V Hybrid – ciekawostki

Honda hybrydową wersję modelu CR-V wprowadziła na rynek na początku 2019 roku. Do 2025 roku chce przesunąć 100 proc. europejskiej sprzedaży na modele z napędami wykorzystującymi silniki elektryczne. Systemy hybrydowe odegrają kluczową rolę w osiągnięciu tego celu. CR-V Hybrid w trybie EV ma zasięg do 2 km.

WYNIKI TESTU Honda CR-V Hybrid 2.0 Lexus UX 250h Toyota RAV4 2.5 Hybrid
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 3,3 s 2,9 s
0-100 km/h 8,7 s 9,1 s 7,9 s
0-130 km/h 15,3 s 14,7 s 12,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,5 s (aut.) 4,9 s (aut.) 4,2 s (aut.)
80-120 km/h 6,6 s (aut) 6,2 s (aut.) 5,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1726/549 kg 1629/481 kg 1709/516 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 57/43 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,4/11,7 m 11,1/11,0 m 11,6/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 37,5 m 38,2 m 37,9 m
ze 100 km/h (gorące) 36,8 m 37,9 m 37,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A) 57 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 7,9 l/100 km 6,5 l/100 km 7,8 l/100 km
Zasięg 710 km 650 km 700 km
DANE PRODUCENTA Honda CR-V Hybrid 2.0 Lexus US 250h Toyota RAV4 2.5 Hybrid
Silnik: typ/cylindry/zawory benz. R4/16 + elektr. benz. R4/16 + elektr. benz. R4/16 + elektr.
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk mieszany/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1993 1987 2487
Moc maksymalna (KM/obr./min) 145/6200 152/6000 178/5700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 175/4000 190/4400 221/3600
Całkowita moc systemu hybryd. (KM) 184 184 222
Prędkość maksymalna (km/h) 180 177 180
Skrzynia biegów E-CVT (brak skrzyni) E-CVT E-CVT
Napęd 4.10.2004 4.10.2004 4.10.2004
Pojemność bagażnika (l) 497-1638 283-1194 580-1690
Pojemność zbiornika paliwa (l) 57 43 55
Marka i model opon testowanego auta Bridgest. Dueler H/L 33 Bridgestone Turanza T 005A Bridgestone Alenza H/L 33
Rozmiar opon testowanego auta 235/60 R 18 225/50 R 18 225/60 R 18
Śr. spalanie (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 7,3/168 5,7/135 5,6/130
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 750/600 750/750 1650/750
WYPOSAŻENIE Honda CR-V Hybrid 2.0 Lexus US 250h Toyota RAV4 2.5 Hybrid
Airbagi/system unikania kolizji S (6)/S S (7)/S S (7)/S
Utrzym. pasa ruchu/adaptacyjny temp. S/S S/S S/S
Rozpozn. znaków drog./monitorow. uwagi S/S S/S S/S
Klimatyzacja aut. 2-stref./kamera cofania S/S S/S S/3900 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele/system multimedialny S/S 2600 zł/S N/S
Reflektory LED/alufelgi/lakier metaliczny S/S (18-cal.)/2500 zł S/S (17-cal.)/4500 zł S/S (17-cal.)/2900 zł
GWARANCJA/CENY Honda CR-V Hybrid 2.0 Lexus US 250h Toyota RAV4 2.5 Hybrid
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 5 lat (100 tys. km)/12 lat 5 lat (100 tys. km)/12 lat 5 lat (100 tys. km)/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok co 15 tys. km lub rok co 15 tys. km lub rok
Cena wersji podstawowej (rocznik 2020) 161 000 zł (Elegance) 173 000 zł (Elegance) 145 900 zł (Active)
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 5 lat (100 tys. km)/12 lat 5 lat (100 tys. km)/12 lat 5 lat (100 tys. km)/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok co 15 tys. km lub rok co 15 tys. km lub rok

Hybrydowe SUV-y z Azji – podsumowanie

Hybrydowe SUV-y dynamiką, funkcjonalnością i sposobem prowadzenia dorównują ich odpowiednikom wyposażonym w klasyczne źródła napędu. Są, niestety, kosztowne, poza tym poważnym mankamentem hybryd z punktu widzenia niektórych nabywców SUV-ów jest niewielka masa holowanej przyczepy.

Hybrydowe SUV-y z Azji – Mitsubishi Outlander Plug-In jeszcze w I kwartale 2020 r.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
Mitsubishi Outlander Plug-in HybridŻródło: Auto Świat

Mitsubishi outlander Plug-IN Hybrid:

• Moc systemu: 224 KM

• Średnie spalanie: 8,9 l/100 km

Kiedy ruszamy z naładowaną baterią, silnik spalinowy wkracza do akcji dopiero po 45 km. Działa to całkiem dobrze i obniża zużycie do 6,2 l/100 km. Z pustymi akumulatorami pali aż 8,9 l. Z reguły dwa silniki elektryczne napędzają obie osie. Jednostka spalinowa potrafi też kierować moment tylko na przednie koła. Dobre wrażenie robi zawieszenie.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków