- Lexus UX 250h E-Four: moc systemowa 184 KM, śr. spalanie: 6,5 l/100 km, cena: od 173 000 zł.
- Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD: moc systemowa 222 KM, śr. spalanie: 7,8 l/100 km, cena: 145 900 zł.
- Honda CR-V i-MMD HY. AWD: moc systemowa 184 KM, śr. spalanie: 7,9 l/100 km, cena: od 161 000 zł.
- Hybrydowe SUV-y z Azji – Lexus i Toyota mają inne silniki
- Hybrydowe SUV-y z Azji – Lexus UX 250h E-Four
- Hybrydowe SUV-y z Azji – Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD
- Hybrydowe SUV-y z Azji – Honda CR-V i-MMD Hybrid AWD
- Hybrydowe SUV-y z Azji – podsumowanie
- Hybrydowe SUV-y z Azji – Mitsubishi Outlander Plug-In jeszcze w I kwartale 2020 r.
Technika hybrydowego napędu jest inna w każdym z SUV-ów dzisiejszego porównania. Układ hybrydowy Hondy CR-V, nazwany i-MMD, jest niestandardowy. Wykorzystuje dobrze znaną jednostkę benzynową 2.0 i-VTEC i dwa silniki elektryczne. Co ciekawe, spalinowy motor przeważnie nie napędza kół. W trybie hybrydowym jedynie wytwarza energię, która trafia do generatora/silnika elektrycznego, a następnie do motoru elektrycznego napędzającego wszystkie koła. W trybie Engine Drive benzyniak przekazuje napęd bezpośrednio na koła za pośrednictwem sprzęgła blokującego.
Hybrydowe SUV-y z Azji – Lexus i Toyota mają inne silniki
Lexus UX 250h ma pod maską 2-litrowy motor na benzynę, a wspomagają go dwa silniki-generatory, połączone z nim przekładnią planetarną. Całość działa jak skrzynia bezstopniowa. Pod maską Toyoty RAV4 pracuje większy, 2,5-litrowy benzyniak wraz ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym – oba przekazują napęd na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator, który współpracuje z układem hybrydowym.
We wszystkich hybrydowych SUV-ach przyzwyczajenia wymaga relacja rozwoju hałasu jednostki napędowej do przełożenia napędu. W praktyce cała trójka przekonuje wysokim komfortem jazdy i płynnością ruszania – lepiej się nie da. To samo dotyczy współpracy silnika spalinowego z jednostką elektryczną (ewentualnie: jednostkami elektrycznymi).
Mniej harmonijnie pracują za to hamulce – w każdym z testowanych samochodów życzylibyśmy sobie więcej płynności w pracy układu hamulcowego, a także większej skuteczności. Bardzo przekonująca jest za to wydajność napędu: w obliczu osiągów testowanych modeli wyniki spalania w granicach 8 l/100 km są satysfakcjonujące. Hybryda w SUV-ie ma zatem sens. A o tym, która z marek najlepiej sobie z tym wyzwaniem radzi, przeczytacie w opisach aut.
Hybrydowe SUV-y z Azji – Lexus UX 250h E-Four
Elegancki design jest, niestety, okupiony stratą praktycznych walorów nadwozia. W tym porównaniu Lexus jest co prawda najmniejszy, ale długość 4,5 m też nie czyni go małym samochodem. W środku za to można się tak poczuć. Dotyczy to nie tylko ciasnej tylnej kanapy, lecz także niewielkiej ilości miejsca nad głowami w przednim rzędzie. Podczas pokonywania wyboistych dróg wyżsi pasażerowie mogą uderzać o dach.
Po równych drogach UX jeździ lekko i przyjemnie. Jednak wraz z pogorszeniem nawierzchni ujawniają się sztywna natura i krótki skok zawieszenia. Mimo to podoba nam się styl tego indywidualisty. Jeszcze więcej sympatii budziłby, gdyby reakcja układu napędowego na pedał przyspieszenia nie była tak opóźniona (i to mimo silnika elektrycznego). I gdyby przy wzroście 185 cm dało się znaleźć sensowną pozycję za kierownicą. Kojąco na nerwy działa za to oszczędność napędu.
Lexus UX 250h – to nam się podoba: niezależny charakter, niskie spalanie w obliczu wysokiej masy, 5 lat gwarancji.
Lexus UX 250h – to nam się nie podoba: ilość miejsca jak w aucie miejskim, najdroższy w zestawieniu, kiepskie dozowanie siły hamowania.
Lexus UX 250h – ciekawostki
Lexus w grudniu 2019 r. osiągnął na europejskich rynkach sprzedaży pół miliona SUV-ów. Napęd hybrydowy w SUV-ach tej marki wybiera aż 96 proc. klientów. W 2020 r. zadebiutuje UX 300e – pierwszy elektryczny model marki (moc 204 KM, przysp. 0-100 km/h w 8 s, akumulator 54,3 kWh, zasięg EV 360 km).
Hybrydowe SUV-y z Azji – Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD
RAV4 to pomocny typ: oferuje dużo miejsca dla podróżnych, ma największy w porównaniu bagażnik i najmocniejszy zespół napędowy. Do tego wszystkiego jeszcze zadowala się zupełnie rozsądnymi ilościami paliwa. Duży, czterocylindrowy silnik pod obciążeniem lubi trochę pohałasować, ale poza tym jest dobrze zestrojony.
W kwestii stabilności jazdy sprawy mają się inaczej. Na mokrej jezdni ESP dość późno i niezdecydowanie ingeruje. W niektórych sytuacjach wymaga to wykonania szybkiej kontry kierownicą – elektronika powinna sobie lepiej radzić. Na suchej nawierzchni ten problem nie występował. Nie najlepsze wrażenie zrobiło na nas też zawieszenie, które na nierównościach wprawia karoserię w bujanie – są na rynku SUV-y, które zachowują się stabilniej. Ale przewaga, którą wypracowały napęd i nadwozie, oraz najniższa cena sprawiają, że zakup RAV4 ma sens.
Toyota RAV4 Hybrid – to nam się podoba: mocny napęd, przestronna kabina, duża masa holowanej przyczepy, umiarkowane spalanie.
Toyota RAV4 Hybrid – to nam się nie podoba: opóźniona reakcja napędu na gaz, hałaśliwy napęd, duże ruchy nadwozia na dziurach.
Toyota RAV4 Hybrid – ciekawostki
W pierwszych 10 miesiącach 2019 r. RAV4 było najczęściej kupowanym SUV-em i trzecim najlepiej sprzedającym się autem na świecie. Wersja hybrydowa stanowiła w 2019 r. niemal 67 proc. jego sprzedaży. W 2. połowie 2020 r. zadebiutuje na rynku RAV4 w wersji Plug-in Hybrid (306 KM, 0-100 km/h w 6,2 s, zasięg EV 65 km).
Hybrydowe SUV-y z Azji – Honda CR-V i-MMD Hybrid AWD
Honda już od lat zajmuje się napędami hybrydowymi i CR-V jest kolejną dobrą konstrukcją korzystającą z długich doświadczeń. Co prawda, konkurenci zużywają nieco mniej paliwa, ale za to CR-V błyszczy wyższym komfortem jazdy i akustycznym. Dwulitrowy silnik sprawia wrażenie mało walecznego, ale czyni swoją powinność przyjemnie w tle.
Mimo niższej mocy osiągi są w zupełności wystarczające. Ponadto testowy egzemplarz wykazał się lepszymi osiągami niż w katalogu. O wiele ważniejsze jednak jest harmonijne zestrojenie zawieszenia, które pozytywnie wyróżnia się na tle rywali. Obsługa przekładni przyciskami może wydawać się nietypowa, ale łatwo można do nich przywyknąć. Kierowca może łopatkami regulować poziom rekuperacji – szczególnie przydatne, kiedy mamy możliwość dotoczenia się przed zatrzymaniem. Przyzwoita przestronność dopełnia listę zalet CR-V.
Honda CR-V Hybrid – to nam się podoba: zestrojenie zawieszenia i napędu, najlepsze hamulce, dużo komfortu i przestrzeni.
Honda CR-V Hybrid – to nam się nie podoba: niewielka masa holowanej przyczepy, nieco wyższe spalanie, cena zakupu.
Honda CR-V Hybrid – ciekawostki
Honda hybrydową wersję modelu CR-V wprowadziła na rynek na początku 2019 roku. Do 2025 roku chce przesunąć 100 proc. europejskiej sprzedaży na modele z napędami wykorzystującymi silniki elektryczne. Systemy hybrydowe odegrają kluczową rolę w osiągnięciu tego celu. CR-V Hybrid w trybie EV ma zasięg do 2 km.
WYNIKI TESTU | Honda CR-V Hybrid 2.0 | Lexus UX 250h | Toyota RAV4 2.5 Hybrid |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 3,3 s | 2,9 s |
0-100 km/h | 8,7 s | 9,1 s | 7,9 s |
0-130 km/h | 15,3 s | 14,7 s | 12,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,5 s (aut.) | 4,9 s (aut.) | 4,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,6 s (aut) | 6,2 s (aut.) | 5,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1726/549 kg | 1629/481 kg | 1709/516 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 57/43 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,4/11,7 m | 11,1/11,0 m | 11,6/11,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,5 m | 38,2 m | 37,9 m |
ze 100 km/h (gorące) | 36,8 m | 37,9 m | 37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Zasięg | 710 km | 650 km | 700 km |
DANE PRODUCENTA | Honda CR-V Hybrid 2.0 | Lexus US 250h | Toyota RAV4 2.5 Hybrid |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. R4/16 + elektr. | benz. R4/16 + elektr. | benz. R4/16 + elektr. |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk mieszany/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1993 | 1987 | 2487 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 145/6200 | 152/6000 | 178/5700 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 175/4000 | 190/4400 | 221/3600 |
Całkowita moc systemu hybryd. (KM) | 184 | 184 | 222 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 177 | 180 |
Skrzynia biegów | E-CVT (brak skrzyni) | E-CVT | E-CVT |
Napęd | 4.10.2004 | 4.10.2004 | 4.10.2004 |
Pojemność bagażnika (l) | 497-1638 | 283-1194 | 580-1690 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 57 | 43 | 55 |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgest. Dueler H/L 33 | Bridgestone Turanza T 005A | Bridgestone Alenza H/L 33 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/60 R 18 | 225/50 R 18 | 225/60 R 18 |
Śr. spalanie (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 7,3/168 | 5,7/135 | 5,6/130 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 750/600 | 750/750 | 1650/750 |
WYPOSAŻENIE | Honda CR-V Hybrid 2.0 | Lexus US 250h | Toyota RAV4 2.5 Hybrid |
Airbagi/system unikania kolizji | S (6)/S | S (7)/S | S (7)/S |
Utrzym. pasa ruchu/adaptacyjny temp. | S/S | S/S | S/S |
Rozpozn. znaków drog./monitorow. uwagi | S/S | S/S | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-stref./kamera cofania | S/S | S/S | S/3900 zł (pakiet) |
Podgrzewane fotele/system multimedialny | S/S | 2600 zł/S | N/S |
Reflektory LED/alufelgi/lakier metaliczny | S/S (18-cal.)/2500 zł | S/S (17-cal.)/4500 zł | S/S (17-cal.)/2900 zł |
GWARANCJA/CENY | Honda CR-V Hybrid 2.0 | Lexus US 250h | Toyota RAV4 2.5 Hybrid |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 5 lat (100 tys. km)/12 lat | 5 lat (100 tys. km)/12 lat | 5 lat (100 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok | co 15 tys. km lub rok | co 15 tys. km lub rok |
Cena wersji podstawowej (rocznik 2020) | 161 000 zł (Elegance) | 173 000 zł (Elegance) | 145 900 zł (Active) |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 5 lat (100 tys. km)/12 lat | 5 lat (100 tys. km)/12 lat | 5 lat (100 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok | co 15 tys. km lub rok | co 15 tys. km lub rok |
Hybrydowe SUV-y z Azji – podsumowanie
Hybrydowe SUV-y dynamiką, funkcjonalnością i sposobem prowadzenia dorównują ich odpowiednikom wyposażonym w klasyczne źródła napędu. Są, niestety, kosztowne, poza tym poważnym mankamentem hybryd z punktu widzenia niektórych nabywców SUV-ów jest niewielka masa holowanej przyczepy.
Hybrydowe SUV-y z Azji – Mitsubishi Outlander Plug-In jeszcze w I kwartale 2020 r.
Mitsubishi outlander Plug-IN Hybrid:
• Moc systemu: 224 KM
• Średnie spalanie: 8,9 l/100 km
Kiedy ruszamy z naładowaną baterią, silnik spalinowy wkracza do akcji dopiero po 45 km. Działa to całkiem dobrze i obniża zużycie do 6,2 l/100 km. Z pustymi akumulatorami pali aż 8,9 l. Z reguły dwa silniki elektryczne napędzają obie osie. Jednostka spalinowa potrafi też kierować moment tylko na przednie koła. Dobre wrażenie robi zawieszenie.
Galeria zdjęć
Lexus UX 250h E-Four, Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD, Honda CR-V i-MMD Hybrid AWD, czyli trzy pomysły na ekonomicznego SUV-a.
Dzięki kompaktowym wymiarom Lexus UX sprawia wrażenie najbardziej sportowego SUV-a wśród porównywanych aut.
Lexus UX 250h ma najmniejszy rozstaw osi wśród porównywanych aut (2640 mm).
Oryginalna stylistyka i dobrej jakości tworzywa.
Obsługa touchpada (pole obok lewarka) jest skomplikowana, skokowo działający kursor odciąga uwagę od prowadzenia.
Selektor trybów jazdy (Eco, Normal, Sport) należy do wyposażenia seryjnego. Adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywności (AVS) z dodatkowym trybem jazdy w opcji za 8900 zł.
Wśród hybrydowych SUV-ów Honda sprawia najbardziej spójne wrażenie.
Jest przestronna, świetnie się ją prowadzi i ma udany hybrydowy napęd.
Obsługa systemu multimedialnego oraz operowanie przyciskami sterującymi pracą przekładni wymagają przyzwyczajenia.
Powściągliwe wciskanie gazu napęd hybrydowy w CR-V nagradza spalaniem w granicach 5 l/100 km.
Optymalną wydajność jazdy uzyskacie dzięki trybom: EV, Econ i Sport.
Mimo największego (2,5 l) i najmocniejszego napędu hybrydowego (222 KM) RAV4 jeździ całkiem oszczędnie (7,8 l/100 km).
Hybrydowy RAV4 występuję zarówno wersji 4x4 (testowany) jak i odmianie z przednim napędem.
Szkoda, że niektóre przełączniki nie są podświetlone.
Na ekranie multimediów w czytelny sposób można obserwować przepływ energii.
W 4,6-metrowym nadwoziu SUV-a wygospodarowano dużo przestrzeni dla podróż- nych w obu rzędach foteli. Bagażnik hybrydowego RAV4 jest taki sam, jak w odmianach z silnikami benzynowymi (580 l).
Podsumowanie: Lexus UX 250h E-Four – styl Indywidualisty. Toyota RAV4 Hybrid 2.5 AWD – mocny i oszczędny napęd., Honda CR-V i-MMD Hybrid AWD – spójne wrażenie.