• Koncern Toyoty planuje najpóźniej do 2035 r. osiągnąć zerową emisyjność wszystkich samochodów oferowanych w Europie Zachodniej
  • Podczas Kenshiki Forum 2021 japoński koncern zaprezentował Toyotę Yaris GR H2, która napędzana jest spalinowym silnikiem zasilanym przez wodór
  • W Yarisie GR H2 pracuje doładowany, 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Koncern Toyoty prognozuje, że w 2021 r., odniesie rynkowy sukces w Europie, gdzie pierwszy raz zajmie 2. miejsce pod względem sprzedanych modeli. Sprzedaż Toyoty stanowi 6,3 proc. rynku, a świetny wynik to przede wszystkim zasługa trzech modeli – Yarisa (pierwsze miejsce w klasie), Corolli (drugie miejsce w klasie) oraz Aygo (trzecie miejsce w klasie).

Koncern Toyoty jest liderem pod względem oferty samochodów hybrydowych. Japończycy mocno pracują również nad samochodami elektrycznymi – zarówno zasilanymi wodorem, jak i czerpiącymi energię z akumulatorów. Wszystko po to żeby najpóźniej w 2035 roku osiągnąć zerowy poziom emisji.

Oczywiście dążenie do tego wyniku będzie stopniowe. W 2025 r. sprzedawane w zachodniej Europie pojazdy o zerowej emisji mają stanowić 10 proc. wszystkich oferowanych modeli. W 2030 r. aut tego typu ma być 50 proc. i wreszcie najpóźniej w 2035 r. 100 proc. oferowanych samochodów nie będzie emitowało trujących związków. Jednocześnie przedstawiciele koncernu mają ambicje aby ten cel zrealizować wcześniej.

Do osiągnięcia tak ambitnych celów niezbędne są nowoczesne modele z ekologicznymi napędami. Jednym z takich samochodów jest z pewnością sportowa Toyota Yaris GR H2, w której jako paliwo wykorzystano wodór.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Toyota Yaris GR H2 – sportowiec na wodór

Toyota Yaris GR H2 to eksperymentalny samochód sportowy zasilany wodorem. Toyota ma duże doświadczenie w technice wodorowej – w sprzedaży jest już druga generacja Toyoty Mirai wykorzystującej ogniwa paliwowe. Tyle tylko, że Mirai to elektryczny samochód zasilany energią generowaną podczas chemicznej reakcji wodoru i tlenu, która zachodzi w ogniwach paliwowych.

Tymczasem nowa Toyota Yaris GR H2 jest samochodem, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo. W ten sposób uzyskano silnik, który jest w pełni ekologicznym, a do tego ma rasowy dźwięk. To element, którego brakuje wielu kierowcom, którzy mieli okazję jeździć elektrycznym autem o sportowym charakterze.

Eksperymentalna Toyota Yaris GR H2 do napędu wykorzystuje 3-cylindrowy silnik 1.6 z doładowaniem. Zmodyfikowano w nim jednak układ paliwowy oraz system wtryskowy, tak żeby jako paliwo można było wykorzystać wodór.