We Frankfurcie w koncepcyjnym modelu Volvo ReCharge Concept (wykonanym na bazie C30) pokazano tę nową ideę.

System Volvo ReCharge Concept to hybryda szeregowa, czyli hybryda w której brak mechanicznego połączenia pomiędzy silnikiem spalinowym a kołami pojazdu. Elementami tego układu są :

1. Akumulatory -wykonane w technologii litowo-polimerowej- znajdujące się w bagażniku.

2. Cztery silniki elektryczne, po jednym na każdym kole (samochód posiada napęd na cztery koła w dosłownym tego słowa znaczeniu - każde koło jest napędzane indywidualnie dające niezależny napęd).

3. Czterocylindrowy silnik Flexifuel o pojemności 1,6 litra napędzający nowoczesny generator, który zasila elektryczne silniki kół po wyczerpaniu akumulatora.

Zasada działania układu sugeruje, że Volvo ReCharge Concept  to elektryczny samochód z akumulatorem, wyposażony w generator (tzw. pomocniczą jednostkę energetyczną -ang. Auxiliary Power Unit - APU), zaczynający działać w momencie, kiedy niski stan naładowania akumulatora nie pozwala na uzyskanie odpowiedniej wydajności potrzebnej do jazdy.

Układ APU służy do doprowadzenia energii elektrycznej do poszczególnych silników umieszczonych na wszystkich kołach. Silnik spalinowy służy wyłącznie do zasilania jednostki APU i funkcjonuje w sposób optymalny pod względem emisji spalin i CO2 (silnik pracuje bez obciążeń związanych z oporami wzniesienia, powietrza, czy nawierzchni). Ponadto energia generowana podczas hamowania przekazywana jest do akumulatorów (w ostatecznej wersji systemu tradycyjny układ hamowania zostanie zastąpiony hamulcami elektrycznymi).

Kierowca wybiera źródło zasilania

Silnik spalinowy jest uruchamiany automatycznie po zużyciu 70 procent mocy akumulatora. Jednakże kierowca może również ręcznie uruchomić czterocylindrowy silnik Flexifuel za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Dzięki temu można uruchomić silnik wcześniej w celu zmaksymalizowania stopnia naładowania akumulatora, na przykład podczas jazdy autostradą, co pozwoli mu zaoszczędzić energię na przejazd przez najbliższe miasto.

Jak powiedział nam Ichiro Sugioka, kierownik projektu Volvo ReCharge Concept "Istnieje ogromna różnica pomiędzy naszym samochodem hybrydowym a obecnie wykorzystywanymi pojazdami tego typu. Modele produkowane współcześnie, wykorzystują akumulatory w minimalnym stopniu i wyłącznie jako system wspomagający silnik spalinowy. Nasze rozwiązanie pozwala większości kierowców jeździć na napędzie elektrycznym przez cały czas, a jednocześnie daje pewność, że samochód zawsze będzie posiadać wystarczającą ilość energii dzięki rezerwowemu silnikowi spalinowemu. Ponadto model C30 z technologią hybrydową zachowuje swój sportowy, dynamiczny charakter. Samochód przyspiesza do prędkości 100 km/h w 9 sekund, a jego maksymalna prędkość to 160 km/h."

Jednak nie walory sportowe są głównym celem projektu. Volvo ReCharge Concept jest przystosowany szczególnie do potrzeb kierowców dojeżdżając codziennie do pracy mniej niż 100 km. Taką odległość można bowiem przebyć tylko z napędem elektrycznym nie zużywając paliwa. Jednakże kierowcy, którzy przejeżdżają więcej niż wynosi zasięg akumulatora, także docenią korzyści płynące z systemu ReCharge Concept. Podczas jazdy na odcinku 150 km przy w pełni naładowanym akumulatorze, samochód zużyje mniej niż 2,8 litra paliwa, co daje sumaryczny wynik przejazdu trasy 1,9 l/100km.

Dodatkową atrakcją jest fakt, iż naładować akumulatory można w domu korzystając z gniazdka prądowego. Pełny cykl ładowania akumulatora wynosi 3 godziny (można wówczas pokonać ok. 100 km). Szybkie, godzinne "podładowanie" zapewnia moc wystarczającą do przejechania około 50.

Tak więc wprowadzenie tej hybrydy do oferty handlowej spowodowałoby ogromną konkurencję Toyocie Prius.