Zagato Design Center kojarzone jest przede wszystkim z limitowanymi edycjami zmodyfikowanych stylistycznie Aston Martinów czy też Bentleyów. Jednak teraz, by uczcić swoją 90. rocznicę istnienia, włoska firma postanowiła stworzyć zupełnie nowy projekt auta, łącząc swój talent stylistyczny ze zdolnościami technicznymi inżynierów z nieznanej w Europie, południowoafrykańskiej firmy Perana.

Jak zawsze, włoscy styliści nie zawiedli i przygotowali auto, które zapiera dech w piersiach. Zagato Perana Z-One to udane połączenie sportowego wyglądu z elegancją typową dla dużych samochodów typu GT. Nadwozie auta to wyjątkowe połączenie łagodnych łuków i uwypukleń, z ostrymi krawędziami i liniami oraz agresywnymi wlotami powietrza - dające zdumiewający efekt końcowy, zapewniający sylwetce pojazdu ponadczasowy wygląd. Ciekawostką jest, iż dzięki całkowitej rezygnacji z tradycyjnie przygotowywanych modeli w małej skali na rzecz projektowania w wirtualnej rzeczywistości, przygotowanie gotowego prototypu zajęło twórcom niecałe cztery miesiące. Nie tylko wygląd, ale także gabaryty tego dwuosobowego nadwozia coupe z pewnością nie mogą pozostać niezauważone - jego dokładne wymiary to: 4406 mm długości, 1924 mm szerokości i 1233 mm wysokości, z kolei rozstaw osi to 2540 mm, a odległość między przednimi i tylnymi kołami wynosi odpowiednio 1627 i 1570 mm.

Częścią mechaniczną auta zajęła się już grupa inżynierów z południowoafrykańskiej firmy Perana. I tak do napędu Z-One posłużył sprawdzony silnik ze stajni General Motors oznaczony symbolem LS3, który z powodzeniem pracuje m.in. w Chevrolecie Corvette. Ukryte pod przednią maską, potężne, wolnossące V8 o pojemności 6162 cm3 i dwóch zaworach na cylinder, "rozkręcające się" maksymalnie do 6600 obr./min, zapewnia moc 440 KM przy 5900 obr./min i moment obrotowy o wartości 583 Nm przy 4600 obr./min - wartości które przekazywane są na tylne koła poprzez ręczną, 6-stopniową skrzynię biegów i mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu, firmy ZF. Benzyna potrzebna do zasilania jednostki napędowej spełniającej normy emisji spalin Euro 4 pochodzi z 85-litrowego zbiornika paliwa. Przednie 18-calowe i tylne 19-calowe felgi aluminiowe wyposażono w opony Michelin PS2 w rozmiarze odpowiednio 275/35 i 345/30. Z kolei, za odpowiednie własności jezdne odpowiada wielowahaczowe zawieszenie ze stabilizatorami poprzecznymi, wyposażone w sprężyny firmy Eibach i amortyzatory firmy Bilstein.

Nadwozie auta wykonano z kompozytu szklanego w osnowie z żywicy winyloestrowej i oparto na przestrzennej ramie stalowej, dzięki czemu konstrukcja samochodu jest wytrzymała oraz lekka, a gotowy do drogi Z-One waży zaledwie 1195 kg, które idealnie rozłożono między przednią a tylną oś w stosunku ok. 50:50. Według zapowiedzi firmy Zagato, tak niska masa wystarczy by rozpędzić samochód do pierwszych 100 km/h w czasie ok. 3,9 sekundy.

Początek sprzedaży Zagato Perana Z-One w Europie spodziewany jest w lipcu tego roku. Niestety, jak przystało na model jubileuszowy, ilość egzemplarzy zostanie ściśle ograniczona do 999 egzemplarzy. Jednak zdumiewającą informacją jest fakt, iż każdy z samochodów będzie kosztował poniżej 50 000 EUR netto, a to cena, która biorąc pod uwagę segment rynku oraz limitowaną edycję, jest wyjątkową okazją i może stanowić zupełnie nowy punkt wyjściowy dla konkurencji.