Chociaż nowe Mondeo po raz pierwszy zaprezentowano już podczas targów w Paryżu (tylko w wersji kombi), dopiero prezentację w Genewie możemy uznać za pełnoprawną premierę. Dlaczego? Dopiero teraz dostępne są kompletne dane dotyczące nowego modelu, które wskazują, że chodzi o jedną z najważniejszych premier salonu samochodowego w Genewie.
Trzy wersje nadwoziowe
Sedan, liftback i kombi produkowane będą już od marca w zmodernizowanej fabryce w belgijskim Genk na tej samej taśmie produkcyjnej co S-Max i Galaxy. Wszystkie trzy wersje nadwoziowe będą od początku dostępne na wszystkich rynkach.
Jakość
Zostawmy na chwilę komunikaty prasowe. Po praktycznym sprawdzeniu wnętrza nowego Mondeo możemy powiedzieć, że wyższa jakość odzwierciedla się nie tylko w użytych materiałach, ale również w stylistyce. Design deski rozdzielczej nawiązuje do S-Maxa i Galaxy i może wywołać sprzeczne reakcje, ale w zasadzie jedyne, co można jej zarzucić, to zbytnia szerokość konsoli centralnej, która zmniejsza miejsce na nogi. Jednak dopiero pierwsze testy potwierdzą, czy to ograniczenie jest odczuwalne.
Przestrzeń
Drugi rząd siedzeń w wszystkich wersjach rozdzielony jest w stosunku 60:40 i można go złożyć w celu przewiezienia długiego ładunku. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, liftback i kombi oferują odpowiednio 1460 i 1745 l, podstawową objętość podano tylko w wypadku sedana – 535 l. Duże kieszenie w przednich drzwiach pomieszczą nawet 1,5-litrową butelkę. Schowek przed pasażerem zwiększył się o 10 procent, żeby pomieścił puszki z napojami, zarazem znajduje się tu gniazdko do podłączenia odtwarzacza MP3.
Wyposażenie
Oprócz oczekiwanych systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym znalazło się 7 airbagów i komputer pokładowy. Małą, ale ważną zmianą jest oferowany w standardzie (!) system Easy Fuel, który rozróżnia pistolet dystrybutora paliwa i zabrania w zatankowaniu innego rodzaju paliwa. W ofercie po raz pierwszy pojawił się system Key-Less Entry i Key-Less Start. Opcjonalnie dostępny będzie system IVDC z płynnie regulowanymi amortyzatorami w trybie Comfort, Normal i Sport.
Silniki
Oferta obejmuje cztery wysokoprężne jednostki Duratorq TDCi i pięć silników benzynowych Duratec o mocy od 74 kW (100 KM) do 162 kW (220 KM). Pięcio- i sześciobiegowe manualne skrzynie biegów Durashift dopełni nowy 6-biegowy automat. Nowością będzie benzynowy silnik 2,3 l Duratec o mocy 118 kW (160 KM).
Wskaźniki
Mondeo w standardzie oferuje interfejs HMI (Human-Machine Interface/interfejs człowiek-maszyna), dostępny w trzech odmianach. Składa się z trzech elementów: przełączników na kierownicy, centrum multimedialnego z kolorowym monitorem na konsoli centralnej i wskaźnika na tarczy zegarów. Ostatni wymieniony wyświetlacz jest w wersji Standard i Enhanced monochromatyczny z czerwonym podświetleniem, jednak dla niektórych wersji dostępny będzie 15-centymetrowy kolorowy wyświetlacz Ford Convers+.
Nieoficjalnie
Producent nie liczy na wykorzystanie oszczędnego, ale niezbyt popularnego silnika benzynowego 1,8 Sci. Z drugiej strony na pewno pojawi się wersja ST, najprawdopodobniej z mocnym 6-cylindrowym silnikiem. Na razie nie są jednak dostępne żadne informacje na ten temat. Producent milczy również w kwestii napędu na cztery koła, co jednak trzeba uznać raczej jako potwierdzenie tego, że wersja z napędem na obie osie się pojawi.