Toyota Yaris od początku rynkowej kariery stała się przebojem. Nie ma się zresztą czemu dziwić, bo zanim jej walory docenili klienci uzyskała tytuł Samochodu Roku 2000. Od 2005 r. dobrą passę pojazdu kontynuowała druga generacja, a w 2011 pojawiło się trzecie wydanie modelu, które w zeszłym roku zostało zastąpione właśnie czwartą generacją. Zastąpione? W Polsce nie do końca, bo obecnie można wybierać między poprzedniczką, oznaczoną Classic, a nowym wydaniem japońskiego malucha.

Niezależnie od wybranego modelu pewne jest to, że Toyota Yaris świetnie sprawdza się jako miejski samochód. Niewielkie wymiary w połączeniu z małą średnicą zawracania sprawiają, że samochodem łatwo manewruje się w korkach, a ponadto nie ma problemu żeby w centrum miasta znaleźć lukę do zaparkowania.

Toyota Yaris Classic Foto: Toyota
Toyota Yaris Classic

Toyota Yaris – na trasie też sobie poradzi

Czy z racji niewielkich rozmiarów Toyota Yaris sprawdzi się wyłącznie w mieście? Niekoniecznie. Jednak to czy będziemy zadowoleni podczas podróży trasą szybkiego ruchu lub autostradą zależy od wybranej wersji napędowej. W obu przypadkach bazową odmianą jest benzyniak 1.0 o mocy 72 KM. Jeżeli wybierze się auto z takim napędem to rzeczywiście Yaris będzie czuł się jak ryba w wodzie wyłącznie podczas jazdy w mieście. W takich warunkach 72 konie mechaniczne w zupełności wystarczą, ale na trasie podczas pokonywania dłuższych podjazdów autu zacznie brakować mu tchu.

Toyota Yaris Classic Foto: Toyota
Toyota Yaris Classic

Na szczęście w gamie obu aut jest jeszcze benzyniak 1.5 (z manualną lub automatyczną skrzynią). Jednak uwaga! Kierowcy, którzy zdecydują się na tańszego Yarisa Classic mają do dyspozycji 111 koni mechanicznych, podczas gdy w nowszym modelu jest ich 125. Nie dziwi zatem różnica w dynamice na korzyść nowszego pojazdu – przyspieszenie do setki w przypadku Classica trwa 11 s, a w nowszym aucie 9 s.

Toyota Yaris to także hybryda

Toyota Yaris ma wyrazistą stylistykę, która wyróżnia samochód na tle klasowych rywali. Nie jest to jednak jedyny znak szczególny tego pojazdu. Innym, z pewnością ważniejszym, jest możliwość zamówienia tego auta z napędem hybrydowym. Żaden inny konkurent nie występuje w takiej konfiguracji (oczywiście nie uwzględniamy w tym przypadku modeli z miękką hybrydą).

Nowa Toyota Yaris Foto: Toyota
Nowa Toyota Yaris

Obaj nasi bohaterowie są dostępni z napędem tego typu, ale tu znowu korzystniej prezentuje się nowsza wersja. Dlaczego? Ponieważ w jej przypadku układ hybrydowy ma 116 KM i pozwala na rozpędzenie pojazdu do 100 km/h po 9,7 s, podczas gdy w odmianie Classic pracuje układ generujący 100 KM, a setkę uzyskuje się po 12 s. Poza tym nie dość, że nowszy, hybrydowy Yaris jest mocniejszy i bardziej dynamiczny, to także zadowala się mniejszą ilością paliwa – średnio 3,8 l/100 km, podczas gdy wersja Classic konsumuje przeciętnie 4,7 l/100 km.

Toyota Yaris – nasza opinia

Którą wersję wybrać? Toyota Yaris Classic ma wprawdzie słabsze silniki i trzy wersje wyposażeniowe do wyboru, ale za to jest tańsza, bo w promocji jej ceny zaczynają się od 48 tys. zł. Przy tym w dalszym ciągu otrzymujemy auto o atrakcyjnej stylistyce. W przypadku Yarisa czwartej generacji zapłacimy więcej, bo ceny zaczynają się od 58 900 zł, ale w zamian otrzymujemy bardziej ekonomiczne i mocniejsze silniki, które nadają autu dobre przyspieszenie. Poza tym możemy wybierać spośród aż pięciu wersji wyposażeniowych. W dodatku na pokładzie można mieć elementy odpowiadające za bezpieczeństwo jakich nie da się zamówić w starszym modelu.

Nowa Toyota Yaris Foto: Toyota
Nowa Toyota Yaris