• Czy poduszki i kurtyny boczne nie są aby"bajerem"?

Jeszcze w latach 90. XX w. badania przeprowadzone w USA wykazały, iż mimo mocnej konstrukcji aut uderzenie bokiem w drzewo z prędkością tylko 27 km/h może spowodować śmierć podróżnego! Głowa i organy wewnętrzne (brzuch, miednica) znajdują się bowiem tuż przy bocznej ścianie auta!

Wszystko o airbag'ach i pasach bezpieczeństwa Foto: Auto Świat
Wszystko o airbag'ach i pasach bezpieczeństwa
  • Prowadzone przeze mnie auto zjechało do rowu, a następnie ugrzęzło w przydrożnych zaroślach. Skończyło się nastrachu, ale zastanawia mnie, że choć zatrzymanie było bardzo gwałtowne, to nie zadziałała żadna poduszka. Czymożna więc im wierzyć?

Algorytmy, według których sterowniki każdej z poduszek decydują, czy zostanie ona "odpalona", czy też nie, są we współczesnych autach bardzo skomplikowane. Pośrednio o tym, że airbagi zachowały się prawidłowo, świadczy fakt, iż nie odniósł Pan poważniejszych obrażeń. Niepotrzebne zadziałanie poduszek stanowiłoby tylko dodatkowe zagrożenie dla jadących.

  • Czy poduszki mogą być niebezpieczne dla noszących okulary?

Badania wykluczyły istnienie istotnych zagrożeń. Airbagi nie są również groźne dla palących. Niebezpieczne może być natomiast palenie fajki.

Wszystko o airbag'ach i pasach bezpieczeństwa Foto: Auto Świat
Wszystko o airbag'ach i pasach bezpieczeństwa
  • Czy to prawda, że airbag pomaga tylko wtedy, gdy ma się zapięte pasy?

W autach z Europy bezwzględnie tak! Podstawowym środkiem zabezpieczającym są pasy, a airbagi – tylko uzupełniającym. Prawidłowa kolejność zdarzeń jest następująca: najpierw pasy przytrzymują ciało, następnie napinacze pasów przyciągają je do fotela i dopiero potem głowa spotyka się z poduszką, która jest już wtedy na etapie wyrzucania gazów (opróżniania). Jeśli pasy nie są zapięte, ciało wyrzucane jest do przodu i spotyka się z napełniającą się dopiero poduszką, innymi słowy – airbag "odpala" prosto w twarz. Może to być tragiczne w skutkach!

  • Skoro kierowca i tak przypięty jest samozwijającym się pasem, to do czego potrzebne są napinacze pirotechniczne?

Napinacze gwarantują, że pasy przytrzymają ciało w ściśle określonej pozycji, tzn. nie przesunie się ono do przodu nawet o kilka centymetrów, co ma decydujące znaczenie dla bezpiecznego "spotkania" z airbagiem. Ponadto napięcie pasa biodrowego zabezpiecza przed tzw. efektem nurkowania, czyli możliwością wysunięcia się ciała do przodu pod tym pasem.

  • Czy pirotechniczne napinacze pasów nie wprowadzają dodatkowego zagrożenia?

Nie. Nowoczesne pasy bezwładnościowe oprócz napinaczy mają też ogranicznik siły napięcia, zabezpieczający jadących przed obrażeniami.

Wszystko o airbag'ach i pasach bezpieczeństwa Foto: Auto Świat
Wszystko o airbag'ach i pasach bezpieczeństwa
  • Czy to prawda, że pas powinien znajdować się jak najbliżej ciała?

Tak. Jeśli jest prawidłowo zapięty (nieposkręcany!), to nawet kiedy od ciała oddziela go tylko koszula, nie grożą żadne obrażenia. Przyleganie pasa bezpośrednio do ciała gwarantuje, że przytrzyma on je we właściwej pozycji.

  • Kolega twierdzi, że przeżył wypadek dzięki temu, iż wypadł z auta.

Kolega przeżył wypadek POMIMO TEGO, że wypadł z auta! Badania wykazują, że w razie wyrzucenia przez szybę przednią prawdopodobieństwo odniesienia ciężkich ran rośnie 25-krotnie, a ryzyko śmierci jest 6 razy większe. Wyrzuceni przez szybę ze zrozumiałych względów rzadko jednak mogą o tym opowiedzieć... Radzimy słuchać tych, którzy przeżyli dzięki pasom, bo na pewno znajdzie się ich wśród znajomych sporo.

  • Jak najbezpieczniej przewozić małe dzieci?

Opublikowany w zeszłym roku przez Volvo raport potwierdził, że dzieci do 3.-4. roku życia najbezpieczniej przewozić w foteliku tyłem do kierunku jazdy. Jeśli fotelik zamocowany jest z przodu, airbag pasażera należy oczywiście wyłączyć.