System natychmiast rozpoznaje potrzebę zmiany rozdziału siły napędowej i reaguje w niezwykle krótkim czasie.

xDrive debiutuje teraz w autach klasy średniej: 325xi, 330xi oraz 330xd. Również BMW serii 5 (525xi, 530xi, 530xd) oraz Sports Activity Vehicles X3 i X5 wyposażone są w układ xDrive. Tym samym BMW oferuje ten inteligentny system napędu na cztery koła w łącznie czterech seriach modelowych.

Powyższe wyliczenie to nie koniec. W roku 2008 portfolio BMW Group wzbogacone zostanie przez nową serię zapowiedzianą na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie. Ten sportowy "cross over" charakteryzować będzie sylwetka zbliżona do coupe, wysoka pozycja siedzeń kierowcy i pasażerów oraz właśnie układ xDrive.

W odróżnieniu od dotychczasowego systemu napędu na cztery koła BMW ze stałym rozdziałem siły napędowej na oś tylną i przednią w układzie xDrive siła napędowa rozdzielana jest przez sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe - błyskawicznie, płynnie i adaptacyjnie w zależności od sytuacji. Układ natychmiast rozpoznaje konieczność zmiany rozkładu sił i reaguje w niezwykle krótkim czasie - nawet zanim jedno z kół zacznie buksować. Dzięki temu każde koło otrzymuje maksymalną, niezbędną w danym momencie siłę napędową. Efektem tego jest znacznie większe bezpieczeństwo i stabilność jazdy oraz wyższa zwinność i trakcja, szczególnie na krętych drogach. Przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów xDrive przenosi na poszczególne osie optymalną w danym momencie siłę napędową, minimalizując tym samym znacznie podsterowność i nadsterowność auta. Podczas zwykłej jazdy na prostej xDrive dzieli siłę napędową między oś przednią i tylną z reguły w stosunku 40 do 60, zachowując typowe dla BMW wrażenie jazdy z napędem na oś tylną.

xDrive działa szybciej od innych systemów, ponieważ w każdej sytuacji potrafi przewidywać zdarzenia. Do tego celu wykorzystuje informacje z czujników kół sygnalizujących skłonność koła do poślizgu oraz dane z układu DSC. Dane charakteryzujące aktualny styl jazdy to np. prędkość kątowa (obrót wokół pionowej osi pojazdu) i kąt skrętu kierownicy. Działanie to ma miejsce na przykład podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, gdy xDrive bez przerwy w optymalny sposób rozdziela siłę napędową na obie osie, znacznie zmniejszając nadsterowność i podsterowność.

Szybkość działania układu xDrive w decydujący sposób poprawia właściwości trakcyjne. Przy ruszaniu na śliskich (np. śnieg) lub nieutwardzonych nawierzchniach (np. piasek) między utratą przyczepności koła a zmianą rozkładu siły napędowej i przeniesieniem jej na pozostałe koła mija zaledwie kilka milisekund. xDrive radzi sobie z takimi problemami w taki sposób, że pozostają one nieodczuwalne dla kierowcy.