Nazwa SUV to skrót od angielskich słów Sport Utility Vehicle oznaczających samochód sportowo-użytkowy. Współczesne modele są jednak czymś więcej. Owszem, niektóre z nich nadal potrafią sobie całkiem nieźle radzić w terenie, ale większość ewoluuje raczej w kierunku luksusowych limuzyn na dużych kołach, które bez problemu mogą pokonać podmiejskie drogi, błoto czy śnieg.

Niektóre wciąż wyglądają jak auta terenowe, ale reszta pozbyła się już typowego dla terenówek zapasowego koła umieszczonego na tylnych drzwiach. Mają też standardowe nadwozie samonośne, a nie konstrukcję opartą na ramie, choć zdarzają się nieliczne wyjątki, np. amerykański GMC Yukon. Najbardziej liczą się masywny wygląd, komfort, świetne wyposażenie, wysoki poziom bezpieczeństwa i funkcjonalność typowego auta kompaktowego (kombi), a to wszystko musi ze sobą współgrać i tworzyć harmonijną całość.

Producenci wprowadzili do swoich ofert także samochody określane jako crossover-SUV (obecnie stosuje się samo określenie crossover), których wygląd jest bardziej zbliżony do aut osobowych niż do klasycznych samochodów terenowych.

Dziś trudno sobie wyobrazić, że za pierwsze maszyny typu SUV uważane są Jeep Wagoneer (zadebiutował w 1962 roku w USA) i Range Rover (zadebiutował w 1970 roku w Europie).

Słabo wyposażone, z twardym zawieszeniem – obecnie klienci w ogóle nie chcieliby na nie spojrzeć.

SUV to samochód zarówno dla młodego, pełnego energii człowieka, który lubi dla przyjemności pojeździć poza miastem, jak i dla statecznego menedżera, który chce płynąć przez metropolię w dużym, bezpiecznym pojeździe, nie obawiając się dziur i wysokich krawężników. Jest to odpowiedź na potrzeby dla biznesmena, który w eleganckim garniturze jedzie na ważne spotkanie, a także dla całej rodziny wybierającej się na urlop poza miasto.

Istnieje ogromne bogactwo stylów: można wybrać egzemplarz bardziej sportowy albo potężniejszy i elegancki, czy też ucharakteryzowany na terenówkę.

Zalety auta typu SUV

Zainteresowanie wzbudza już sam jego wygląd. Każdy znajdzie tutaj swój styl. Młodzi ludzie pokochają auta bardziej sportowe i oryginalne, jak Renault Captur; osoby w średnim wieku docenią klasycznie eleganckie Suzuki Grand Vitara; wielbiciele nowoczesnych trendów zachwycą się Kią Sportage; miłośnicy luksusu wybiorą na przykład spośród bogatej oferty Audi, BMW lub zdecydują się na Volvo XC60; a osoby, które nie mogą sobie pozwolić na wielki wydatek – spojrzą przychylnie na Dacię Duster. Zafascynowani Ameryką sprowadzą przeogromnego Cadillaca Escalade, a ci, których konta pękają w szwach, kupią Porsche Cayenne za kilkaset tysięcy złotych. I bez względu na to, czy ich SUV kosztuje czterdzieści czy czterysta tysięcy złotych, zawsze będzie oryginalnie wyglądał.

Istotną rolę gra doskonała widoczność, jaką zyskuje kierowca. Wysoka pozycja za kierownicą sprawia, że nawet niska osoba świetnie widzi drogę. W nocy auta jadące z tyłu, nawet wysokie samochody dostawcze, nie oślepiają tak jak w przypadku klasycznego kompaktu czy pojazdu miejskiego, w którym lusterka zmieniają się w reflektory świecące prosto w oczy kierowcy.

Wiele osób obawia się parkowania samochodem o tak dużych gabarytach, ale dzięki wspomaganiu kierownicy i znajdującym się w wyposażeniu czujnikom parkowania, a w modelach wyższej klasy także kamerom, nie jest to wielkim problemem. Wysoka pozycja kierowcy pomaga także przy wyprzedzaniu – prowadzący ma doskonały widok na drogę przed nim.

Jako jedną z ważniejszych zalet kierowcy wskazują również możliwość swobodnego pokonywania dróg o słabej nawierzchni. Wysoki prześwit, znacznie wyższy niż w przypadku klasycznych aut osobowych, pozwala na spokojne pokonanie błota czy dziurawych dróg podmiejskich. W ostatnich latach mnóstwo osób przeprowadziło się na obrzeża miast. SUV umożliwi im przejazd z domu do pracy o każdej porze roku. Wysoki prześwit i duże koła sprawdzą się nie tylko poza miastem. W metropoliach wrogiem kierowców są wysokie krawężniki i inne budowlane niespodzianki. W przypadku zwykłego kompaktu czy samochodu miejskiego są one w stanie narobić poważnych szkód. SUV zapewnia bezpieczeństwo. Osobom mieszkającym na terenach górskich i w tych częściach kraju, gdzie zima jest dokuczliwa, przyda się model z napędem na cztery koła. Warto dopłacić za ten element wyposażenia. Dlaczego nie jest on dostępny w standardzie? Bo producenci słusznie zauważyli, że zależy na nim tylko niektórym nabywcom. Większość i tak by z niego nie korzystała, a napęd 4x4 niepotrzebnie zwiększałby spalanie.

Warto wspomnieć również o wygodnym i przestronnym nadwoziu. Tylko dwa pojazdy tej klasy (Land Rover Evoque i Suzuki Vitara) mają nadwozie trzydrzwiowe, ale pozostałe SUV-y posiadają pięciodrzwiowe, dzięki czemu zapewniony jest łatwy dostęp do ich wnętrza.

Wysokie zawieszenie pozwala na proste wsiadanie i wysiadanie, a także komfortowe podróżowanie na dalekich trasach. Łatwo można zapiąć dziecko w foteliku. Sprawdza się też całkiem spory bagażnik, w którym bez problemu możemy umieścić wózek dla dziecka, spory bagaż i wiele toreb z zakupami.

Nie zapominajmy o dużej odporności tego typu maszyn na stłuczki i otarcia. Dzięki wysokiej karoserii ewentualnemu uszkodzeniu, np. podczas parkowania, ulegnie tylko zderzak albo – w przypadku uderzenia w przeszkodę bokiem – któryś ze stopni. To pociąga za sobą o wiele mniejsze koszty niż w przypadku stłuczki z udziałem typowego nowoczesnego kompaktu, gdzie przy uderzeniu z przodu trzeba będzie wymienić co najmniej maskę, zderzak i grill.

Bardzo ważną sprawą jest wysoki stopień bezpieczeństwa takich aut. Są wytrzymałe i doskonale wyposażone w ABS, ESP, szereg poduszek powietrznych czy systemy wspomagające hamowanie – np. takie, które same hamują, gdy przed maską pojawi się pieszy lub rowerzysta. Większość pojazdów tej klasy, zwłaszcza luksusowych, jest wyposażonych w oprogramowanie wspomagające pracę kierowcy, które ostrzega przed zaśnięciem lub zjeżdżaniem z pasa ruchu, jak też wspomaga widoczność w nocy.

SUV-y cenione są za wielozadaniowość – można nimi pojechać na eleganckie spotkanie biznesowe czy rodzinną imprezę – wygodna pozycja za kierownicą nie wpłynie na pogniecenie się garnituru lub eleganckiego damskiego kostiumu. Można ubrać się w lekki strój, zapakować do auta wszystko, co jest potrzebne na piknik i wyruszyć za miasto. Można też zabrać na wycieczkę w góry i przyjaciół, i rowery.

Szeroki wybór jednostek napędowych, którym cechują się SUV-y, ucieszy zwłaszcza właścicieli pojazdów benzynowych, którzy liczą na dalsze obniżki cen paliwa. Właściciele tego typu pojazdów nie są skazani na silniki wysokoprężne. W ofercie są także jednostki benzynowe, a w mniejszych autach nawet silniki małolitrażowe budowane zgodnie z technologią downsizingu (montowane zwłaszcza w pojazdach europejskich, np. w Peugeot 3008 czy Renault Captur). Najdroższe modele mogą być także wyposażone w napęd hybrydowy (benzynowo-elektryczny) łączący w sobie oszczędne spalanie i ogromną moc.

Istotna wydaje się przede wszystkim ogromna różnorodność aut na rynku. Niemal każdy producent ma w swojej ofercie tego typu samochód. Można wybierać spośród modeli europejskich, japońskich, dalekowschodnich i amerykańskich. SUV-y można podzielić na klasy – kompaktową, wyższą i ekskluzywną – dzięki czemu każdy znajdzie egzemplarz skrojony na miarę swoich możliwości finansowych.

W klasie kompaktowej SUV-a można kupić w cenie do siedemdziesięciu tysięcy złotych, a reprezentują tę grupę: Dacia Duster, Opel Mocca, Skoda Yeti i Mistubishi ASX. W klasie wyższej trzeba wydać na pojazd ponad sto tysięcy złotych. W klasie ekskluzywnej cenę pięknego, wspaniale wyposażonego SUV-u ograniczają jedynie wielkość portfela i wyobraźnia nabywcy. Oferta ekskluzywnych modeli także jest ogromna – swoje pojazdy oferują Audi, BMW, Volskwagen czy Volvo, które oferuje obecnie modele 2015 w ofercie 2014.

Przy rozważaniu ewentualnego kupna należy zwrócić szczególną uwagę na doskonałe wyposażenie, dostępne zazwyczaj dla egzemplarzy klasy wyższej i ekskluzywnej. Może ono obejmować niebywałą wprost liczbę dodatków.

Trzeba z pewnością dokupić systemy wspomagające bezpieczeństwo i pracę kierowcy, dzięki którym auto jest w stanie samodzielnie wykryć w nocy człowieka albo zwierzę. W tak dużych modelach, a zwłaszcza tych największych, przyda się oprogramowanie wspomagające parkowanie (wykorzystujące kamery). Jeśli cenimy luksus, możemy wnętrze maszyny pokryć elegancką skórą i kunsztownymi dodatkami ze szlachetnego drewna.

Dzieci docenią rozwiązania umożliwiające im w czasie podróży oglądanie telewizji lub granie w gry. Melomani będą usatysfakcjonowani świetnymi systemami odtwarzania dźwięku, biznesmeni – możliwością połączenia się z siecią i ciągłym kontaktem ze światem, podróżnicy – nawigacją na dużym ekranie i klimatyzacją, która pozwoli im na komfortowe, dalekie podróże.

Każdy właściciel i każdy wielbiciel aut typu SUV z pewnością dopisze do tej listy jeszcze kilka własnych punktów.