Logo

3,1 l/100km dzięki nowoczesnej technologii

Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz

Coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin zmuszają koncerny samochodowe do prac nad poprawą efektywności silników. Mazda uznała, że najlepsze efekty przeniesie połączenie nowoczesnych jednostek napędowych z możliwie lekkimi nadwoziami.

Owocem strategii jest nowa generacja prototypowej Mazdy Kiyora, która według japońskiego standardu 10-15 cykli jazdy miejskiej ma zużywać zaledwie na 3,1 l/100 km! Samochód został wyposażony w benzynowy 1,3-litrowy silnik Sky-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Konstrukcja bloku jednostki napędowej obniżyła tarcie, natomiast system zmiennych faz rozrządu pozwala na dostarczenie do komór spalania optymalnej ilości powietrza. Konstruktorzy silnika Sky-G zapewniają, że jest ona o 15% bardziej efektywna od obecnie stosowanej przez Mazdę "dwulitrówki". Przewidywania mówią, że Mazda3 z silnikiem Sky-G będzie zużywała tyle paliwa, co aktualnie produkowana Mazda2.

W Tokio Mazda zaprezentowała także wysokoprężne silniki Sky-D. Również one oznaczają się zmniejszonymi oporami mechanicznymi. Kształty komór spalania, panujące w niech ciśnienia oraz technika wtrysku ropy zostały dobrane w sposób gwarantujący wysoką moc oraz płynną pracę. Silnik został wyposażony we wtryskiwacze piezoelektryczne i dwustopniową turbosprężarkę. Nowoczesny motor Sky-D ma charakteryzować się spalaniem mniejszym o 20% w porównaniu z aktualnie oferowanym przez Mazdę silnikiem diesla 2.2 MZR-CD. W efekcie Mazda6 z nowym silnikiem Sky-D powinna zużywać ilości paliwa zbliżone do Mazdy2.

Zaletą motorów Sky-G oraz Sky-D także optymalny kształt krzywej przebiegu momentu obrotowego, która przełoży się na elastyczność samochodów. Nazwa debiutujących w Tokio jednostek napędowych pochodzi od słowa Sky (z ang. niebo). Według przedstawicieli firmy z Hiroszimy niebo ma być granicą dla aspiracji inżynierów Mazdy.

Pracownicy japońskiej firmy zadeklarują także, że prezentacja nowych silników nie zakończy walki o obniżenie spalania. Według nich do 2015 roku zużycie paliwa uda się obniżyć o 30% w porównaniu z poziomem z 2008 roku.

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu