Odkąd Polska w 1918 roku odzyskała niepodległość, władze RP zdawały sobie sprawę, że kraj potrzebuje silnego regionu przemysłowego. Planowano umiejscowić go w widłach Wisły i Sanu. Ubogiej Polski nie stać jednak było na to, by natychmiast przystąpić do wprowadzenia tego pomysłu w życie. Stało się to dopiero pod koniec lat 30. Dzięki staraniom wicepremiera Eugeniusza Kwiatkowskiego przystąpiono do budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego na obszarze, który był większy niż pierwotnie zakładano - sięgał od Radomia po Rzeszów. COP powstawał, by pracować między innymi na potrzeby wojska, ale jedną z korzyści miało być także ożywienie gospodarcze w tej części kraju. Dalekosiężne plany niestety przekreśliła wojna, ale na szczęście wiele zakładów przetrwało.

Prace przy budowie Fabryki Gum Jezdnych w Dębicy rozpoczęły się wiosną 1937 roku. Do fabryki zakupiono najnowocześniejsze na owe czasy maszyny angielskiej firmy Francis Shaw Company Ltd Manchester. Dokumentacja techniczna, w tym technologia produkcji opon, opracowana została przez poznańskich konstruktorów na podstawie licencji współpracującej ze Stomilem amerykańskiej firmy General Tire and Rubber Company. Prace budowlane i montażowe trwały do końca 1938 r. Pierwszą dębicką oponę wyprodukowano 30 marca 1939 r. Oficjalne otwarcie fabryki odbyło się 4 kwietnia 1939 roku. W uroczystości udział wziął m.in. twórca COP-u Eugeniusz Kwiatkowski.

"Historia Firmy Oponiarskiej w Dębicy to także część historii Centralnego Okręgu Przemysłowego, który w latach międzywojennych stanowił wzór do naśladowania dla wielu europejskich krajów. Od chwili powstania, Firma nieprzerwanie troszczy się o swój rozwój i wysoką jakość produktów. Dzięki temu Spółka jest obecnie liderem polskiego rynku opon, głównym eksporterem i jednym z największych oraz najnowocześniejszych zakładów produkujących opony w Europie. Naszym celem jest utrzymanie tej pozycji, dlatego w ciągu najbliższych czterech lat przeznaczymy na rozwój Firmy ponad 100 mln USD, które zainwestujemy przede wszystkim w rozwój produkcji opon high performance i ultra high performance, przeznaczonych do nowoczesnych, szybkich samochodów" - powiedział Zdzisław Chabowski, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Rok 2007 upłynie pod znakiem obchodów siedemdziesiątej rocznicy powstania COP-u. Główne uroczystości odbędą się 11 listopada w Stalowej Woli. Jednak już teraz FO Dębica S.A. wspólnie z Muzeum Regionalnym w Dębicy organizuje rocznicową wystawę. Tematem ekspozycji będzie przede wszystkim historia dębickiej firmy oponiarskiej w okresie kształtowania się Centralnego Okręgu Przemysłowego. Wystawa zostanie otwarta 4 kwietnia 2007 r., w rocznicę otwarcia Fabryki Gum Jezdnych w Dębicy (4. kwietnia 1939 r.). Pod zmienioną nazwą ta sama firma przetrwała do dziś, doskonale poradziła sobie na wolnym rynku i prosperuje odnosząc sukcesy.

Fabryka przechodziła różne koleje losu, jak cała powojenna Polska. W 1949 roku została upaństwowiona, funkcjonowała w warunkach centralnego planowania gospodarki. Jednak w tamtym okresie nie brakowało spektakularnych sukcesów. W 1973 roku na dębickich oponach kierowcy Fiata 125p pobili pod Wrocławiem rekord prędkości w jeździe non stop. Lata 70. to okres dynamicznego rozwoju dębickich zakładów. W 1970 r. doszło do zmiany nazwy fabryki na Dębickie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil". Nazwę "Stomil" otrzymały wówczas wszystkie polskie firmy produkujące wyroby z gumy, centrale handlowe, ośrodki i instytuty badawcze.

W czerwcu 1976 r. zakład w Dębicy wyprodukował pierwszą oponę radialną z rzeźbą bieżnika D-124, na licencji belgijskiej filii amerykańskiej firmy Uniroyal. Opona ta była przeznaczona m.in. na pierwsze wyposażenie do Fiata 125p i Fiata 126p (popularnego "malucha"), a także na eksport. Dwa lata później rozpoczęto produkcję opon radialnych, przeznaczonych do jazdy w warunkach zimowych.

Lata 90. to okres restrukturyzacji i przystosowania "Stomilu" do nowych realiów gospodarczych, w tym zakończony sukcesem proces prywatyzacji. Nastąpił powrót firmy do wolnorynkowych reguł ekonomicznych. W 1991 r. stała się ona jednoosobową spółką Skarbu Państwa, w 1994 r. nastąpiła publiczna sprzedaż akcji Spółki i ich pierwsze notowanie na parkiecie warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych, a w 1995 doszło do nabycia strategicznego pakietu akcji T.C. Dębica S.A. przez amerykańskiego inwestora - koncern The Goodyear Tire & Rubber Company. Do chwili obecnej przeprowadzone inwestycje związane z modernizacją Spółki wyniosły ponad 200 mln USD, przyczyniając się tym samym do stworzenia nowoczesnej firmy o międzynarodowym zasięgu.

Do zmiany nazwy dębickiej firmy doszło w 1993 r. Nazwą "Stomil" posługiwało się wówczas ponad dwadzieścia polskich przedsiębiorstw. Dębicka firma chciała działać na własny rachunek, wyrobić sobie własną markę. Od 12 listopada 1993 r. nazwa przedsiębiorstwa brzmi Firma Oponiarska Dębica Spółka Akcyjna, w skrócie T.C. Dębica S.A.

Obecnie Firma Oponiarska Dębica S.A. jest największą spośród 15 fabryk Goodyeara w Europie i trzecią pod względem wielkości spośród 80 fabryk koncernu na świecie. Dziś Dębica - zarówno marka produktu, jak i nazwa firmy - jest powszechnie identyfikowana z producentem opon najwyższej jakości zarówno w Polsce, jak i na świecie.

W lutym br. Firma Oponiarska Dębica S.A. wraz ze swoim głównym udziałowcem koncernem The Goodyear Tire & Rubber Company, przyjęła plan inwestycji na najbliższe cztery lata. W tym okresie zamierza przeznaczyć ponad 100 mln USD w rozwój produkcji nowoczesnych opon do samochodów o wysokich osiągach oraz do samochodów ciężarowych. Dzięki temu firma jeszcze bardziej umocni swoją pozycję na rynku, wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów.

Firma Oponiarska Dębica S.A. jest liderem polskiego rynku opon do samochodów osobowych i dostawczych. Od 1995 roku inwestorem strategicznym w spółce jest amerykański koncern The Goodyear Tire & Rubber Company. Firma produkuje opony takich marek, jak: Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda i Sava. Sprzedaje swoje produkty w Polsce i 60 krajach na sześciu kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, USA i Brazylii.