W czasach, gdy odwoływane są kolejne wystawy branży motoryzacyjnej, trudno jest zorganizować godne uwagi spotkanie. Tym bardziej, że kilka tygodni wcześniej odbył się w Genewie najważniejszy w tej połowie roku międzynarodowy salon samochodowy. Ostatecznie do Lipska przyjechało większość liczących się wystawców, a przynajmniej tych, którzy poważnie traktują rynek niemiecki. Po raz pierwszy w historii AMI wycofało się BMW, które w sąsiadującym z Leipziger Messe areale ma swoją najnowocześniejszą fabrykę. Zabrakło też Saaba, Mitsubishi, Volvo, Seata, Fiata, Chryslera oraz kilku marek premiowych, ale już od wielu miesięcy było wiadomo, że ci producenci będą oszczędzać i świadomie rezygnują z udziału w wielu wystawach.
Ostatecznie w halach Leipziger Messe swoje produkty prezentuje 493 (w 2008 – 497) wystawców z 20 krajów. Są wśród nich także polskie firmy. Tradycyjnie Polska ma własne stoisko narodowe.
Nie trudno zauważyć, że tematycznie tegoroczna impreza ukierunkowana jest na ochronę środowiska naturalnego i paliwa alternatywne. Wiele firm specjalizujących się w produkcji i montażu instalacji gazowych, stacji do tankowania, prezentuje zarówno pojazdy jak i komponenty.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, ten rok obfituje w premiery o randze światowej. Niektóre trochę naciągane, a niektóre rzeczywiście prawdziwe jak m.in. Volkswagen Golf GTD, Peugeot 206+, Kaipan 15 i Ford Mondeo Tri Fuel, dla których są to rzeczywiście pierwsze targi.
Atrakcją jest 25 samochodów, które znamy z filmów.
Tradycyjnie obok AMI, w ramach której prezentowane są nowe pojazdy, odbywają się targi branżowe. W ramach AMITEC prezentowane są narzędzia, opony, wyposażenie warsztatów i komponenty do samochodów.
Piątek jest dniem prasowym i branżowym. Od soboty, 28. marca AMI/AMITEC 2009 udostępnione zostaną dla publiczności. Nowości ze świata motoryzacji będzie można