Olbrzymia konkurencja na rynku motoryzacyjnym sprawia, że oferta producentów oprócz zadowalającej jakości musi być coraz bardziej atrakcyjna cenowo. Nic więc dziwnego, że światowe koncerny jak Autoliv Inc. w ostatnich latach rozpoczęły proces przenoszenia produkcji m.in. z Wielkiej Brytanii i Niemiec do Polski czy ze Szwecji do Estonii, szukając tym samym możliwości obniżenia kosztów wytwarzania. W taki właśnie sposób została powołana do życia spółka Autoliv Poland należąca do grupy światowego lidera w dziedzinie samochodowych systemów bezpieczeństwa takich jak: pasy, poduszki oraz elektroniczne czujniki i akcesoria.

Grupa Autoliv już od ponad 50 lat zajmuje się projektowaniem, produkcją i wdrażaniem kompleksowych systemów ochrony pasażerów oraz aktywnie prowadzi badania  nad nowymi rozwiązaniami i technologiami. Koncern zatrudnia 40 tys. osób w fabrykach w 31 krajach na całym świecie, a odbiorcami są największe koncerny samochodowe działające w Europie, Ameryce i Azji, takie jak: BMW, Ford, Land-Rover, Mazda, Mitsubishi, Opel, Mercedes, Porsche itp.

Autoliv Poland Sp. z o. o., powołana do życia w 1998 roku, ma dwie fabryki na Dolnym Śląsku: Autoliv Poland Textiles (APT) w Oławie wytwarzającą poduszki powietrzne oraz Autoliv Poland Restraint Systems (APR) produkującą pasy bezpieczeństwa.

Od 1999 r. produkcja APR obejmowała komponenty do montażu pasów, takie jak: regulatory wysokości, prowadnice i zamki. W 2002 roku APR zostało przeniesione z Oławy do Jelcza-Laskowic. Zmiana lokalizacji niosła w perspektywie długofalowy plan rozwoju przedsiębiorstwa, czyli zwiększenia i poszerzenia zakresu produkcji.

Pod koniec 2003 roku zainicjowany został proces rozbudowy struktur przedsiębiorstwa.  Proces zmian przebiegał w trzech kierunkach. Przede wszystkim rozpoczęto wytwarzanie gotowego produktu dla klienta. Wiązało się to z poważnymi zmianami linii montażowych, dołożeniem do nich dwóch nowych stanowisk, a w efekcie zmianą całego layout'u hali. Dzięki temu gotowy pas z retraktorem kierowany jest teraz bezpośrednio do producenta samochodów. Drugi kierunek oznaczał podjęcie przez APR realizacji projektów do nowo powstających samochodów. To z kolei wymusiło postawienie dodatkowych, zupełnie nowych linii produkcyjnych. Ponadto, intensywny rozwój wymusił uruchomienie nowych procesów produkcyjnych - tzw. cutting - cięcie pasów, które do tej pory fabryka zamawiała jako konfekcjonowane.

Wprowadzone zmiany zaowocowały zwiększeniem o ponad połowę wolumenu produkcji wyrobów gotowych, a co za tym idzie niemal dwukrotnym zwiększeniem zatrudnienia z 200 osób w 2003 r. do 380 osób w 2004 r.

Powierzchnia fabryki zwiększyła się o dodatkowy magazyn, natomiast 30% jej wolnej dotychczas przestrzeni zostało zagospodarowane poprzez zmianę layout'u (rozmieszczenia linii produkcyjnych - 24 linie wyrobów gotowych, 9 cutting`u i 30 stanowisk przedmontażu).

Mimo tak dynamicznej rozbudowy, udało się utrzymać poziom wydajności oraz jakości produkcji. Było to jednak możliwe wyłącznie dzięki wprowadzeniu i rzetelnemu przestrzeganiu przez personel fabryki systemu Autoliv Production System, który oparty jest na standardzie zarządzania i produkcji stworzonym dla branży motoryzacyjnej przez koncern Toyota TPS. APS jest formalnym przedstawieniem kultury wytwarzania Autoliv. Poprzez system produkcyjny Autoliv, firma angażuje się w proces ciągłego doskonalenia, mający na celu pozyskanie lidera na rynku oraz spełnienie oczekiwań klientów. Wdrożony system generuje efektywne wykorzystanie zasobów, skrócenie cyklu produkcyjnego jak też eliminację marnotrawstwa i redukcję kosztów.

Wdrożony w 2004 r. system obejmuje następujące obszary:

- Standaryzacja produkcji (standaryzacja stanowisk przed montażu i montażu, standaryzacja pracy na pojedynczym stanowisku, współpraca między team'ami oraz team'ami a inżynierem jakości, logistyką czy magazynem).

- Doskonalenie jakości, zapobieganie błędom. Na uwagę zasługuje fakt, że wszystkie zakłady Autoliv na świecie stosują takie same rozwiązania konkretnych problemów. Dotyczy to zarówno korekty istniejących technologii jak i projektowania oraz budowy nowych linii.

- Raportowanie, informacja i analiza - wszystkie obszary produkcyjne wyposażone są w monitory informujące o stanie bieżącej wydajności. W APR wdrożony został własny program analizy produkcji i jakości, który pozwala na otrzymanie w ciągu kilku sekund odpowiedzi na każde pytanie przełożonego czy też klienta.

- Utrzymanie ruchu - Optymalne Utrzymanie Ruchu (TPM) związane ze standaryzacją pracy mechaników i warsztatu oraz zaangażowaniem pracowników produkcji w proces utrzymania ruchu.

- Systemy Pull Flow / Kanban - regały w magazynie zostały ułożone w kształcie litery U, ściany pomiędzy produkcją i magazynem zostały zburzone, a w ich miejsce zostały wstawione tzw. dynamiczne regały. Dzięki powyżej opisanym zmianom system dostarczania części z magazynu odbywa się na zasadzie wymiany pustego pojemnika na pełny.

- Visual management, wizualizacja. Wszystko, co znajduje zastosowanie w procesie produkcji ma swoje miejsce i jest oznakowane symbolem obrazkowym np. linie produkcyjne, stanowiska przed montażu, pojemniki oznaczone są logo klienta, ubrania pracowników w odpowiednich do stanowiska kolorach.

Niewątpliwie, niezwykle ważnym czynnikiem skuteczności każdego systemu zarządzania i produkcji jest czynnik ludzki. W filozofii koncernu zawarta jest zasada, że ludzie są najcenniejszym zasobem firmy. Przekonują o tym nagrody przyznane dla Autoliv w Polsce. W 2000 r. firma zajęła III miejsce w konkursie "Pracodawca organizator pracy bezpiecznej" organizowanym przez Okręgowy Inspektorat Pracy we Wrocławiu. W latach 2002 i 2003 w rankingu "Rzeczpospolitej" przedsiębiorstwo otrzymało tytuł "Dobrej  firmy dolnośląskiej", natomiast Naczelna Organizacja Techniczna wraz z Krajową Izbą Gospodarczą przyznały nagrodę "Dźwignia 2003" za przeciwdziałanie bezrobociu i tworzenie nowych miejsc pracy a "Puls Biznesu" potwierdził przynależność do "Elitarnego Klubu Gazeli Biznesu" - grona dynamicznie rozwijających się firm.