To nie może być przypadek. Tego samego lata BMW i Volkswagen wprowadzą do sprzedaży nowe kompaktowe vany o niemal identycznych wymiarach. Segment, który dopiero nie tak dawno się narodził, zdawał się już grozić wymarciem – wszystko przez boom na SUV-y. Wspomniane marki też się do niego przyczyniły, jednak teraz na nowo odkrywają uroki przestrzeni. Po pierwszym kontakcie z przyszłymi konkurentami (Golf Sportsvan zadebiutuje w czerwcu, seria 2 Active Tourer – we wrześniu) wiemy, że zainteresowanie nimi będzie duże, nawet wśród miłośników SUV-ów.
Obie firmy doskonale wiedzą, że nie zmienią postrzegania vanów bez radykalnej rewolucji w stylistyce. Zarówno Active Tourer, jak i Sportsvan otrzymały znacznie bardziej sportowe proporcje niż konkurenci. Nawet S-Max, uchodzący za dynamicznie wyglądające auto, nie ma tak wystających nadkoli.
Dowodzićz właściwej pozycji
Podobnie jak w autach sportowo-użytkowych, w vanach można się cieszyć podwyższoną pozycją za kierownicą. Spece od ergonomii nazywają ją Command Position. U prowadzącego wywołuje to poczucie większego bezpieczeństwa, jednak vany zwykle są kupowane z konieczności, a SUV-y – z fascynacji, chęci bycia królem bulwaru. BMW zamierza to zmienić, łamie więc w Active Tourerze aż cztery własne stereotypy: auto jest pierwszym vanem tej marki, pierwszym modelem z przednim napędem i poprzecznie umieszczonym silnikiem z 3 cylindrami.
W Sportsvanie siedzi się o 6 cm wyżej niż w Golfie VII. Dzięki dużemu przeszkleniu widoczność jest rewelacyjna i każdy z pasażerów ma pod ręką odpowiednią liczbę schowków i uchwytów na kubki. Kokpit urządzono z wykorzystaniem dobrze znanych elementów z innych Volkswagenów, co sprawia, że obsługa okazuje się dziecinnie prosta, a stylistyka deski rozdzielczej jest już na początku trochę opatrzona. Kanapę można przesuwać o 18 cm jak w Tiguanie, a pasażerowie cieszą się przestronnością godną komfortowej limuzyny. Bagażnik ma pojemność 500-1520 l – to znacznie więcej niż w porównywalnych SUV-ach.
Van BMW – czy to jeszcze premium?
Active Tourer ma bardziej luksusowe aspiracje, jednak wcale nie odstaje od Sportsvana pod względem praktyczności. Mimo że siedzący z tyłu pasażerowie nie mogą korzystać ze stolików (jak w Sportsvanie), inżynierowie BMW dobrze zaaranżowali przestrzeń. Nie jest tu ciaśniej niż w „trójce”, ale – co ważniejsze – swoboda ruchów jest większa niż w X1.
Kanapę można przesuwać, choć nie w tak dużym zakresie, jak w Sportsvanie. Kierowcy przesiadający się z innych modeli BMW błyskawicznie odnajdą się w kokpicie. Po zajęciu miejsca ręka automatycznie wędruje na lewarek – to typowy odruch w BMW – a tablica rozdzielcza jest zwrócona w stronę prowadzącego.
W „dwójce” będzie można opcjonalnie zamówić elektrycznie sterowaną klapę bagażnika. Seryjny jest za to inny ciekawy element: wycieraczkę schowano pod spoilerem. Ten pomysł dobrze by się sprawdził też w Volkswagenie. Drobiazg, ale fajny.
Eksperymenty napędowe w BMW
Ciekawym elementem rozgrywki między autami będzie na pewno technika napędowa. Bawarczycy twierdzą, że stworzyli „prawdziwe BMW wśród przednionapędówek” i że w układzie kierowniczym nie będzie czuć niepożądanych wpływów napędu. Swój udział w niespotykanym dotąd w tej klasie prowadzeniu mają mieć lekka konstrukcja i elektroniczny mechanizm symulujący działanie blokady dyferencjału. Active Tourer jest jednak jedynym vanem z możliwością zamówienia go w opcji ze sportowym układem kierowniczym.
Golf będzie musiał sobie poradzić bez takich dodatków. Jego mocą jest to, że... jest Golfem. Innym – na siłę usportowionym – ale jednak sprawdzoną marką, pasującą do wizerunku rodziny. Jednak i tak nie mamy złudzeń, że – podobnie jak Mercedesy klas A i B – Sportsvan najwięcej zwolenników znajdzie wśród niemieckich emerytów.
Przestrzeń nie jest priorytetem
Mieliśmy już okazję pojeździć prototypem BMW z nowym, 3-cylindrowym silnikiem – ten motor właśnie debiutuje w Mini. Choć parametry konstrukcji mogą szokować, naszym zdaniem podstawowy, 136-konny silnik doskonale zda egzamin w Active Tourerze. Większe obawy budzi w nas 231-konna, 4-cylindrowa jednostka.
Niby BMW produkowało już Mini Coopery o takiej mocy, jednak w przypadku vana wyzwanie dla konstruktorów jest większe. Tu komfort przeniesienia siły napędowej na kierowane koła musi być wyższy. Wariant częściej będzie też wybierany przez klientów, dla których „automat” to oczywistość.
W VW nie spotkamy takich eksperymentów technicznych, jak w BMW. Wszystkie jednostki dostępne są już w Golfie. A w tajemnicy napiszemy, że w Wolfsburgu dyskutuje się nad 211-konnym Sportsvanem GTI...
Podsumowanie
BMW i VW tchnęły nowego ducha w segment kompaktowych vanów. Umiejętnie połączyły sportowy styl z funkcjonalnym wnętrzem i wygodą. Niby nic nowego, ale sposób, w jaki to zrobiły, zasługuje na wyróżnienie. Cenowo auta pewnie się rozminą, ale charaktery mają podobne. Najbardziej ciekawi nas to, ilu kierowców po doświadczeniach z ciasnymi SUV-ami przesiądzie się z powrotem do vanów, oraz to, jak się sprawdzi przedni napęd w BMW.
Golf Sportsvan | Dane techniczne
Golf Sportsvan | 1.2 TSI BMT | 1.4 TSI BMT | 1.6 TDI BMT | 2.0 TDI BMT |
Silnik | t.benz. R4, poprzecznie | t.benz. R4, poprzecznie | t.diesel R4, poprzecznie | t.diesel R4, poprzecznie |
Poj. skokowa | 1197 cm3 | 1395 cm3 | 1598 cm3 | 1968 cm3 |
Moc maks. | 85 KM/4300 obr./min | 150 KM/5000 obr./min | 110 KM/3200 obr./min | 150 KM/3500 obr./min |
Maks. moment obr. | 160 Nm/1400 obr./min | 250 Nm/1500 obr./min | 250 Nm/1500 obr./min | 320 Nm/1750 obr./min |
Masa wł. | 1327 kg | 1391 kg | 1420 kg | 1474 kg |
0-100 km/h | 13,2 s | 8,8 s | 11,3 s | 9,2 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 212 km/h | 192 km/h | 212 km/h |
Śr. spalanie | 4,9 l/100 km | 5,4 l/100 km | 3,9 l/100 km | 4,2 l/100 km |
BMW Active Tourer | Dane techniczne
Active Tourer | 218i | 225i aut. | 218d |
Silnik | t.benz. R3, poprzecznie | t.benz. R4, poprzecznie | t.diesel R4, poprzecznie |
Poj. skokowa | 1499 cm3 | 1998 cm3 | 1995 cm3 |
Moc maks. | 136 KM/4500 obr./min | 231 KM/4750 obr./min | 150 KM/4000 obr./min |
Maks. moment obr. | 220 Nm/1250 obr./min | 350 Nm/1250 obr./min | 330 Nm/1750 obr./min |
Masa wł. | 1395 kg | 1505 kg | 1450 kg |
0-100 km/h | 9,3 s | 6,8 s | 8,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 235 km/h | 205 km/h |
Śr. spalanie | 4,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 4,1 l/100 km |
CZYTAJ WIĘCEJ:
Sportsvan wjedzie do salonów w czerwcu. Na Active Tourera musimy w Polsce poczekać do wczesnej jesieni
Wnętrze VW wygląda staro, ale... bardziej się już nie zestarzeje. Sportsvan ma nieco zmodyfikowany kokpit Golfa VII. Jest trochę smutno, ale za to wygodnie i ponadczasowo. Porządek typowy dla tej marki
W Sportsvanie swoboda ruchów jest ogromna, pomyślano też o odchylanych stolikach. Kanapa przesuwa się o 18 cm, siedziska są głębsze niż w BMW
Kokpit BMW jest bardziej elegancki i przełomowy jak na tę markę. Ale czy poczujemy tu radość z jazdy? Podróżujący cieszą się większą swobodą ruchów niż w pozostałych modelach BMW, jednak kierowca nie ma wrażenia prowadzenia busa
Pod maską BMW pracuje nowy,3-cylindrowy silnik z turbo napędzający przednią oś. Tę samą jednostkę znajdziemy też w nowym Mini i kolejnej generacji BMW serii 1
Wymiary obydwu vanów są bardzo zbliżone. BMW jest jednak minimalnie dłuższe od VW: mierzy 4,34 m długości
Lewarek jest krótki, wokół niego zgrupowano przyciski: startera, funkcji podtrzymywania auta na wzniesieniu, hamulca postojowego, zmiany trybu jazdy, automatu i czujników parkowania
Długość Golfa Sportsvana to 4,34 m. Wysokość jest o zaledwie 8 mm niższa
Powierzchnia przestrzeni ładunkowej VW po złożeniu oparć lekko się unosi. Otwór bagażnika jest większy niż w BMW, dzięki czmu łatwiej się wkłada duże przedmioty
Trzy elementy kanapy BMW można składać osobno za pomocą cięgna w bagażniku. Pod podłogą jest schowek. Elektrycznie otwierana klapa występuje za dopłatą
Lewarek automatycznej skrzyni biegów nie wraca zawsze do pozycji „zero” jak w innych BMW. Kierunek zmiany przełożeń w trybie manualnym jest taki, jak w autach wyczynowych: redukcja poprzez popchnięcie, wbicie wyższego biegu – pociągnięcie
Miejsca jak w limuzynie. Wykroje drzwi oraz okna są w BMW mniejsze niż w VW. Tylna kanapa ma wyprofilowane osobne siedziska, które można przesuwać o 13 cm