Auto Świat Bolid szybszy od dźwięku w Warszawie

Bolid szybszy od dźwięku w Warszawie

Najszybszy samochód świata w Warszawie. Trafi tu na jeden dzień - na piknik naukowy na Stadionie Narodowym, w sobotę 31 maja 2014 r.

Bloodhound SSCŻródło: Auto Świat / ACZ

Bloodhound SSC (skrót od Super Sonic Car - samochód naddźwiękowy) to pojazd zbudowany w celu pobicia rekordu prędkości na ziemi. Projekt przewiduje, że Bloodhound SSC w 2016 roku osiągnie prędkość 1000 mil na godzinę (1609 km/h).

Zanim do tego dojdzie pojazd zostanie sprawdzony przy mniejszej prędkości - 800 mil/h (1287 km/h). Ma to nastąpić w 2015 roku. Jeśli ten plan się powiedzie Bloodhound SSC zdetronizuje dotychczasowego rekordzistę - pojazd Thrust SSC.

Bolid na kołach zbudowany został z kadłuba myśliwca i wyposażony w silniki odrzutowe. W 1997 roku osiągnął prędkość 1223,657 km/h na dystansie 1 km oraz 1227,986 km/h na dystansie 1 mili.

Bloodhound SSC waży 7 ton, wyposażony jest w silniki o mocy 135 000 KM! Porusza się na kołach z kutego aluminium - bez opon. Żadna guma nie wytrzymałaby tak wielkich przeciążeń - koła Bloodhunda obracają się 10 000 razy na minutę!

Problemy stwarzało nie tylko rozpędzanie bolidu do ogromnych prędkości, lecz także jego skuteczne wyhamowanie. Do tego służą 2 spadochrony oraz tradycyjne hamulce hydrauliczne. Spadochrony otwierają się przy prędkościach powyżej 400 km/h i działają z siłą 10 oraz 6 ton.

Bloodhound SSC na Festiwalu w Goodwood. To jest oryginał, do warszawy przyjedzie replika.
Bloodhound SSC na Festiwalu w Goodwood. To jest oryginał, do warszawy przyjedzie replika.Żródło: Auto Świat / ACZ

Kolejny problem, jaki mieli do rozwiązania konstruktoryz Bloodhounda to bariera dźwięku i fala uderzeniowa, jaka powstaje w momencie przekraczania bariery dźwięku.

Próby bicia rekordów prędkości odbywają się na dnie wyschniętego jeziora Black Rock w stanie Nevada (USA). Pojazd musi mieć 4 koła i aby rekord prędkości został uznany - wykonać 2 przejazdy w czasie nie dłuższym niż 1 godzina.

Próby bicia rekordów prędkości i pokonywania kolejnych barier trwają od zarania motoryzacji, a więc już od ponad 100 lat.

W 1904 roku rekordowe samochody osiągały prędkość chwilową 147 km/h.

Bariera 200 km/h pokonana został zaledwie 2 lata później - samochód rozpędził się do 205 km/h.

W 1909 roku samochód Benz 200 HP osiągnął prędkość 202,68 km/h na dystansie 1 mili. Od tego czasu rekordy prędkości zaczęto mierzyć na dystansie 1 km i 1 mili.

W 1927 roku słynny kierowca Henry Segrave na plaży Daytona Beach osiągnął prędkość 327,97 km/h. Jego pojazd miał silnik o mocy 900 KM.

Po II wojnie światowej, w 1947 roku pojazd z silnikiem lotniczym osiągnął 633,79 km/h na dystansie 1 km i 634,39 km/h na odcinku 1 mili.

W 1965 roku pojazd Spirtit of America pobił dotychczasowe rekordy prędkości i rozpędził się do 955,950 km/h.

W końcu „pękła" bariera 1000 km//h - dokonał tego pojazd Thrust 2 w 1983 roku osiągając 1020,406 km/h na dystansie 1 km i 1019,47 ma odcinku 1 mili.

Jego następca Thrust SSC w 1997 roku uzyskał 1223,657 km/h na odcinku 1 km oraz 1227,986 na dystansie 1 mili. Czy Bloodhound SSC pobije ten rekord?

Powiązane tematy:Wiadomości
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków