Latem 2004 r. (po siedmiu latach negocjacji!) podpisany został kontrakt na budowę i eksploatację północnego odcinka autostrady A1 na trasie Gdańsk - Toruń (152 km) z firmą Gdańsk Transport Company.

Według ustaleń GTC z rządem, wybudowanie 1 km autostrady na tej trasie kosztować będzie 5,6 mln euro.Już dziś wiadomo wstępnie, że inwestycja zostanie skredytowana przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) - 500 mln euro oraz przez Nordycki Bank Inwestycyjny (NBI) - 140 mln euro. Ostateczna akceptacja decyzji o finansowaniu przez Europejski Bank Kredytowy zapadnie jednak dopiero po dokładnym sprecyzowaniu formy gwarancji zabezpieczenia kredytu. Gwarancji ma udzielić Skarb Państwa, kredyt zostanie przyznany na okres 30 lat z 10-letnim okresem karencji.

Umowa GTC ze Skarbem Państwa zakłada, że kwoty na spłatę zaciągniętego kredytu przekazywane będą z Krajowego Funduszu Drogowego. KFD zasilany jest m.in. przez polskich kierowców z opłaty paliwowej oraz wpływami z opłat za przejazd autostradą. Według umowy GTC będzie zajmowało się utrzymaniem północnego odcinka autostrady oraz pobieraniem opłat lecz o ich wysokości będzie decydował rząd.

Docelowo program budowy autostrady A1 obejmuje trasę Gdańsk - Toruń - Łódź - Częstochowa - Gliwice - Gorzyczki, o długości 561 km. Polska A1 będzie wchodzić w skład europejskiego korytarza transportowego, łączącego kraje Skandynawii z krajami z południa Europy oraz Bliskim Wschodem. Według opinii Ministerstwa Infrastruktury  cała trasa A1 powinna być gotowa do 2011 r. Przedsięwzięcia zakładające powstanie korytarzy transportowych A1 oraz S3 na linii Północ - Południe mają niewątpliwie strategiczne znaczenie dla rozwoju polskich portów.