Logo
WiadomościMasowe bankructwa dilerów samochodowych w Rosji. A to dopiero początek

Masowe bankructwa dilerów samochodowych w Rosji. A to dopiero początek

Po pełnoskalowej inwazji na Ukrainę wielu europejskich producentów wycofało się z Rosji, a jednak samochodów nie zabrakło. Prawdziwy problem z dostępem do nowych samochodów pojawia się jednak teraz, gdy gospodarkę dławi kryzys: ludzi coraz bardziej nie stać na nowe auto. Od początku roku zbankrutowało w Rosji kilkuset dilerów samochodowych, a spośród tych, którzy utrzymali się dotąd na rynku, ok. 30 proc. zagrożonych jest bankructwem.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Salon samochodowy w Petersburgu (Rosja) – zdjęcie ilustracyjne
Kekyalyaynen / Shutterstock
Salon samochodowy w Petersburgu (Rosja) – zdjęcie ilustracyjne
  • Tylko w tym roku sprzedaż nowych samochodów w Rosji zmalała w stosunku do 2024 r. o ponad 20 proc.
  • W Rosji zamykają się salony samochodowe wszelkich marek – w tym chińskich, które opanowały rynek
  • Około 30 proc. pozostałych dilerów samochodowych od miesięcy nie zarabia na pokrycie kosztów
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Rosja bardzo dobrze poradziła sobie z brakiem europejskich producentów samochodów, którzy wycofali się z tamtejszego rynku, porzucili fabryki i w miarę możliwości zabezpieczyli swój know-how. Bardzo pomogli Chińczycy, którzy z radością zaoferowali "bratnią pomoc": gotowe samochody oraz myśl techniczną gotową do zaimplementowania w rosyjskich fabrykach. W Rosji zaroiło się od dealerów chińskich samochodów, szybko pojazdy te zaczęły być widoczne na ulicach. Ale narastający kryzys robi swoje i najwyraźniej zaczął on boleśnie dotykać branżę motoryzacyjną: od stycznia do początku września liczba salonów samochodowych w Rosji spadła o 9 proc. – do 7284 punktów dilerskich – czytamy m.in. w "Moscow Times" (dane źródłowe pochodzą z serwisu Yandex cytowanych także przez Forbesa).

Przeczytaj także: Tragiczne wyniki rynku transportowego Rosji. Ciężarówek nie ma, firmy oddają te, które mają

Czy branża motoryzacyjna w Rosji zmaga się z kryzysem?

W największym stopniu kryzys dotyka dealerów w dużych miastach. Przykładowo ich liczba w Rostowie nad Donem spadła o 29,3 proc., w Woroneżu o blisko 19 proc., a w Krasnojarsku o ponad 17 proc.

Dalsza część tekstu pod filmem:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Ile dilerów samochodowych zbankrutowało w Rosji w tym roku?
Jakie marki samochodów dominują na rynku rosyjskim?
Jakie są główne przyczyny kryzysu w branży motoryzacyjnej w Rosji?
Jak zmieniła się sprzedaż samochodów w Rosji w porównaniu do lat ubiegłych?

Moscow Times cytuje prezesa Rosyjskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych (ROAD), który tłumaczy, że źródłem problemów jest brak popytu na nowe samochody. Aut nie brakuje, ale nie ma ich komu kupować, co przekłada się na zły stan branży motoryzacyjnej. Około 30 proc. spośród dealerów, którzy nadal utrzymują się na rynku, zagrożonych jest bankructwem. Bardzo trudno jest utrzymać salon samochodowy, sprzedając 220-250 samochodów rocznie i gdy ta sprzedaż ciągle spada.

Jakie samochody można kupić w Rosji?

Rosyjski masowy rynek samochodowy opanowany jest przez chińskie marki. Chińczycy bardzo chętnie sprzedają swoje samochody, ale przecież sami ich nie kupią. Dlatego obecnie zamykane są zarówno salony oferujące samochody chińskich marek, jak i te, w których kupuje się samochody luksusowe – wiele z nich jest przywożonych do Rosji w ramach "importu alternatywnego". Moscow Times pisze o zamknięciu salonu Lamborghini w Moskwie, a także o zamykanych salonach BMW.

Salon samochodowy
Salon samochodowyViDI Studio / Shutterstock

Jak wygląda sprzedaż samochodów osobowych w Rosji?

Obecnie sprzedaż samochodów w Rosji jest 2-2,5 raza mniejsza niż jeszcze 10 lat temu. Tylko od stycznia do sierpnia 2025 r. sprzedaż samochodów w Rosji spadła o 23 proc. rok do roku. Eksperci przewidują, że do końca 2025 r. sprzedaż będzie niższa o około 20 proc. w porównaniu do 2024 r. i nie przekroczy w całym roku liczby 1 mln 250 tys. aut.

Dla porównania: w ubiegłym roku w Polsce sprzedano łącznie ponad 618 tys. samochodów osobowych i dostawczych i w tym roku zapewne będzie podobnie. To oznacza, że w Rosji – kraju pod względem liczby ludności blisko 4-krotnie większym niż Polska, sprzedaje się tylko dwa razy więcej samochodów. I to z tendencją spadkową.

Jakie są przyczyny kryzysu w branży motoryzacyjnej w Rosji?

Moscow Times pisze o wysokim oprocentowaniu kredytów samochodowych, ograniczonej dostępności do tych kredytów, wysokich i rosnących cenach nowych samochodów (także z powodu rosnących podatków), o wysokiej inflacji, a także o tym, że ludzie zaczynają za wszelką cenę oszczędzać.

To bardzo ciekawe: The Moscow Times, który obecnie ma biuro w Amsterdamie (Holandia), od 2022 r. jest blokowany w Rosji, od 2023 r. ma status "obcego agenta", a od 2024 r. znajduje się na liście "organizacji niepożądanych w Rosji" – wydawałoby się więc, że ma trzeźwą ocenę sytuacji.

A jednak w ani jednym zdaniu artykułu w tym serwisie na temat kryzysu w rosyjskiej branży motoryzacyjnej nie pada słowo "wojna" jako ewentualna przyczyna tej sytuacji. Intuicja podpowiada, że nie jest to przypadek.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium