Rozmiar opony

Największą czcionką oznaczony jest rozmiar opony. Może on wyglądać np. tak: 205/50R15.

Jak go odszyfrować? 205 to szerokość opony w milimetrach. Samochody małe mają opony o mniejszej szerokości, np. 165, a z kolei duże limuzyny i auta mocne - o większej, np. 225. Ekstremalne rozwiązania, stosowane w prawdziwej ekstraklasie samochodowej mogą sięgać szerokości nawet 275 mm.

Drugi parametr mówi o barku opony, czyli jej wysokości. Nie jest to jednak prosta wartość liczbowa, ale stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku łatwo obliczyć, że wysokość barku wynosi 102,5 mm (0.5*205).

Liczba po R oznacza średnicę felgi w calach.

Informację o rozmiarze opon (a często i o możliwych do zastosowania zamiennikach) w naszym pojeździe można znaleźć na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapce wlewu do paliwa oraz w instrukcji pojazdu.

Indeks prędkości

Zaraz po liczbach opisujących rozmiar opony znajdują się liczby oznaczające nośność opony oraz jej prędkość maksymalną.

Właściwy dla naszego auta indeks prędkości (czyli homologowany) podawany jest przez producenta samochodu, znajdziemy go w karcie pojazdu. Najczęściej indeks prędkości jest nieco wyższy niż maksymalna prędkość naszego samochodu. W przypadku opon zimowych, indeksy prędkości są niższe, od tych letnich.

Indeks prędkości opon określa z jaką maksymalną prędkością może się poruszać pojazd w nie wyposażony. Jeśli indeks nie wyższy niż H (do 210km/h), to brane jest pod uwagę maksymalne obciążenie opony zgodnie z jej indeksem nośności. Przy indeksach wyższych niż H (210 km/h), zakłada się proporcjonalnie mniejsze dopuszczalne obciążenie wraz ze wzrostem prędkości.

J - do 100 km/h

K - do 110 km/h

L - do 120 km/h

M - do 130 km/h

N - do 140 km/h

P - do 150 km/h

Q - do 160 km/h

R - do 170 km/h

S - do 180 km/h

T - do 190 km/h

H - do 210 km/h

V - do 240 km/h

W - do 270 km/h

Y - do 300 km/h

VR - powyżej 210 km/h

ZR - powyżej 240 km/h

Co oznacza indeks nośności?

Indeks nośności wyrażany jest za pomocą międzynarodowego wskaźnika nośności LI - Load Index. Wartość ta zawsze umieszczona jest na boku opony razem z rozmiarem, np. 205/50R15 91V. Oznacza on maksymalne dopuszczalne obciążenie jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości. Przykładowo, gdy nasza opona ma indeks nośności 91, oznacza to, że obciążenie na jedną oponę nie może przekraczać 615 kg. Mnożąc tę wartość razy 4 (4 opony w samochodzie) powinniśmy uzyskać wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego samochodu z pełnym obciążeniem (taką informację znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym).

50 - 190 kg / na oponę

51 - 195 kg / na oponę

52 - 200 kg / na oponę

53 - 206 kg / na oponę

54 - 212 kg / na oponę

55 - 218 kg / na oponę

56 - 224 kg / na oponę

57 - 230 kg / na oponę

58 - 236 kg / na oponę

59 - 243 kg / na oponę

60 - 250 kg / na oponę

61 - 257 kg / na oponę

62 - 265 kg / na oponę

63 - 272 kg / na oponę

64 - 280 kg / na oponę

65 - 290 kg / na oponę

66 - 300 kg / na oponę

67 - 307 kg / na oponę

68 - 315 kg / na oponę

69 - 325 kg / na oponę

70 - 335 kg / na oponę

71 - 345 kg / na oponę

72 - 355 kg / na oponę

73 - 365 kg / na oponę

74 - 375 kg / na oponę

75 - 387 kg / na oponę

76 - 400 kg / na oponę

77 - 412 kg / na oponę

78 - 425 kg / na oponę

79 - 437 kg / na oponę

80 - 450 kg / na oponę

81 - 462 kg / na oponę

82 - 475 kg / na oponę

83 - 487 kg / na oponę

84 - 500 kg / na oponę

85 - 515 kg / na oponę

86 - 530 kg / na oponę

87 - 545 kg / na oponę

88 - 560 kg / na oponę

89 - 580 kg / na oponę

90 - 600 kg / na oponę

91 - 615 kg / na oponę

92 - 630 kg / na oponę

93 - 650 kg / na oponę

94 - 670 kg / na oponę

95 - 690 kg / na oponę

96 - 710 kg / na oponę

97 - 730 kg / na oponę

98 - 750 kg / na oponę

99 - 775 kg / na oponę

100 - 800 kg / na oponę

101 - 825 kg / na oponę

102 - 850 kg / na oponę

103 - 875 kg / na oponę

104 - 900 kg / na oponę

105 - 925 kg / na oponę

106 - 950 kg / na oponę

107 - 975 kg / na oponę

108 - 1000 kg / na oponę

109 - 1030 kg / na oponę

110 - 1060 kg / na oponę

111 - 1090 kg / na oponę

112 - 1120 kg / na oponę

113 - 1150 kg / na oponę

114 - 1180 kg / na oponę

115 - 1215 kg / na oponę

116 - 1250 kg / na oponę

117 - 1285 kg / na oponę

118 - 1320 kg / na oponę

119 - 1360 kg / na oponę

120 - 1400 kg / na oponę

121 - 1450 kg / na oponę

122 - 1500 kg / na oponę

123 - 1550 kg / na oponę

124 - 1600 kg / na oponę

125 - 1650 kg / na oponę

126 - 1700 kg / na oponę

Dla indeksów prędkości VR, ZR, V, W, Y: Dla opon kategorii VR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 210km/h. Dla opon kategorii ZR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 240km/h. Dla opon z indeksem V należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h. Dla opon z indeksem W należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h. Dla opon z indeksem Y należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.

Na oponach zimowych znajdziemy również symbol śnieżynki oraz oznaczenie M+S (z ang: mud + snow; błoto i śnieg).

Jest jeszcze jeden parametr, na który warto zwrócić uwagę. Każda opona posiada bowiem zakodowaną datę produkcji. Oznacza ją ciąg czterech liczb, z których dwie pierwsze oznaczają kolejny tydzień roku, zaś dwie kolejne - rok produkcji. I tak np. 3806 oznacza 38 tydzień 2006 roku. Czy data produkcji jest istotna? Zdania są podzielone.

Opona, jak każdy wyrób z gumy i jej mieszanek z czasem się starzeje i traci swoje właściwości. Jeśli jednak opona jest przechowywana we właściwy sposób proces ten postępuje powoli. W dodatku producenci cały czas udoskonalają skład mieszanki, by ten proces opóźnić. Obecnie nie ma jednoznacznych przepisów mówiących o tym, jak starą oponę można sprzedawać jako nową. Istnieje nieobowiązkowa Polska Norma PN-C94300-7, która określa, że opona nowa nie może być starsza niż 3 lata. Producenci często obejmują swoje produkty dwuletnią gwarancją, co oznacza, że gwarantują prawidłową pracę opony przynajmniej przez 5 lat. A więc nie ma powodów, by bać się kilkuletnich opon. Jeśli jednak są starsze niż trzy lata, można domagać się od sprzedawcy rabatu, natomiast uczciwy handlowiec sam powinien poinformować nas, że sprzedaje opony starsze niż trzyletnie.