Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Czy to główny problem opon całorocznych? Producenci o nim wiedzą, działają

Czy to główny problem opon całorocznych? Producenci o nim wiedzą, działają

Nie bez powodu najwięcej opon całorocznych kierowcy kupują jesienią – nie wiosną i nie latem. Jest tak dlatego, że opona całoroczna, podobnie jak zimowa, aby zapewniać odpowiednią przyczepność w zimowych warunkach, musi mieć dość głęboki bieżnik. Opony całoroczne, które powinniśmy wymienić jesienią, na wiosnę byłyby... wciąż idealne. Tymczasem bieżnik opon całorocznych, zwłaszcza starszych modeli, ściera się dość szybko.

Opony całoroczne mają jeden problem, o którym wiedzą producenci
Opony całoroczne mają jeden problem, o którym wiedzą producenciŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
  • Kwestia trwałości to obecnie główny problem związany z ogumieniem całorocznym
  • Nowe modele opon całorocznych są jednak coraz trwalsze i to bez względu na warunki użytkowania

Minimalna głębokość bieżnika to kwestia dość umowna. "Urzędowa" minimalna głębokość bieżnika opon samochodu osobowego to 1,6 mm – bez względu na to, czy mamy do czynienia z oponami letnimi, całorocznymi czy też zimowymi.

Taka wartość przyjęta jest w większości krajów europejskich, choć są lokalne wyjątki dotyczące opon zimowych: są kraje (m.in. Czechy, Łotwa, Serbia, Chorwacja), w których minimalna głębokość bieżnika opon zimowych to 4 mm. Są też kraje, gdzie opona zimowa powinna mieć co najmniej 3 mm i takie (m.in. Norwegia), gdzie obowiązuje wartość 5 mm.

Opony całoroczne: producenci są (prawie) zgodni, kiedy należy je wymieniać

Jeśli chodzi o wskaźniki zużycia opon obecne na większości modeli ogumienia, to wskazują one "urzędową" wartość – 1,6 mm. Oprócz tego jednak na niektórych oponach umieszczane są dodatkowe wskaźniki dostosowane do rekomendacji producenta.

Większość producentów opon (choć nie wszyscy) radzi wymieniać opony letnie, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, a zimowe – gdy osiągnie 4 mm głębokości.

Jako że nowe opony mają bieżnik o głębokości 8 mm, oznacza to, że – szczególnie w przypadku opon zimowych i całorocznych – tak wiele tego bieżnika do ścierania nie ma. To problem bolesny, szczególnie jeśli chodzi o opony wielosezonowe.

Opony całoroczne: jeździsz dużo, brakuje bieżnika na zimę

Problem z oponami całorocznymi polega na tym, że korzystając z nich przez cały rok, łatwo jest w ciągu zaledwie dwóch sezonów, przejeżdżając 30-40 tys. km, zużyć bieżnik na tyle, że jesienią pojawia się dylemat: wymieniać czy przejechać tę zimę? Jeśli przejadę zimę, to przejadę też kolejny sezon letni, ale czy będę bezpieczny, gdy spadnie śnieg? Nie ma dobrej odpowiedzi na takie wątpliwości – z technicznego punktu widzenia najlepiej byłoby opony wymienić, w takim jednak wypadku oszczędności związane z używaniem ogumienia całorocznego gwałtownie się kurczą.

Opony całoroczne: nowe są coraz trwalsze

Nowa opona całoroczna Continental ma wystarczyć na jeden rok dłużej niż poprzedni model
Nowa opona całoroczna Continental ma wystarczyć na jeden rok dłużej niż poprzedni modelŹródło: Continental

To coraz powszechniejszy trend: producenci opon, prezentując nowe modele ogumienia, chwalą się zwiększaniem ich trwałości. Nowe modele opon są coraz lepsze nie tylko za sprawą coraz wymyślniejszych wzorów bieżników – coraz łatwiej i szybciej bada się nowe modele opon, korzystając ze zautomatyzowanych centrów testowych, jednak przede wszystkim dostępne są coraz lepsze mieszanki gumowe. Coraz bardziej złożona jest konstrukcja opon, nowe modele lepiej się toczą i mają potencjalnie lepszą przyczepność. Jednak podstawowe ograniczenie, jakie wiąże się z konstruowaniem ogumienia, nie zmienia się od lat: poprawiając jeden parametr, trzeba poświęcić inny; mając do dyspozycji lepszą mieszankę gumową, nie da się radykalnie poprawić wszystkich osiągów opony – jednocześnie odporności na aquaplaning, przyczepności przy hamowaniu oraz trwałości przy jednoczesnym obniżeniu oporów toczenia. Można poprawiać wszystko po trochu, można poprawić wyraźniej część parametrów albo postawić na coś zdecydowanie.

Wielu producentów stawia obecnie na niskie opory toczenia i trwałość, co wynika także z tego, że coraz powszechniejsze są testy trwałości opon, coraz ważniejsza staje się ekologia, kierowcy na trwałość opon zwracają coraz większą uwagę ze względów finansowych.

Opony całoroczne: pojeździsz jeden sezon lub jeden rok dłużej

Najnowsze modele opon całorocznych reklamowane są przez producentów jako wyraźnie trwalsze od "schodzących" modeli. Np. Continental, prezentując nowy model opony całorocznej AllSeasonContact 2, która – to zmiana wręcz rewolucyjna – ma być trwalsza od poprzedniego modelu o 15 proc., a według badań zleconych przez producenta "na zewnątrz" nawet bardziej. Jednocześnie producent przyznał, że aby uzyskać taki wynik, a dodatkowo poprawić skuteczność hamowania na różnych nawierzchniach i precyzję kierowania, minimalnie poświęcił odporność opon na aquaplaning – ktoś wyszedł ze słusznego założenia, że głębokie koleiny na europejskich drogach to już rzadko spotykane zjawisko, natomiast trwałość to kwestia najważniejsza. "Na nowych oponach pojeździcie rok dłużej" – zachwala producent nową oponę całoroczną.

Nie tylko Continental mówi dużo o trwałości, w podobny sposób do wyboru swoich opon zachęca m.in. Michelin.

To oczywiście nie zmienia faktu, iż większość opon całorocznych kierowcy kupują i będą kupować przed nadejściem kolejnego sezon zimowego. Niemniej powoli nieaktualne staje się twierdzenie, iż opony całoroczne to produkt dla kierowców, których samochody jeżdżą mało, głównie stoją w garażu.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków