Przyczyna możewynikać z eksploatacyjnego zużycia silnika, pierścieni tłokowych, zuszkodzenia turbosprężarki, itp. Natomiast kolor spalin o czarnymzabarwieniu wskazuje najczęściej na nadmierną dawkę paliwa, która nie ulegacałkowitemu spaleniu w komorze spalania. W silnikach z wtryskiem typu CommonRail jest ściśle określone ciśnienie w rampie wtrysku i dawka paliwa wynikaz czasu sterowania wtryskiwaczem przez komputer wtrysku. Komputer możeniewłaściwie określić czas otwarcia wtryskiwacza gdy ma nieprawidłoweinformacje z czujników, np. przepływomierza powietrza, czujnika temperatury,itp.

Nieprawidłowa dawka paliwa może również wynikać z mechanicznychuszkodzeń osprzętu silnika, np. zużyte wtryskiwacze, zawór EGR, nieszczelnykolektor ssący powodujący zafałszowanie informacji z przepływomierzapowietrza, uszkodzony przepływomierz, zatkany filtr powietrza, itp. Istotna jest skala zjawiska, gdyż w niektórych przypadkach dużych obciążeńdopuszcza się przy pełnym wciśnięciu pedału gazu niewielką zmianę koloruspalin, która wynika z priorytetu maksymalnej mocy silnika (większa dawkapaliwa). Na ile opisywane zjawisko można uznać za normalne, a na ile zanadmierne, powinien to ocenić kompetentny personel serwisu.

W przypadkupotwierdzenia nadmiernego dymienia należy przeprowadzić pełen zakresdiagnostyki, który pozwoli na określenie konkretnego elementu leżącego upodstaw nieprawidłowości. Profesjonalną diagnostykę układu wtrysku połączonąz analizą wszystkich istotnych parametrów umożliwia fabryczny przyrząddiagnostyczny Clip, co uzasadnia wizytę w jednym z serwisów AutoryzowanychPartnerów Renault. Doradcy techniczni ASO dysponują również dokumentacjatechniczną producenta, która umożliwia profesjonalna analizę tego typuprzypadków. Pozdrawiam, K.Kotarba