Sterownik (komputer) silnika monitoruje sygnały z poszczególnych czujników oraz z osprzętu jednostki napędowej. Jeżeli wskazania z któregokolwiek z nichodbiegają od normy, to w pamięci komputera zapisywany jest kod błędu (w nowoczesnych układach dodatkowo również np. warunki, w jakich doszło do usterki).Sygnalizuje to zapalenie się lampki na desce rozdzielczej. Po rozpoznaniu błędu komputer może użyć wartości zastępczych lub, jeżeli błąd jest poważny, wprowadzić silnik właśnie w tryb awaryjny. Charakteryzuje się on m.in. zmniejszeniem mocy silnika i ograniczeniem obrotów. Podstawowym zadaniem trybu awaryjnego jest uchronienie silnika i osprzętu (głównie katalizatora) przed uszkodzeniem w wyniku pracy w niewłaściwych warunkach oraz przed zwiększeniem emisji spalin powyżej dopuszczalnych norm. Silnik wprawdzie może samodzielnie wrócić do trybu normalnego, np. po określonej liczbie uruchomień bez wystąpienia błędu, jednak z reguły konieczna jest natychmiastowa wizyta w serwisie, usunięcie usterki i wykasowanie błędów z pamięci komputera.