• Polscy mechanicy szybko się uczą – obsługa nowych modeli nie stanowi dla nich problemu
  • Dzięki unijnym przepisom warsztaty autoryzowane nie mogą być faworyzowane przez producentów aut
  • Niezależne serwisy też mają dostęp do fabrycznej dokumentacji serwisowej i oprogramowania potrzebnego do obsługi aut

Trzydzieści lat temu niektórzy twierdzili, że niezależne warsztaty nie poradzą sobie z obsługą „zachodnich” aut trafiających masowo do polski, m.in. ze względu na stosowaną w nich elektronikę. Kilkanaście lat temu pojawiały się głosy, że nowoczesne diesle z superprecyzyjnymi układami wtryskowymi i układami doładowania i oczyszczania spalin też wyeliminują z rynku wiele serwisów, które nie będą w stanie opanować zaawansowanych technologii napraw. Problemem dla mechaników miały być elektronicznie sterowane układy hamulcowe i systemy asystujące. I co? Praktyka pokazała, że mechanicy błyskawicznie dostosowali się do wymagań rynku, a przypadki, kiedy warsztat odprawia klienta z kwitkiem, bo nie potrafi sobie poradzić z nowoczesnym autem to absolutny margines – większe problemy mają właściciele starszych i prostszych konstrukcyjnie aut, do których trudno znaleźć części i dokumentację serwisową. Teraz pesymiści twierdzą, że auta hybrydowe i elektryczne staną się przeszkodą nie do pokonania – ale już widać, że to nieprawda, bo powstaje coraz więcej niezależnych serwisów które nie tylko sobie z nimi radzą, ale wręcz specjalizują się w ich obsłudze. Jak to możliwe?

Szkolenia i rozwój

Mechanicy doskonale wiedzą, że na w miarę młodych autach zarabia się z reguły lepiej niż na pojazdach kilkunastoletnich, o niskiej wartości, których właściciele z reguły niechętnie wydają pieniądze na obsługę czy wysokiej jakości części zamienne. To zmusza ich do bycia na bieżąco z rynkowymi nowinkami – warsztatów nie stać na to, żeby odsyłać klientów z kwitkiem. Klient, który usłyszy, że warsztat nie poradzi sobie z obsługą jego samochodu, raczej do takiego serwisu już nie wróci. Przez lata pokutowała utarta opinia, że tylko w serwisach autoryzowanych mechanicy są na bieżąco szkoleni w dziedzinie obsługi nowych modeli. Tyle, że to już dawno nieprawda – również mechanicy z serwisów niezależnych mają dostęp do szkoleń rozwijających ich kompetencje, organizowanych m.in. przez sieci zrzeszające warsztaty oraz dystrybutorów i producentów części zamiennych. Takie szkolenia służą wszystkim – mechanicy zyskują wiedzę pozwalającą im radzić sobie z nowymi modelami aut, a dystrybutorzy części mogą liczyć nie tylko na nowych odbiorców, ale też na to, że części będą montowane zgodnie z zasadami sztuki i zaleceniami producentów, dzięki czemu mniej będzie np. nieuzasadnionych zgłoszeń reklamacyjnych, z kolei klienci otrzymują profesjonalną usługę w dobrej cenie.

Dokumentacja i oprogramowanie

Niegdyś jednym z najpoważniejszych problemów przy bardziej poważnych naprawach był dostęp do fabrycznej dokumentacji naprawczej – mechanicy często musieli działać „po omacku”, opierając się na doświadczeniu i praktyce, bo producenci strzegli tajemnic i dokumentację techniczną udostępniali wyłącznie autoryzowanym serwisom. Te czasy już minęły, zgodnie z przepisami unijnymi producenci aut mają wręcz obowiązek udostępniania serwisom niezależnym informacji a nawet oprogramowania niezbędnych do obsługi i napraw pojazdów. Dostęp ten może być oczywiście obwarowany różnymi obostrzeniami (np. koniecznością udokumentowania kompetencji w przypadku danych mających wpływ na bezpieczeństwo) czy też związany z odpłatnością (w formie abonamentu lub płatności za dostęp do konkretnych danych) – ale żaden producent sprzedający auta oficjalnie na terenie Unii Europejskiej nie może ograniczać dostępu do takich danych wyłącznie do własnej sieci warsztatów autoryzowanych.

Wielu kierowców nadal nie wie, że warsztaty nieautoryzowane mogą mieć dostęp do serwerów producentów aut, dzięki czemu uzyskują taki sam dostęp do narzędzi diagnostycznych co w przypadku serwisów autoryzowanych, da się w nich też np. zlecić aktualizację oprogramowania, a czasem też sprawdzić historię wcześniejszych napraw.

Tańsza obsługa aut nawet jeśli są na gwarancji

Ponieważ wymogi dotyczące serwisowania aut muszą być jawne i dostępne, to zgodnie z unijnymi unormowaniami również warsztaty nieautoryzowane mogą serwisować auta objęte gwarancją producenta, bez obaw, że zostanie ona cofnięta – ważne jest jednak to, żeby obsługa była wykonywana według zaleceń producenta. Serwisy niezależne nie mogą jedynie wykonywać napraw gwarancyjnych.

Dostępność części zamiennych

Jeszcze niedawno dosyć powszechnym zjawiskiem było to, że klienci trafiali do warsztatu z własnymi częściami zamiennymi – mechanik miał je wyłącznie zamontować w aucie. Teraz w znakomitej większości przypadków jest to dla klientów zupełnie nieopłacalne, bo serwisy niezależne z reguły są w stanie pozyskać części szybciej i taniej niż klient warsztatu. W dodatku, sytuacji, kiedy okaże się, że zamówiona do auta część jest niepotrzebna lub po prostu nie pasuje, warsztat z łatwością szybko wymieni ją na nową. Jeżeli część dostarczył właściciel auta, to w takiej sytuacji z reguły znacznie wydłuża się czas naprawy, bo odesłanie części i zamówienie kolejnej przez klienta trwa zwykle znacznie dłużej niż wtedy, kiedy robi to serwis. Jeśli zarówno za dostarczenie części jak i wykonanie naprawy odpowiada warsztat, to znacznie łatwiej jest też realizacją gwarancji, jeśli okaże się, że naprawa nie przyniosła oczekiwanego rezultatu.

Większość serwisów niezależnych stale współpracuje z dużymi hurtowaniami części zamiennych, których oferta obejmuje podzespoły potrzebne do napraw niemal wszystkich pojazdów na rynku. Katalog części zamiennych ProfiAuto obejmuje ponad 6,7 mln. pozycji! Większość części potrzebnych do najczęstszych napraw i prac serwisowych trafia do warsztatów w ciągu kilku godzin od zamówienia. Dzięki temu serwisy nie muszą utrzymywać rozbudowanych magazynów części – niemal wszystko można mieć od ręki i na telefon.

Coraz wyższy standard obsługi

Duże hurtownie części, takie jak ProfiAuto, które organizują też sieci warsztatów, chętnie podejmują współpracę z serwisami już na etapie projektowania warsztatu, pomagając m.in. w wyborze projektu obiektu, który będzie przystosowany nie tylko do bieżących potrzeb, ale też do zmieniających się wymagań. To samo dotyczy wyposażenia serwisu – tu również mechanicy nawiązujący współpracę z sieciami mogą liczyć na pomoc i wsparcie przy wyborze sprzętu, ale też na preferencyjne warunki przy jego zakupie. Dzięki temu warsztaty nie tylko są w stanie obsługiwać coraz nowocześniejsze auta, ale też zapewniają coraz wyższy standard obsługi.