System ten przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa czynnego - odpowiednie rozłożenie napędu na oś przednią i tylną umożliwia odzyskanie przyczepności i ogranicza sytuacje wymagające korygowania toru jazdy przez ESC. Podobnie jak w przypadku pozostałych samochodów gamy, Renault dąży do zapewnienia rzeczywistego bezpieczeństwa, dając priorytet technologiom wykazującym największą skuteczność w zakresie zapobiegania, korygowania i ochrony oraz działaniom edukacyjnym zaadresowanym do użytkowników dróg.

Koleos jest 10-tym modelem Renault, który uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek za bezpieczeństwo dorosłych użytkowników.

Bezpieczeństwo jest fundamentalną cechą modeli Renault. Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w Renault Koleos zapewniają mu wiodące miejsce zarówno pod względem bezpieczeństwa biernego jak i czynnego.

W Koleosie wykorzystano wyniki prowadzonych od wielu lat przez Renault badań nad rzeczywistymi wypadkami. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, auto jest wyposażone w strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu. Konstrukcja kabiny gwarantuje bezpieczeństwo w razie wypadku.

Dodatkowo Koleos jest wyposażony w systemy zapewniające ochronę pasażerów: sześć poduszek powietrznych, w tym dwie czołowe, pasy z ogranicznikiem napięcia na miejscach przednich oraz bocznych miejscach z tyłu, napinacze pasów na miejscach przednich, punkty mocowania Isofix umożliwiające zainstalowanie fotelika dla dziecka na bocznych miejscach z tyłu. Zagłówki zostały starannie dopracowane pod względem ergonomii, aby zapewnić maksymalną ochronę w przypadku uderzenia w tył, powodującego gwałtowne szarpnięcie głowy.

W zakresie bezpieczeństwa czynnego, Renault Koleos posiada precyzyjnie działający układ jezdny. Aby pomóc kierowcy w sytuacjach wymagających nagłego hamowania, ominięcia przeszkody czy w razie utraty przyczepności, jest seryjnie wyposażony w ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania i system wspomagania nagłego hamowania. Istotny wpływ na bezpieczeństwo czynne Koleosa ma również napęd na cztery koła, umożliwiający szybkie odzyskanie przyczepności w razie jej utraty.

System, opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan i zastosowany po raz pierwszy w Nowym Nissanie X-Trail, pozwala na natychmiastową korektę pod lub nadsterowności poprzez zmianę rozłożenia napędu na przednią i tylną oś, zanim jeszcze zdąży zadziałać system ESC (ESC - Electronic Stability Control).

Kompleksowe podejście obejmuje 4 kierunki działań

Podobnie jak w przypadku swoich pozostałych samochodów, Renault opiera swoje działania na badaniach wypadków drogowych i rzeczywistego bezpieczeństwa, w celu zaoferowania użytkownikom produktów dostosowanych do rzeczywistych sytuacji na drodze.

Oznacza to, że priorytetowe znaczenie mają technologie wykazujące najwyższą skuteczność w zakresie zapobiegania wypadkom, korygowania niespodziewanych sytuacji podczas jazdy i ochrony pasażerów w razie zderzenia. W miarę upływu lat koncern Renault zdobył wiodącą pozycję w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego, o czym świadczą chociażby wyniki uzyskane w rankingach.

Działania Renault wychodzą jednakże poza aspekty czysto techniczne. Równie priorytetowe znaczenie dla Grupy mają działania edukacyjne prowadzone wśród użytkowników dróg. Renault, jako firma odpowiedzialna społecznie, wdraża programy i akcje edukacyjne zmierzające do kształtowania zachowań użytkowników dróg zarówno na szczeblu krajowym jak i międzynarodowym (międzynarodowy program Bezpieczeństwo dla Wszystkich).